Helppo keino, jonka avulla olen laihtunut 2-3 kg kuussa jo puolen vuoden ajan
Lopetin herkuttelun lähes kokonaan jo pari vuotta sitten, mutta painoni junnasi silti melkein paikoillaan. Tein marraskuun alussa yhden yksinkertaisen muutoksen, jolla on ollut hämmästyttävä vaikutus painooni: Vaihdoin tavalliset lautaset lasten astiastoon, jossa lautaset on pienempiä. Otan siis kerralla vähemmän ruokaa, koska lautaselle ei mahdu niin paljon kuin ennen. En anna itselleni lupaa santsata, eikä sitä yleensä tee mielikään, koska tulen pienemmästä annoksesta kylläiseksi ja nälkä pysyy melkein aina kurissa seuraavaan ateriaan/välipalaan asti. Sen seurauksena olen laihtunut joka kuussa vähintään 2 kiloa, vaikka muut ruokailutottumukseni, liikuntamäärä ym. on pysynyt täysin ennallaan.
Oletteko te muut palstalaiset kokeillut vastaavaa ja millaisia tuloksia olette sillä saaneet?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, paitsi että vaihdoin 50-luvun normaaleihin aikuisten lautasiin. Ne on hieman nykyisiä leipälautasia isommat. Yksi syy lihomiseen on kasvaneet astiakoot, suuret annoskoot, isot karkki ja sipsipussit ym. Siis yksi niistä syistä. Kun olin lapsi, karkkipussi painoi 85-125g ja jaettiin se kolmeen osaan sisarusteni kanssa. Oltiin tyytyväisiä, kun saatiin karkkia. Suhlaalevyt oli 75-125 g. Sama juttu. Alle 100g levy kolmeen pekkaan ja isommasta poti jakaa vanhemmillekin.
Niin, että alettuani vaihdevuosien alkaessa lihomaan, käänsin homman edukseni vaihtamalla 50-luvun lautasiin. Ostan karamellini vain minipussissa (85g) ja jos joskus ostan suklaata niin alle 40 g kerralla.
Mä taas laihduin sillä kuin itsestääb, että jätin pois kaiken alkoholin (en kyllä paljoa juonutkaan), limun (en juonut paljon sitäkään) ja mehut (niitä tuli juotua, vaikkakaan ei tuoremehuja) ja leivän. Nykyään juon pääasiassa kahvia ja vettä. Vettä maustan sitten milloin milläkin, sitruunalla, mintulla jne.
Ja juon aina ennen ruokaa puolen litran tuopillisen vettä.
Mä syön usein leipälautaselta. Meillä.on aika isot leipälautaset. Sellaisia muumilautasen kokoisia mutta matalammat reunat.
Ja joo, laihdutan.
Mäkin olen laihtunut ihan kuin itsestään, kun rupesin syömään pienemmiltä lautasilta.
Toinen tehokas muutos oli siinä kun siirryin juomaan pelkkää vettä. Maitokin vaihtui luonnonjugurtteihin, jotka tuntuu täyttävän paremmin.
Tuolle vedenjuonnille ennen ruokaa ääni täälläkin. Myös aamulla heti herättyäni juon puoli litraa vettä, samoin vettä kannattaa juoda ensin jos alkaa tehdä mieli jotain.
Itse en syö aamupalaa lainkaan vaan maltilliset annokset ruokaa 2-3 kertaa päivässä. Välttelen myös leipää koska söisin sitä ylettömät määrät.
Kun syötte vähemmän, toimiiko aineenvaihdunta normaalisti? Saako elimistönne tarpeeksi kuituja? Ummettaako?
Vierailija kirjoitti:
Kun syötte vähemmän, toimiiko aineenvaihdunta normaalisti? Saako elimistönne tarpeeksi kuituja? Ummettaako?
En ole huomannut mitään haittavaikutuksia.
Sama juttu, paitsi että vaihdoin 50-luvun normaaleihin aikuisten lautasiin. Ne on hieman nykyisiä leipälautasia isommat. Yksi syy lihomiseen on kasvaneet astiakoot, suuret annoskoot, isot karkki ja sipsipussit ym. Siis yksi niistä syistä. Kun olin lapsi, karkkipussi painoi 85-125g ja jaettiin se kolmeen osaan sisarusteni kanssa. Oltiin tyytyväisiä, kun saatiin karkkia. Suhlaalevyt oli 75-125 g. Sama juttu. Alle 100g levy kolmeen pekkaan ja isommasta poti jakaa vanhemmillekin.