Jos sinulla on migreeni
onko se neurologin kuvantama ja toteama sairaus vai perus päänsärky?
Joka toisella tuntuu töissä olevan migreeni, niin mietin, että onko sen määrä kasvanut rajusti vai kutsutaanko nykyään kaikkea päänsärkyä migreeniksi. Itse olin ainakin koululuokkani ainut migreenipäänsärystä kärsivä ja nykyään ei tarvitse sen takia saikutella, kun on niin hyvät lääkkeet.
Kommentit (26)
Ne jotka ei tiedä mitä migreeni on puhuvat migreenistä kun on päänsärkyä. Migreenistä kärsineenä tiedän että se on paljon muutakin. Oksettaa, huimaa, valonarkuutta, kylmää tuskanhikeä, heikotusta. Ei todellakaan pystynyt olemaan töissä tai yleensä muualla kuin pimeässä huoneessa kylmä kääre otsalla oksennusämpäri vieressä. Onneksi on nykyään kehitetty hyviä lääkkeitä ja oma migreen väheni aikuisiällä ja nykyään kohtauksia vain harvoin.
Oma lääkärini on oireiden perusteella todennut ja määrännyt lääkityksen. Ei siihen neurologia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei tiedä mitä migreeni on puhuvat migreenistä kun on päänsärkyä. Migreenistä kärsineenä tiedän että se on paljon muutakin. Oksettaa, huimaa, valonarkuutta, kylmää tuskanhikeä, heikotusta. Ei todellakaan pystynyt olemaan töissä tai yleensä muualla kuin pimeässä huoneessa kylmä kääre otsalla oksennusämpäri vieressä. Onneksi on nykyään kehitetty hyviä lääkkeitä ja oma migreen väheni aikuisiällä ja nykyään kohtauksia vain harvoin.
Pitää myös muistaa, että migreeni voi olla eri ihmisillä erilainen. Itselle harvemmin tulee oksetusta ja auroja, mutta olen erittäin valoherkkä ja kaikki liikkuminen sattuu todella paljon päähän.
Tavispäänsärky tokenee esim. buranalla, migreeni ei ole siitä millänsäkään (ainakaan mulla). Ja tosiaan, migreeniin kuuluu paljon muitakin oireita kuin päänsärky, esim. ripuli mulla ainakin.
Ei migreeniä voi "kuvantaa".
Diagnoosi tehdään oireiden perusteella, ja ne ovat yleensä niin selvät, että lääketieteen opiskelijakin migreenin tunnistaa, valmiista lääkäreistä puhumattakaan. Ei tarvita neurologian erikoislääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Tavispäänsärky tokenee esim. buranalla, migreeni ei ole siitä millänsäkään (ainakaan mulla). Ja tosiaan, migreeniin kuuluu paljon muitakin oireita kuin päänsärky, esim. ripuli mulla ainakin.
Jos sulla ei burana auta migreeniin, mitä jos kokeilisit isompaa annosta. Esim 1600 mg ja panadoli vielä päälle
Miten ap sun migreeni kuvannettiin?
Olen kokeillut 1200mg burana+ panadol 1g kerta-annoksena. Tämä siis silloin kun ei okseta. Ei vienyt särkyä kokonaan pois mutta ällötti. Mulla on nyt triptaani kohtauslääkkeenä 2,5mg tabletti auttaa ja helppo niellä (jos ei okseta).
Monet lääkkeet aiheuttaa kaikenlaisia oireita. Siinäpäs se, kaikki ei ole mitään flunssaa.. Mitenkään väheksymättä aloitusta ja aiempia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei burana auta migreeniin, mitä jos kokeilisit isompaa annosta. Esim 1600 mg ja panadoli vielä päälle
Juu tosi hyvä neuvo. Annoksen lisääminen maksimiannoksen yli ei muuta sen tehoa, mutta lisää haittavaikutuksia.
On varsin normaalia, että migreeniin ei auta käsikauppalääkkeet. Oletko itse varma, että oma päänsärkysi on migreeniä?
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut 1200mg burana+ panadol 1g kerta-annoksena. Tämä siis silloin kun ei okseta. Ei vienyt särkyä kokonaan pois mutta ällötti. Mulla on nyt triptaani kohtauslääkkeenä 2,5mg tabletti auttaa ja helppo niellä (jos ei okseta).
