Matkapahoinvointi aikuisena
Koskaan aiemmin elämässä en oo kärsiny matkapahoinvoinnista, mutta jostain syystä n.pari vuotta sitten alkoi lähes joka kerta julkisissa istuessa kuvottamaan.
Nykyään suorastaan kammoan tilanteita, jolloin on pakko lähteä johonkin pidemmälle linja-auton kyydissä. En oo koskaan oksentanu, mut se tunne...ja sit iskee paniikki ja tuntuu, että tukehtuu.
Onks muilla vastaavia kokemuksia? Millä tuohon sais helpotusta jotenkin?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa paniikkihäiriöltä eikä matkapahoinvoinnilta.
Kärsin kyllä joo sosiaalisesta jännittämisestä, mut tuo pahoinvointi ei tunnu lähtevän edes niillä rauhoittavilla, jotka lääkäri tuohon jännitykseen on määränny...
En ole mennyt aikuisena linjaautossa muutakun 2000-luvun taitteessa laivalle/sieltä pois. Ja niille matkoille ei ihan selvinpäin voi mennä, niin en kyllä yhtään voi sanoa julkisissa liikkumista.
Mutta eikö tuo voisi ennemmin johtua jännityksestä/paniikista, kun normi matkapahoinvointia?
Jos kuitenkaan henkilöautolla ei tuota ilmene?
Pyydä pahoinvointiin lääkkeet. Myös sellaisia magneettirannekkeita voi koittaa, apt voi ostaa. Matkapahoinvoinnista voi kärsiä missä iässä tahansa.
Apteekista saa matkapahoinvointilääkkeitä, auttavat oikeasti.
Mulle tuli matkapahoinvointi muutama vuosi sitten. Matkustan harvoin auton takapenkillä joten en voi varmaksi sanoa milloin tuo alkoi.
Huono olo alkaa melkeinpä heti kun takapenkille istuu. Tulee semmoinen inhottava tunne takaraivoon ja päähän kun auto hiemankaan liikahtaa. Jo melko lyhyellä matkalla (alle 30km) tulee oireita. Raajat menee voimattomaksi. Sitten voin myös oksentaa jos ennen voinnin huonontumista ei pääse autosta pois.
Mä sairastin jonkun flunssan samana vuonna kun tuo matkaoireilu ilmaantui. Siinä flunssan aikana mulla oli huimaamista, korvien huminaa ja sellainen kuvottava olo. Mietin vain voiko tuolla olla jotain yhteyttä. Että olisiko tasapainoaisti häiriintynyt tuon flunssan jäljiltä. 🤔
Sitten toisaalta mietin voiko niskan tai pään jumit pahentaa tuota. Tuleeko kellekkään muulle matkustaessa takaraivoon sellainen inhottava tunne?
Lääkkeitä en ole kokeillut. Jos menen henkilöauton kyytiin, niin nykyään suostun istumaan vain etupenkille. Linja-autoon en uskalla mennä. Junia olen miettinyt, mutta ei ole sitäkään tullut viime aikoina kokeiltua. Täällä ei kyllä ole edes juna-asemaa, että sinne meneminen vaatii hieman järjestelyä.
Te joilla on voimakas pahoinvointi autossa, pystyttekö matkustamaan junassa? Mulla siis menee raajat ihan spagetiksi pahimmillaan.
Mulle tuli vasta aikuisena, mutta onneks istun auton kyydissä ehkä kerran vuodessa niin selviän. Itse ajaessa sitä ei luonnollisesti tule, mutta laivassa ja esim. pelatessa tiettyjä videopelejä kyllä.
Mulla myös jää päälle laivan keinunta useaksi päiväksi. Luulen, että mulla on tasapainoelimessä jotain vikaa.
T. 8
Kannattaa ainakin katsoa eteenpäin tai sivulle maisemia, ei alaspäin lukien jotain. Joskus silmät hetkeksi kiinni. Pieni väsymys voi aiheuttaa myös pahoinvointia, veden juominen yhtäkkiä, kofeiini tai vatsaportin ärsytys.
Kuulostaa paniikkihäiriöltä eikä matkapahoinvoinnilta.