Tuhkaus vai arkkuhautaus?
Aika diippi kysymys mutta kumman valitsisit ja miksi?
Kommentit (75)
Tuhkahautaus, koska kukaan ei hoitaisi hautapaikkaani. Lähimmät ihmiseni eivät elä kovin kauan kauemmin kuin minä.
Myp kirjoitti:
Just tänään kommentoin äidilleni, että minusta tuhkaaminen pitäisi olla pakollista ja ruumiiden hautaaminen kieltää kokonaan lailla ympäristösyistä. Hautuumaat on kanalan näkösiä paikkoja, eikä muistamisen pitäisi olla yhteen paikkaan sidottu. Kummaa hurakastelua sanon minä. Kotkassa vinkuvat, kun ei saa ripotella tuhkia rauhassa mereen..lähellä on sitten yleinen uimaranta. Luulisi tuhkan olevan pahaksi itämerelle, eihän sitä sinne mistään luonnollisestikaan päädy.
Ei missään nimessä pakollista tuhkausta.
Kristilliseltä kannalta en näe mitään eroa onko tuhkattu vai maatuuko, sama lopputulos.
Itselleni tuhkaus, ja tuhkat omaan metsään, kissaystävän tuhkien kanssa.
Tuhkaus. Kaikinpuolin vaivattomampi tapa.
Lapseni ovat tietoisia toiveestani.
Mielenkiintoinen kysymys. Asun pienellä maaseutupaikkakunnalla, ja käsittääksi täällä vielä suurin osa vainajista haudataan. Hautausmaalla on hyvin tilaa ja muutenkin hautajaisten järjestely on kohtuullisen kätevää kun omalla kylällä on terveyskeskus, kirkko, hautausmaa ja hautauspalvelu. T uhkaukset kyllä yleistyvät pikkuhiljaa. Läheisessä ns. isossa kaupungissa tuhkauksia taitaa olla jo enemmän kuin hautauksia. Näin arvioisin oman tuutavapiirin kertoman mukaan.
Meiltä kuoli poika muutamia vuosia sitten ja hänet haudattiin. Mies varasi yhteensä kolme hautapaikkaa. Itse hän haluaa tulla haudatuksi pojan viereen ja on siinä paikka minullekin, ellei nyt sitten toiveet ja elämäntilanteet muutu niin, että minun paikkani on jossain muualla tai sitten minut tuhkataan.
Miten niin "diippi" kysymys?
No onhan ihmiset tietty vieraantuneita ja peloissaan kaikesta mikä koskee kuolemaa.
Itse oon jo kauan sitten antanut ohjeet miten toimitaan jos joku vielä on mua hautaamassa... eli tuhkaus ilman muuta. Toisaalta pitäisi ehkä laittaa kroppa tutkimusmateriaaliksi koska on paljon mahdollista ettei ketään jää mua hautaamaan, ei pahemmin ole sukua.
Faith kirjoitti:
Valitsisin arkkuhautauksen, koska kristittynä uskon sen olevan parempi vaihtoehto. Jeesuskin haudattiin ristinkuoleman jälkeen kokonaisena ruumiina. En ole erityisesti perehtynyt tähän kysymykseen, mutta kuulin kerran joidenkin uskovaisten pastorien tms. puhuvan tästä asiasta noin.
Tarkoittaako tuo kokonaisena hautaamisen ihanne, että olet omalla kohdallasi tehnyt elinluovutuskiellon?
Tuhkaus: valitsin vanhemmilleni. Ei arkun kantoa/laskua monttuun. Ei jälkihoitoa/huolta haudasta kun ei muita muistajia jäljellä ole.
Julma ajatus, muttei helpompi ole kävellä luurangon päällä haudalla...
Tuhkaus, en tiedä miksi mutta ajatuksena se miellyttää enemmän.
Myös äitini toivoo tuhkausta ja mietin vanhempieni yhteistä hautapaikkaa, toteutuuko jos toinen tuhkataan?
Myp kirjoitti:
Hautuumaat on kanalan näkösiä paikkoja
Okei. 😇
Minun on pakko valita tuhkaus, kun sukuhauta on jo täynnä arkkuja. Siis olettaen, että kuolen alle 25 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Myp kirjoitti:
Okei. 😇
Jatkan viel sen verran että mä taas tykkään hautausmaista, kiinnostavaa kulttuurihistoriaa ja esim jossain Kreikanlomilla pakko käydä ihailemassa paikallinen hautausmaa. Ja Helsingissä lemmikkien hautausmaa on liikuttava paikka.
Uurnan voi myös laskea ns. arkkuhautaan, ellei vainajalla ole ollut muuta erillistä toivetta.
Kannattaa muuten miettiä etukäteen valmiiksi hautaustestamenttia. Se helpottaa huomattavasti omaisia toimimaan oikein vainajan tahdon mukaisesti.
Arkkuhautaksessa siunataan maan lepoon ja kukkalaiteet luontevia haudalla kun tuhkauksessa vainaja vaan tylysti auton perään.
Vierailija kirjoitti:
En kumpaakaan. Haluan että minut haudataan säkissä puun taimen kanssa. Eli siis niin, että maadun sen puun ravinnoksi.
En ole viherpiiperö puunhalaaja, mutta tuntuu mukavalta ajatella että jokin pieni osa minusta jatkaa jossain muodossa olemassaoloa ja elämää vielä kuolemani jälkeen.
Suomessahan ei onnistu
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Valitsisin arkkuhautauksen, koska kristittynä uskon sen olevan parempi vaihtoehto. Jeesuskin haudattiin ristinkuoleman jälkeen kokonaisena ruumiina. En ole erityisesti perehtynyt tähän kysymykseen, mutta kuulin kerran joidenkin uskovaisten pastorien tms. puhuvan tästä asiasta noin.
Tarkoittaako tuo kokonaisena hautaamisen ihanne, että olet omalla kohdallasi tehnyt elinluovutuskiellon?
Ehkä hän ajattelee kuolevansa luonnollisesti eikä aivokuolleena, mikä toki voi olla myös mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myp kirjoitti:
Okei. 😇
Jatkan viel sen verran että mä taas tykkään hautausmaista, kiinnostavaa kulttuurihistoriaa ja esim jossain Kreikanlomilla pakko käydä ihailemassa paikallinen hautausmaa. Ja Helsingissä lemmikkien hautausmaa on liikuttava paikka.
Siellä ne tuhkatutkin on
Vierailija kirjoitti:
Arkkuhautaksessa siunataan maan lepoon ja kukkalaiteet luontevia haudalla kun tuhkauksessa vainaja vaan tylysti auton perään.
No ei laiteta 😂 Uurna joko lasketaan uurnalehtoon tai tuhkat sirotellaan hautuumaalle. Ihan samalla tavalla kukat sinne viedään.
Vois vakuumipakata tai heittää syväjäähän. Sitten tiedeihmiset sais ihmetellä parin tuhannen vuoden päästä ja vaikka kloonata uudestaan.
Hyvin asiansatuntevia kommentteja täällä. Miksi krematointi pakolliseksi? Esim. ruumiin liuottaminen lipeällä olisi paljon ekologisempi ratkaisu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alkaline_hydrolysis_(body_disposal)
Toinen tapa olisi vaikka jäädyttää ja hajottaa jauhoksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Promessointi