Mistä tietää onko kiinteistönvälittäjä rehellinen?
Katellaan yhtä omakotitaloa, jossa on neliöitä x määrä. Kiinteistönvälittäjän mukaan ”neliöiden määrää ei ole tarkistusmitattu”. Pitääkö kaivaa mittanauha käsiin ja mitata itse, vai saako jostain ostaa tiedot kuinka paljon neliöitä on rakennusluvassa?
Asunto tuntuu neliöitään pienemmältä.
Kommentit (6)
Kyse ei ole välittäjän rehellisyydestä, vaan vanhoissa taloissa mitat voi olla mitä sattuu. Kannattaa itse mitata, jos epäilyttää.
Sen tietää siitä, kun sen huulet liikkuu
Minäkin jouuin mittaamaan naapurin kanssa narulla talon ulkomitat, että saatiin jonkinlainen neliömäärä kiinteistöveroilmoitukseen. Jostain syystä kysyivät tietoa vasta 20 vuotta sitten. Talo on valmistunut 1903.
Tuo on vanhoissa taloissa normaalia, ja pitää omasta pussistasi mittauttaa tai mitata itse, jos haluat. Ei jostain 1890-luvun talosta ole useinkaan mittatarkkoja ajantasaisia kuvia.
Mutta varsinaiseen kysymykseen: eipä sitä aina tiedäkään. Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoisin, että kannattaa tarkistaa kaikki maalailevat, epämääräiset lupaukset ja vakuuttelut siitä, miten sitä ja tätä on tehty tai naapurien kanssa saa varmasti sovittua tai kukaan muu ei käytä tätä pihaa niin se on yhtä kuin teidän yms. Jos ei ole yhtiöjärjestyksessä tai muussa paperissa mustaa valkoisella, ja tehdyistä (näkymättömissä olevista) korjauksista dokumentteja, älä oleta, että kiinteistön välittäjän lupaukset pitävät paikkansa vaan tarkista myös jostain muualta.
Rehellinen kiinteistönvälittäjä?
Hehehehhehe