Tuhkaus vai arkkuhautaus?
Aika diippi kysymys mutta kumman valitsisit ja miksi?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Tuhkahautaus, koska kukaan ei hoitaisi hautapaikkaani. Lähimmät ihmiseni eivät elä kovin kauan kauemmin kuin minä.
Eihän se hautaustapa mitenkään haudanhoitoon liity. Yhtä lailla se uurnahauta olisi hoidettavana.
Tosin ainakin useimmilla hautausmailla on uurnahaudan vaihtoehtona tuhkan ns. muistolehtoon sirotteleminen, eli jonkunlaiseen hautausmaan nurkalla olevaan pusikkoon tehdään kuoppa, mihin tuhkat kaadetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkahautaus, koska kukaan ei hoitaisi hautapaikkaani. Lähimmät ihmiseni eivät elä kovin kauan kauemmin kuin minä.
Eihän se hautaustapa mitenkään haudanhoitoon liity. Yhtä lailla se uurnahauta olisi hoidettavana.
Tosin ainakin useimmilla hautausmailla on uurnahaudan vaihtoehtona tuhkan ns. muistolehtoon sirotteleminen, eli jonkunlaiseen hautausmaan nurkalla olevaan pusikkoon tehdään kuoppa, mihin tuhkat kaadetaan.
Siis toivottavasti nykyisyyteen kuuluu muistolehdot jossa jokaiselle vain pieni laatta. Kenenkään narsismi ja ego ei mitään musitelulohkareita tarvitse. Ostakaa ne kukat kotiin, systyttäkää kynttilä ja muistelkaa siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uurnan voi myös laskea ns. arkkuhautaan, ellei vainajalla ole ollut muuta erillistä toivetta.
Kannattaa muuten miettiä etukäteen valmiiksi hautaustestamenttia. Se helpottaa huomattavasti omaisia toimimaan oikein vainajan tahdon mukaisesti.
No ei voi. Arkkuhautaan ei lasketa uurnia.
No kyllä voi haudata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin ainakin useimmilla hautausmailla on uurnahaudan vaihtoehtona tuhkan ns. muistolehtoon sirotteleminen, eli jonkunlaiseen hautausmaan nurkalla olevaan pusikkoon tehdään kuoppa, mihin tuhkat kaadetaan.[/quote
Kolmenlaisia meillä , iso yhteinen kivi jossa nimilaattoja ja tuhkat levitetty johonkin , toinen on metsikössä jossa merkityt paikat ja vainajien nimet ja kolmas hautausmaalla jossa sellaisia kivipaaseja joihin saa useamman nimen perheestä . Näihin voi laittaa kukkia ym. tai olla laittamatta .
Vierailija kirjoitti:
Tuhkaus. Haluan takaisin luontoon. Koko maapallo on siunattua maata
Takaisin luontoon on myös arkkuhautaus. Ja ilman päästöjä.
Mutta siis, minutkin toivottavasti tuhkataan.
Tosin ainakin useimmilla hautausmailla on uurnahaudan vaihtoehtona tuhkan ns. muistolehtoon sirotteleminen, eli jonkunlaiseen hautausmaan nurkalla olevaan pusikkoon tehdään kuoppa, mihin tuhkat kaadetaan.[/quote]
Näin tehtiin äidilleni. Eli pelkkä tuhka kaadettiin kuoppaan muistolehdossa. Kaunis tapa. Näin haluan myös itselleni. hautajaisia ei tarvitse mulle järjestää. Jos läheiset haluavat muistaa, niin saavat itse keksiä tavan.
Mun isäni halusi tuhkauksen ja jossain sivulauseessa mainittiin, että hyvä niin, koska kuulemma sukuhautaan, johon uurna laskettiin ei olisi vielä voinut uutta arkkua laskeakaan, koska edellisestä arkkuhautauksesta kyseiseen hautaan on vain muutama vuosi. Myöhemmin tuli sitten mieleen, että miten sitten olisi tehty, jos oltaiskin haluttu arkkuhautaus...
Tuhkaus ehdottomasti. Tuhkat voi laittaa haluamaansa paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkaus ehdottomasti. Tuhkat voi laittaa haluamaansa paikkaan.
Ei saa kai laittaa ihan minne vaan , lupa pitää olla ja paikka ilmoittaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uurnan voi myös laskea ns. arkkuhautaan, ellei vainajalla ole ollut muuta erillistä toivetta.
Kannattaa muuten miettiä etukäteen valmiiksi hautaustestamenttia. Se helpottaa huomattavasti omaisia toimimaan oikein vainajan tahdon mukaisesti.
No ei voi. Arkkuhautaan ei lasketa uurnia.
No kyllä voi haudata.
Arkkuhautapaikkaan on haudattu ja saa haudata tuhkauurnia. Miehen sukuhautaan sopii vielä 60 uurnaa kun arkkuja on haudattu kuusi. Noin oli hänelle kerrottu seurakunnasta.
Ehdottomasti tuhkaus. Koskaan ei voi tietää milloin joku saa päähänsä avata haudan ja ottaa dna-näytteitä eikä saa edes viimeisellä levolla olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin asiansatuntevia kommentteja täällä. Miksi krematointi pakolliseksi? Esim. ruumiin liuottaminen lipeällä olisi paljon ekologisempi ratkaisu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alkaline_hydrolysis_(body_disposal)
Toinen tapa olisi vaikka jäädyttää ja hajottaa jauhoksi.
Aika lailla energiaa kuluttaa jäädytys ja jauhaminen kun ja lipeä on ympäristömyrkky.
Kyllä arkkuhautaus on luonnonmukaisin ja ekologisiin vaihtoehto, mutta tuhkauksen olen jo valinnut itselleni.
Hienosti mututuntumalla vedetty sieltä tutustumatta edes linkkeihin.
Tuhkaaminen. Ja sen jälkeen, jos vaan mahdollista, niin tuhkat saisi ripotella Airistolle, tai jonnekin Saaristomerelle ainakin. Ei hautapaikkaa jälkeenjäävien riesaksi, muistolehtoon voivat viedä jouluna kynttilän jos siltä tuntuu. Mutta mieluiten toivon heidän keskittyvän elossaoleviin.
Tuhkaaminen on barbaarista ja törkeää, vainajan ruumiin tuhoamista. Luonnon kiertokululla ja hajottajabakteereilla on tarkoituksensa, ei ihmisen tarvitse siihenkin väliin keksiä omia oikoteitään tehokkuuden ja mukavuuden nimissä.
Tuhkaus tai jos silloin on joku muu nopea ja ympäristöystävällinen tapa hävittää ruumis, niin sillä. Ei missään tapauksessa mitään arkkua, silloin lähden kummittelemaan ja olen tosi ikävä kummitus.