Ei vie kokonaan särkyä pois, mutta pääosin palauttaa työkyvyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu tosi hyvä neuvo. Annoksen lisääminen maksimiannoksen yli ei muuta sen tehoa, mutta lisää haittavaikutuksia.
On varsin normaalia, että migreeniin ei auta käsikauppalääkkeet. Oletko itse varma, että oma päänsärkysi on migreeniä?
Mistäs sellaisen varmuuden saa. Täällä migreenipotilaat mustasukkaisesti vaalivat diagnoosiaan ja missaavat muita puhumalla tavispäänsärystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3200 mg on maksimi päiväannos (siis lääkärin määräämänä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sellaisen varmuuden saa. Täällä migreenipotilaat mustasukkaisesti vaalivat diagnoosiaan ja missaavat muita puhumalla tavispäänsärystä
Itse asiassa vaikka kokeilemalla täsmälääkettä. Migreenin täsmälääkkeet eivät ole särkylääkkeitä, niistä ei siis ole tavalliseen päänsärkyyn mitään apua. Jos täsmälääke auttaa, on kyse migreenistä.
Migreenikot saavat osakseen paljon vähättelyä ja naurettavia ”ootko kokeillu Panadolia” -kommentteja, että ei ole mikään ihme kun työkaverin vesilasillisella paraneva ”migreeni” ärsyttää. Migreeni on pahimmillaan halvaannuttava, elämänlaatuun rankasti vaikuttava sairaus, jota ei pidä väheksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3200 mg on maksimi päiväannos (siis lääkärin määräämänä)
Se ei tarkoita, että on ok vetää siitä päivän maksimiannoksesta puolet kerralla. En ole koskaan kuullut lääkärin suosittelevan yli 800mg kerralla, joskin tiedän joidenkin ottavan 1200mg.
Vierailija kirjoitti:
Migreenissä on aivan eri oireet kuin peruspäänsäryssä. Siihen ei lääkäriä tarvita, oireet löytyvät google-lääkäristä. Aura, puutuminen, puheen puuroutuminen jne.
Ei todellakaan kaikilla ole näin dramaattisia oireita, alle viidesosan migreeni on aurallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa vaikka kokeilemalla täsmälääkettä. Migreenin täsmälääkkeet eivät ole särkylääkkeitä, niistä ei siis ole tavalliseen päänsärkyyn mitään apua. Jos täsmälääke auttaa, on kyse migreenistä.
Migreenikot saavat osakseen paljon vähättelyä ja naurettavia ”ootko kokeillu Panadolia” -kommentteja, että ei ole mikään ihme kun työkaverin vesilasillisella paraneva ”migreeni” ärsyttää. Migreeni on pahimmillaan halvaannuttava, elämänlaatuun rankasti vaikuttava sairaus, jota ei pidä väheksyä.
Kyllä migreenikohtauksia on ihan laidasta laitaan. Hyvä jos sinulla auttaa triptaamit. Kaikilla ne eivät auta. Se ei ole sinulta pois jos joillekin muille toimii eri lääkkeet.
Minulla on aurallinen migreeni, johon ei triptaanit auta, Burana on ihan ok. Pystyasennossa pysyminen kohtauksen aikana auttaa todella paljon pahimman päänsäryn ehkäisyssä, nuorempana menin aina makuulteni lepäämään ja päänsärystä tuli ihan karmea.. Auraoireet ovat melkein aina samat: näkökentän sokeat ja kihelmöivät kohdat, toispuolinen puutuminen ja kylmähiki. Välillä auraoireet ovat erilaiset: sanojen muodostaminen ja muistaminen vaikeaa, pahoinvointia ja herkkyys äänille.
Mulla tulee ensin aura, sitten päätä halkova kipu, oksentaminen ja valo- sekä ääniherkkyys. Näiden perusteella lääkäri diagnosoi migreenin. Äidilläni on sama juttu, molemmat kärsittiin vaivasta melko usein lapsina/teini-ikäisinä, mutta aikuisiällä kohtauksia on tullut kummallekin vain muutaman kerran.
Migreenissä on aivan eri oireet kuin peruspäänsäryssä. Siihen ei lääkäriä tarvita, oireet löytyvät google-lääkäristä. Aura, puutuminen, puheen puuroutuminen jne.