Miten oppia pitkäjänteisyyttä säästämiseen kun kotonakaan ei opetettu ja puoli elämää on mennyt rälläten?
Haluaisin oppia vihdoin säästämään nimenomaan pitkäjänteisesti, mutta vaikka kuinka on motivaatiota ja yritän pitää fokuksen siellä tulevassa "palkinnossa", en silti meinaa pystyä. Olen jo nelikymppinen, joten nyt olisi korkea aika, mutta miten tuota voisi oppia? Jonkinlaista mielenhallintaahan se vaatii, mutta kun ikinä ei kotona tosiaan opetettu sitä ja koko elämä on mennyt enemmän tai vähemmn kädestä suuhun niin en vaan löydä välineitä korvieni välistä. Luottotiedot sentään on kunnossa ja sitä rataa, mutta kaikki vaan menee mitä tulee. :(
Muita samanlaisia? Miten olette saaneet koulutettua itseänne säästämiseen?
Kommentit (32)
Laita 5% tuloista suoraan palkkapäivänä säästöön, sellaiseen mistä sitä ei saa liian helposti pois, kuten rahastoon.
Rupesin opiskelemaan sijoittamista. Luin kirjoja, lehtiä, liityin tiettyihin FB-ryhmiin. Homma olikin niin kiinnostavaa, että muutamassa kuukaudessa sisäistin enemmän asioita säästämisestä kuin koko aiemman, lähes 50-vuotisen elämäni aikana. Ensimmäistä kertaa elämässäni osaan laittaa rahaa sivuun/sijoituksiin. Seuraan niiden kehittymistä päivittäin ja käyn myös päivittäin verkkopankissa tarkkailemassa käyttötilin tilannetta.
Isoimmat säästöt olen tehnyt järkeistämällä arkiostoksia, kuten ruokaostoksia, joihin helposti voi kulua huomaamatta jopa kaksinkertainen summa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei niinkään ole se ettenkö tietäisi miten säästetään, vaan se mitä ns. valinnan hetkellä tapahtuu tai on tapahtumatta korvieni välissä.
Esimerkkinä tilanne jossa päätän auttaa läheistäni rahallisesti sen sijaan että laittaisin sen säästöön. Jälkikäteen tajuan, että tuo läheinen olisi voinut järjestää sen rahahommansa toisinkin kuin minun kukkarostani. Mutta itse tarjouduin.
Tai että ostan varmuuden vuoksi 100 kpl FFP3 suojaustason venttiilimaskeja "kun kerta mulla on rahaa" ja jälleen jälkikäteen hahmotan, että liioittelin.
En siis tuhlaile mihinkään vaatteisiin tai kenkiin, vaan olevinaan olen järkevä, mutta sitten kuitenkaan en. Saisin säästöön helposti 200-300 e/kk jos jotenkin osaisin tehdä oikeanlaisia valintoja.
AP
Teet ne päätökset säästää (mielellään sijoittaa) Heti kun iso määrä rahaa on (esim palkkapäivänä) ja siirrät ne "ulottumattomiin" eli joko sijoituksiin, joista niitä ei saa samalla sekunnilla ulos kun mielihalu iskee, tai toiselle tilille johon ei ole korttia. Eli käännät päälaelleen tuon homman. Eli et "säästä siitä mitä jää jäljelle" vaan "kulutat siitä mitä jää jäljelle". Ensin AINA säästetään itselle, sitten maksetaan hegissä pysymisen vaatimat menot ja jos jotain jää jäljelle niin nillä voi sitten tehdä mitä lystää. Minä jätän itselleni joka kuukausi säästämisen ja pakollisten kulujen jälkeen 400 euroa ei pakollisiin kuluihin (joihin kuuluu mm tietoliikenne ja kännykkälaskut) ja huvitteluun. Yleensä vielä kuun lopussa tästäkin on jotain jäljellä ja nekin menee säästöön.
50/30/20 säännön omaksuminen teki minusta säästäjän
https://www.tarkkamarkka.com/blogi/2016/06/06/503020-saanto/
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita excel-taulukkoon yhdelle riville kaikki tulosi ja muihin riveihin menot kategoreittain. Pystyt seuraamaan paljonko rahaa on mennyt esim. kesävaatteisin ja vertailemaan eri vuosien kulutusta.
