Oman äidin hautajaisiin ei tullut kutsua
Oma äitini kuoli kuukausi sitten. Sain tiedon poliisilta,kuolema oli tapahtunut kotona hämärissä oloissa. Emme olleet tekemisissä 10vuoteen, alkoholi oli hänen ja miehensä (kutsuttakoon Paavoksi) elämässä suuresti läsnä,niinkuin myös alkoholi. Paavo oli äitini kuoleman jälkeen ilmoittanut sosiaalitoimistoon ettei pysty hautajaisia järjestää. Poliisi kertoi, että antaa minun numeron sosiaalitoimistolle, josta ollaan minuun yhteydessä. Mitään ei ole kuulunut ja tänään kuulimme että äitini on haudattu tällä viikolla, ilman että meille lapsille on kerrottu mistään mitään..
Olisin halunnut hyvästellä äitini tai osallistua jotenkin hautajaisiin,nyt hänen sukulaisista ei kukaan ole päässyt saattelemaan häntä. Miten tälläinen on mahdollista? Miten lapset voidaan sivuttaa hautajaisista. Ymmärrän, ettemme ole olleet tekemisissä pitkiin aikoihin. Silti. Sattuu!
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Kymmeneen vuoteen ei tekemisissä ja yhtäkkiä olisi hautajaiskutsu pitänyt tulla? Jokin tässä nyt ei natsaa.
Minä minä minä -tyyppi. Äidin kuolemaakin käyttää verhona, että HÄNET otettaisi huomioon.
Ap. Sinä teit valintasi kymmenen vuotta sitten. Miksi et pitänyt yhteyttä äitiisi ja selvittänyt välejä hänen kanssaan. Älä anna auringon laskea vihasi ylle. Tämä oli opetukseksi meille kaikille, että asiat pitää selvittää nyt. Hautajaisissa et enää selvitä mitään. Jos tiedät, missä hauta on, vie sinne kukka ja purkaa mielesi. Se voi rauhoittaa sinua. Olen pahoillani, että näin kävi. Taivaan Isä näkee murheesi ja hiljentää oloasi.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Sinä teit valintasi kymmenen vuotta sitten. Miksi et pitänyt yhteyttä äitiisi ja selvittänyt välejä hänen kanssaan. Älä anna auringon laskea vihasi ylle. Tämä oli opetukseksi meille kaikille, että asiat pitää selvittää nyt. Hautajaisissa et enää selvitä mitään. Jos tiedät, missä hauta on, vie sinne kukka ja purkaa mielesi. Se voi rauhoittaa sinua. Olen pahoillani, että näin kävi. Taivaan Isä näkee murheesi ja hiljentää oloasi.
Asioita on yritetty selvittää ja äitiä saada pois väkivaltaisesta suhteesta! Ei onnistuttu joten ei ollut muuta vaihtoehtoa!
Sosiaalitoimi ei kutsu ketään hautajaisiin. Se on se viimeinen oljenkorsi, jos ei kukaan muu hautaamista järjestä.
Ja kyllä. Ymmärrän oman vastuuni. Emme olleet tekemisissä ja siihen oli etittäin hyvät syyt! Äitiä on koitettu auttaa niin paljon kun on voitu, ei onnistuttu! En koe että minä pystyisin minkäänlaista perunkirjotusta järjestämään koska tietoa ei ole mistään. Jos paavo on ottanut hautajaiset kontolleen, hän saa ne myös hoitaa ja muut asiat. Poliisi tekee kuolemansyy tutkimusta ja koska mitään sairaudeen viittavaa ei ole löytynyt(ainoastaan kallon murtuma ja paljon mustelmia vartalossa) on tässä paljon hämärää. Kyllä minua surettaa että vaikka minut olisi kätetty pois
Niin vaikka minut olisi jätetty pois,oli äidillä veljiä jotka olisit hautajaisiin. Kukaan ei sinne ole päässyt,koska niistä ei ole ennakkoon kerrottu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos mielestäsi on kuollut hämärissä olosuhteissa niin kai olet poliisia jututtanut? Kuolinsyytutkija kyllä osaa sanoa, pamahtiko maksa vai saiko puukosta.
