Lähihoitajan näyttö: Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Mihin toimintaan liitän nuo kriteerit? Mitä näytän? Pää lyö ihan tyhjää, harkka on päiväkodissa.
Kommentit (12)
Teillä on varmaan koulusta saatuna arviointikriteerit? Niiden jokaisen kohdan mukaan mietit miten näytät.
Kriteeristö on minun mielestä enemmän sellaista, jota voi näyttää arjen lomassa eikä niinkään erillisenä toimintama.
Ap
Miten teillä on opinnoissa käsitelty aihetta? Katso omista tuntimuistiinpanoistasi ja oppikirjoista.
Muotoilu tuossa on niin ympäripyöreä, että monenlainen lähihoitajan työ liittyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kriteeristö on minun mielestä enemmän sellaista, jota voi näyttää arjen lomassa eikä niinkään erillisenä toimintama.
Ap
Ja mikä siis estää näyttämästä siinä arjen lomassa?
Ei se näyttö olekaan mitään irrallista toimintaa vaan juuri jokapäiväistä touhua. Arvioija vaan arvioi sun tekemistä. Muista perustella hyvin miksi mitäkin teet.
Lapsen hyvinvointia edistää se, että hän saa ikätasolleen sopivaa varhaiskasvatusta ja hoivaa päiväkodissa. Leikkejä, lauluja, kavereita.
Perheen hyvinvointia edistää se, että hoitovastuu jakaantuu vanhempien lisäksi päiväkodin henkilökunnalle. Vanhemmat voivat keskittyä työhönsä tai työn hakemiseen, kun lapsesta pidetään hyvää huolta päiväkodissa.
Voithan vaikka askarrella lasten kanssa lautasmallin tai tehdä jotain sen tyylistä, pitää liikuntatuokuon tai vaikka meditaatiohetken, lukea jotain lasten terveysaiheista kirjaa tms?
Itse olen kasvatus- ja ohjausalalla ja teen näyttöä parhaillaan nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistämisestä, olen ohjannut liikuntatunteja, pitänyt tunnetaitokasvatusta ja sen tyyppisiä juttuja.
Perheiden kanssa yhteistyö varmaan toteutuu ihan sillä, että vaihdat kuulumiset vanhempien kanssa mennen tullen ja kerrot miten lapsilla menee, se varmasti riittää näyttöön.
Askartelua ja yhteistä tekemistä, kuten tuolla ehdotettiin. Onko nallesairaala sinulle tuttu juttu? Googlaa se, se voisi olla kiva, jos samalla juttelisi lasten kanssa vähän siitä, miten vaikka haavoja pitää puhdistaa ja semmoista yhteistä touhua. Nallesairaalassa siis laitetaan pehmoleluille sidoksia ja laastareita ja voi ihan korjaillakin, jos on rikkinäisiä pehmoja lapsilla.
Perheiden kanssa yhteistyö toteutuu mielestäni tuolla perusarjella eli kun kohtaat vanhempia aina kun lapsi tulee hoitoon ja hänet haetaan, käyt juttelemassa vanhemmille mitä lapselle kyuluu ja mitä olet havainnut. Tärkeää on myös kertoa työpaikkaohjaajalle havainnoistaan ja perustella tekemisiään.
Tsemppiä näyttöön, hyvin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Eikös siinä riitä näytöksi että osaa pedata sängyn?
Tämä taisi olla vitsi, mutta ehkä, jos lasten kanssa yhdessä opeteltaisiin petaamaan sängyt nätisti. Muutenkin siistimään ympäristöä niin, että saattaisivat vaikka kotona yllättää äidin tekemällä jotakin tällaista. Mukavaa yhteistä, arjenläheistä tekemistä, jonka lomassa tulee uusia juttuja.
Itselläni tuli ensimmäisenä mieleen, että voisivathan lapset vaikka tehdä itselleen voileivät ja samalla juteltaisiin lapsen tasolle sopivasti terveellisistä ruokavalinnoista. Esim. kysyen, mitä laittavat kotona leivän päälle, mistä hedelmistä ja vihanneksista lapset pitävät ja miten niitä syövät.
No mieti itse äläkä odota valmista!