Mulla muovikortin vingutaminen ei auta hahmottamaan rahan käyttöä. Sisustusjuttuja saa välillä poistohintaan eurolla tai parilla. Syötän nekin exceliin, jotta huomaan, että vuodessa on mennyt jo satanen krääsään. Olisin sillä rahalla saanut ostettua hyvän työtuolin.
no satasella ei kyllä hyvää työtuolia saa mitenkään. Minun työtuolini maksoi 1400 euroa. Tietenkin laitoin vähennyksiin verotukseen, niin hiukan halpenee. Kokemuksesta tiedän että tämä kestää vähintään 10 vuotta. Edellinen kesti päivittäistä käyttöä 12 vuotta ennen kuin päällysteet meni pilalle, enkä löytänyt verhoilijaa työtuolin kunnostamiseksi. Rakenteellisesti tuoli oli vielä täysin uuden veroinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä säästöön on mennyt 72% nettotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä säästöön on mennyt 72% nettotuloista.
Moikka Joni! Kannattaisi kertoa että asut autossa.
Pitää opetella sijoittamaan ei säästämään
Minä onnistuin niin että tosiaan tein automaattisen veloituksen tililtäni joka palkkapäivä jolla siirsin ensin pienen summan säästötilille (siis sovin pankin kanssa että veloitus menee suoraveloituksena, jolloin en voi itse suoraan poistaa veloitusta). Kun summa lähti tililtä automaattisesti ja heti palkkapäivänä, niin sitä rahaa ei osannut ”kaivata”. Aluksi summa oli myös sen verran pieni itsellä että se ei keikauttanut kuukausibudjettiani vaan pystyin edelleen elämään suht normaalisti. Tämä tietysti edellyttää että ensin tiedät tarkkaan tulosi ja menosi, jotta voit mitoittaa summan oikein.
Tätä meni pari vuotta ennen kuin sain aivoni ohjelmoitua uusiksi. Ennen säästämisen aloittamista minäkin siis ajattelin että laitan sitten sivuun sen mitä palkasta jää, mutta ihan sama paljonko palkkaa sain niin eihän siitä koskaan mitään jäänyt. Nykyään säästän (ihan oma-aloitteisesti) n 20% nettotuloistani ja kun 3kk ”vararahasto” oli kasassa niin rupesin opettelemaan sijoittamista.
Yksi helppo keino voisi olla myös, että otat käyttöön sellaisen sovelluksen että joka kerta kun maksat kortilla jotain niin x summa siirtyy tililtäsi säästöön. Näitä on eri pankeissa vähän eri nimillä, kysy omastasi.
Kun tässä pääsee vain alkuun, niin kyllä se tuo tiettyä turvallisuuden tunnetta kun tietää että talous ei kaadu jos nyt vaikka pesukone sattuu hajoamaan. Tai jos joudun työttömäksi ja joudun odottelemaan korvauksia niin en joudu sossun luukulle.
Tsemppiä AP ja kyllä sinä onnistut! Tärkeintä on aloittaa pienillä askelilla, jotta kynnys ei ole liian iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIi minusta pitkäjänteisyyys sovi enää tämän päivän maaailman kuvaaan.
Muttta pitkäjänteisyyyttäkin voisi rakentaaa esim vaikka jossain sijoitttamisessa luoda sellaisen sovelluksen esim josta olisi mahdollsiimman helppoa ihmisen rajatussa ajassa seurata mahdollismman helposti ja kiinnostavalla tavallla erilaisten toimijoiden liiikkeitä.
Sitä kutsutaaan viihteeeksi.
Ihhmisen kärsivällisyyys on tänäpäivänä sitäluokkkaaa että sovellusmarkkinoiden olsii syyytä vastatat siiihen jottei esim tileillä makaksi sitä 100 miljardia tyhjänpantttina.
Osakesäästötili.
Ap, kun palkka tulee, siihen se 200€ minkä sanoit 'helposti' pystyväni säästämään kk.
Ja hajautetusti ostelemaan osakkeita, vaikkapa 10kpl seteissä.
On oikeasti jopa vähän koukuttavaa seurata, miten rahaa syntyy tyhjästä, osinkojen ja osakkeiden arvonnousun myötä.
Itsellä ollut OST alusta asti, ja laittanut sinne tuon pari sataa /kk. Nyt tilin arvo sellaiset 30000€. Säästö kertynyt "tyhjästä" ja vaikka sen osakkeen saa siellä myytyä ja rahat siirrettyä käyttötilillw hyvin helposti, se kiusaus on ainakin minulla ollut vielä helppo välttää, kun olen niitten 'tarpeiden' aitoa tarpeellisuutta tovin miettinyt.
Itse tein taulukkopohjan johon merkkasin kaikki hankinnat,ihan vain ruutupaperille. Laitoin kategoriat auto, lääkkeet,ruoka, vapaa-aika, vaatteet yms. Voit itse keksiä nuo luokat. Taulukko oli aina kuukauden tilipäivästä tilipäivään. Se oli ihan mukavaa hommaa ja avasi silmiä.