Joo asia on poliisin tutkinnassa ja ensi viikolla kuullaan lisää!
Vierailija kirjoitti:
Niin vaikka minut olisi jätetty pois,oli äidillä veljiä jotka olisit hautajaisiin. Kukaan ei sinne ole päässyt,koska niistä ei ole ennakkoon kerrottu mitään.
Ei ole kerrottu, kun sinä et ole kertonut. Sinun olisi pitänyt hautajaisjärjestelyt aloittaa, kun sait tiedon kuolemasta.
Perunkirjoitus sinun on tehtävä. Jos äidilläsi on velkoja niin ne lankeavat sinulle, jos et asianmukaisesti hoida perunkirjoitusta.
Saako virkatodistuksenkin tilattua siis kuka vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kerrottu, kun sinä et ole kertonut. Sinun olisi pitänyt hautajaisjärjestelyt aloittaa, kun sait tiedon kuolemasta.
Perunkirjoitus sinun on tehtävä. Jos äidilläsi on velkoja niin ne lankeavat sinulle, jos et asianmukaisesti hoida perunkirjoitusta.
Onneksi asia ei kuitenkaan näin mene,kannattaa tarkistaa faktat
Perunkirjoituksen tekee henkilö joka tuntee vainajan varat parhaiten,eli tässä tapauksessa puoliso
Vierailija kirjoitti:
Saako virkatodistuksenkin tilattua siis kuka vaan?
Puhelimitse se tilataan eikä siinä kummempia kysellä. En tiedä katsovatko tarkoin, että soittaja pyytää lähettämään vainajan tai lähiomaisen osoitteeseen. En tiedä lähettäisivätkö vaikka julkkiksen virkatodistusta 7päivää lehden toimitukseen.
Olen pahoillani äitisi puolesta. Mutta niinkuin sanottu, sulla itsellä olisi ollut vastuu tehdä jotain, eikä vaan odottaa että sulle ilmoitetaan. Ei tässä nyt syytä saa vieritettyä sossulle vaikka miten haluaisi. Aikaa sulla oli kyllä ihan tarpeeksi siitä kun sait tiedon kuolemasta. Äh, mulla on yksi läheinen joka uhriutuu jatkuvasti siitä, että hänelle ei kukaan koskaan kerro mitään ja hänet jätetään kaikesta paitsi. Mulle hän ei enää yritä avautua, kun vastaan aina että hei, soita ja kysy. Hyvä uhriutuminen menee hukkaan jos itse viitsisi ottaa selvää...
Ja sille, joka ihmetteli että arkkuhautaaminen vaikka ei ole kantajia. Monilla seurakunnilla on järjestöjen kanssa yhteistyönä vapaaehtoistoimintaa, jossa järjestetään arkunkantajat. Ihan ilmaiseksi ilman palkkaa.
Osanottoni äitisi poismenon johdosta. OLipa välinne kuinka huonot tahansa äidin kuolema on silti ihan erityinen asia. Suurimmalle osalle meistä kaikista.
Kerroit äitisi asuneen Paavon kanssa ja epämääräisissä olosuhteissa. Ja jos Paavo on niin sekaisin kuin sain kirjoituksestasi käsityksen, niin hänellä ei ole silloin myöskään kykyä ajatella sinua ja muita äitisi lähiomaisia.
Silloin, kun kuolemaan ei liity rikosta tai ihminen olisi kuollut yksin, ei kuolemasta kuulu viranomaisille ilmoittaa yhtään mihinkään. Vastuu on aina vainajan läheisellä ja tässä tapauksessa äitisi avopuolisolla Paavolla.
Äitisi kuoli ja eli niin kuin itse elämänsä petasi. Anna se hänelle anteeksi. Käy hänen haudallaan. Jos koet, että haluat järjestää äidillesi muistotilaisuuden läheistesi kanssa se ei ole koskaan myöhäistä.
Sosiaalihuollosta luultavasti saat liki samanlaisen selvityksen kuin minultakin, mutta jotta saat itsellesi mielenrauhan soita sinne ja kysy mitä tapahtui.
