Tilanne, että olen kroonisesti sairas
Työkkärissä ja lääkärissä aina kysytään, että onko jotain sukulaisia, jotka voi auttaa. No ei ole. On minulla sukulaisia - muun muassa pitkäaikaissairaita, vanhuksia, kymmenien ja satojen kilometrien päässä asuvia, pienten lasten vanhempia ja sellaisia, joita en tunne juuri lainkaan. Minkä takia he pitäisivät minusta pysyvästi huolta? Kun tilanne ei ole mikään sellainen, että olen pari kuukautta toipumasta jostain, vaan tosiaan pitkäaikainen ja parantumaton sairaus. Aluksi välillä olikin jotain tuttuja, jotka toisinaan auttoivat. Enää ei kehtaa kysyä, kun ei aina voi olla se osapuoli, joka tarvitsisi. Toinen tosi kiva kysymys on, että onko ystäviä. En tiedä millä pitäisin ihmissuhteita yllä tai loisin uusia, kun en jaksa aina edes hoitaa pakollisia asioita kodin ulkopuolella ajoissa. Ja autoa ei ole enää ollut varaa pitää, että pääsisi jonnekin ja pieneen kotiin, jossa kotityöt ovat rästissä, ei voi pyytää ketään. Jos olisin saanut aikaisemmin apua yhteiskunnalta, niin ehkä se sosiaalinen elämäkin olisi jotenkin saattanut säilyä. Olen toistuvasti sanonut, että tarvitsisin apua arjessa selviämiseen. Ei ole mitään tahoa, mistä voisi sitä saada. Kysytään "Oletko kysynyt... Oletko kokeillut..." Olen. Sanottu että täyttä, ei tipu, kokeile x. Ja paikasta x sanottu että kokeile y, josta olen kysynyt jo ja ei tippunut myöskään. Ja lääkärissä ja työkkärissä on aina että kirjataan tiedot ylös, ja katsellaan taas. Ja sitten tulee palautetta, että olisi tärkeää löytää jotain ilon aiheita omaan elämään, ja olisi tärkeää olla jotain tapaamisia tuttavien kanssa. Että jotenkin se on sitten minun syyllistämistä taas siinä kohtaa, että en pysty yksin elämään normaalia elämää, vaan olen priorisoinut energiani siihen, että kotona ei alkaisi kasvaa haittaeläimiä ja että velkaantumista ei syntyisi ym. pakolliset asiat. Olisiko sitten hyvä, jos eläisin roskakasassa rottien kanssa, ja yrittäisin siivoamisen tai ruuan ostamisen sijaan kuluttaa yhden päivän energiat vaikka ystävän kanssa kaupungille menemiseen?
Kommentit (5)
Sun pitää varmaan palkata henkilökohtainen avustaja itsellesi. Kyllä siihen varmaan jotain tukia saa, että saa palkan maksettua kyseiselle työntekijälle.
Sä olet noin huonona mutta et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?
Sosiaalihuoltolaki vaatii yksiselitteisesti, että sinun on saatava apua ja tukea.
Kysymykseen voi tulla myös vammaispalvelulaki tai vanhushuoltolaki.
Yhteys oman kunnan sosiaalitoimeen.
Mikä sairaus sulla on?