Voidaanko kevytyrittäjää kyykyttää tällä tavalla?
Olin muutama vuosi sitten järjestyksenvalvojana firmassa nimeltä X-Sec. Tein keikkaa mm. festareilla, joissa työpäivät oli usein tosi pitkiä, mulla jopa 18-tuntisia ja osalla sitäkin pidempiä. Pitkäänkin päivään kuului yleensä vain yksi tauko ja sekin saattoi kestää vain 15 minuuttia. Sen lisäksi ei saanut käydä edes vessassa luvan kanssa, eikä puhettakaan siitä että töiden lomassa olisi saanut syödä eväitä tai tehdä muutakaan kuin hörpätä vähän vettä pullosta.
Ymmärrän nykyään, että tuollainen on täysin laitonta. Tekisi mieli viedä asia eteenpäin, mutta siitä on jo aikaa eikä mulla ole edes mitään todisteita saamastani kohtelusta, joten antaa olla. Olen nyt kuitenkin kuullut, että tämä X-Sec niminen firma ei enää palkkaa järjestyksenvalvojia työsuhteisiin vaan tarjoaa töitä pelkille kevytyrittäjille. Siksi kysynkin, saako kevytyrittäjiä kyykyttää laillisesti tuolla tavalla, riistämällä mahdollisuus kohtuullisiin taukoihin? Olen meinaan kuullut, että sama meno taukojen suhteen on jatkunut vuodesta toiseen enkä usko että siihen on tulossa mitään muutosta tänäkään vuonna.
Kommentit (5)
Kevytyrittäjä on sopimuskumppani, joka voi vaatia sopimukseen esimerkiksi pykälät " enintään 3 tunnin yhtäjaksoiset työt, joiden välissä vähintään 30 minuutin tauot ja enintään 12 tunnin työvuorot". Hän voi itse sanella ehdot, joilla lähtee töihin.
Jos ei sitä sopimusta hyväksytä, niin siinä tapauksessa ottaa hommaan jonkun muun.
Kevytyrittäjän on huomioitava myös hinnoittelussa se, että laskuttaa tuplaten sen, mitä saisi palkkaa.
Kuka on tarpeeksi hölmö suostuakseen tuollaiseen?
Riistovalta on tuottanut moisen "yrittäjyyden."
Myös frans. on riistovallan tuote. -Näissä kohtaavat duunarin "vapaus" ja yrittäjän, usein räpiköivän byrokratia. Ikään kuin ostaisi työpaikkansa. Valtaosa varmaan päätyy tähdenlennoksi.
Luonnollisesti verovälttely on osattava.
Vierailija kirjoitti:
Kevytyrittäjä on sopimuskumppani, joka voi vaatia sopimukseen esimerkiksi pykälät " enintään 3 tunnin yhtäjaksoiset työt, joiden välissä vähintään 30 minuutin tauot ja enintään 12 tunnin työvuorot". Hän voi itse sanella ehdot, joilla lähtee töihin.
Jos ei sitä sopimusta hyväksytä, niin siinä tapauksessa ottaa hommaan jonkun muun.
Kevytyrittäjän on huomioitava myös hinnoittelussa se, että laskuttaa tuplaten sen, mitä saisi palkkaa.
Kuka on tarpeeksi hölmö suostuakseen tuollaiseen?
Hölmöjä riittää. En ole itsekään kaikkein tyhmin tai epätoivoisin tapaus, mutta menin silti sinisilmäisenä nuorena X-Secille töihin ja jatkoin senkin jälkeen kun tajusin, että 10 €/h palkan päälle ei maksettu pyhälisiä tai lomakorvauksia.
Onko siis niin, että kevytyrittäjän täytyy ymmärtää vaatia taukoja jo sopimusta tehdessä, jotta niitä olisi oikeus pitää?
Tarvitseeko niitä taukoja eritellä laskussa? Laskuun vaan kaikki tehdyt tunnit taukoineen. Asiakasyritys ei voi vaatia etteikö taukoja saa pitää, toki voi olla maksamatta niistä.