Kertokaapa sitten että jos alan nyt tekemään itse perunkirjotusta,mihin otan yhteyttä? Mistä alan asiaa selvittämään?
Sen siitä saa, kun ei vanhemman eläessä pidä yhteyttä.
Jos poliisi on sanonut, että sosiaalitoimi ilmoittaa hautajaisajan, mutta sossu ei ole teille mitään ilmoittanut, niin kyllä tässä on tapahtunut selvä virhe joko poliisissa tai sossussa. Turha siitä on ap:tä syyttää. Todella ikävää, että teille on käynyt näin.
Mutta vaikka äitisi onkin jo haudattu, niin mikään muu kuin koronarajoitukset ei estä teitä omaisia järjestämästä omaa muistotilaisuutta keskenänne. Ja jos otat yhteyttä seurakuntaan ja selität tilanteen, niin ihan varmasti on myös halutessanne mahdollista saada käyttöön kirkko ja pappi tilaisuutta varten. Vainajaa ei voida siunata tai haudata toista kertaa, mutta on silti mahdollista järjestää kaunis muistotilaisuus joko kirkossa tai täysin muualla toiveenne mukaan.
Ja perunkirjoitus sinun on ihan pakko hoitaa kolmen kuukauden sisällä vainajan kuolemasta, vaikka tuntuisikin siltä, että et jaksa. Jos et hoida, joudut vastuuseen kaikista hänen mahdollisista veloistaan. Jos et saa selvitettyä kaikkia vainajan raha-asioita kolmen kuukauden sisällä, teet/teetät perukirjan kaiken sen perusteella, mitä saat selville. Myöhemmin voi sitten tehdä täydennysperukirjan, jos löytyy uutta omaisuutta tai velkoja. Voit toki antaa kaiken selvittämisen ammattilaisen tehtäväksi, mutta se maksaa. Ensisijaisesti palkkiot maksetaan vainajan varoista, mutta jos niitä ei ollut, niin voit joutua itse maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Osanottoni äitisi poismenon johdosta. OLipa välinne kuinka huonot tahansa äidin kuolema on silti ihan erityinen asia. Suurimmalle osalle meistä kaikista.
Kerroit äitisi asuneen Paavon kanssa ja epämääräisissä olosuhteissa. Ja jos Paavo on niin sekaisin kuin sain kirjoituksestasi käsityksen, niin hänellä ei ole silloin myöskään kykyä ajatella sinua ja muita äitisi lähiomaisia.
Silloin, kun kuolemaan ei liity rikosta tai ihminen olisi kuollut yksin, ei kuolemasta kuulu viranomaisille ilmoittaa yhtään mihinkään. Vastuu on aina vainajan läheisellä ja tässä tapauksessa äitisi avopuolisolla Paavolla.
Äitisi kuoli ja eli niin kuin itse elämänsä petasi. Anna se hänelle anteeksi. Käy hänen haudallaan. Jos koet, että haluat järjestää äidillesi muistotilaisuuden läheistesi kanssa se ei ole koskaan myöhäistä.
Sosiaalihuollosta luultavasti saat liki samanlaisen selvityksen kuin minultakin, mutta jotta saat itsellesi mielenrauhan soita sinne ja kysy mitä tapahtui.
Ihana kirjoitus ja näinhän asia on! Aion kyllä käydä muistelemassa tottakai! Mutta soitan kyllä vielä ja kysyn asioista, päästään eteenpäin!
Vierailija kirjoitti:
Kymmeneen vuoteen ei tekemisissä ja yhtäkkiä olisi hautajaiskutsu pitänyt tulla? Jokin tässä nyt ei natsaa.
Kun sukulaiseni kuoli niin kyllä ilmoitimme asiasta ja hautajaisten ajankohdasta kaikille lapsille, vaikka osan kanssa vainaja ei ollut vuosikymmeniin tekemisissä. Ihan peruskohteliaisuutta mielestäni, päätös jää sitten ihmisille itselleen haluaako osallistua hautajaisiin vai ei.
Jos mielestäsi on kuollut hämärissä olosuhteissa niin kai olet poliisia jututtanut? Kuolinsyytutkija kyllä osaa sanoa, pamahtiko maksa vai saiko puukosta.