Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metsästyskoiran pito pienessä häkissä yksin ilman seuraa ja aktiviteetteja

Vierailija
10.05.2021 |

Onko ok? Ruokaa ilmeisesti tuodaan, mutta koiralle ei pidetä yhtään seuraa eikä sitä oteta sisälle edes yöksi. Koira oli selvästi seurankipeä ja jopa vähän apaattisen oloinen. Voiko tälläisestä ilmoittaa jonnekin vai pitääkö nieleskellä vihansa ja kestää se, että joku kohtelee eläintä näin välinpitämättömästi. En voi ymmärtää.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, elsun voisi tehdä.

Vierailija
22/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästäkin kommentista. Sain lisäpontta ja perustetta huoleeni. Olen nyt kaksi yötä nukkunut huonosti ja ollut tosi stressaantunut ja huonolla tuulella koiran takia. Olen itse niin eläinrakas, että en vain pääse tälläisestä yli. Eilen kirjoitin jo tuon eläinsuojeluilmoituksen viittä vaille valmiiksi ja sitten pyyhin sen pois, kun tunsi itseni typeräksi ja että teen kenties hallaa tuttavieni ja naapureidensa välille, koska he tasan tarkkaan tajuavat, että tuttavaperheelläni on jotain tekemistä ilmoituksen kanssa, koska asuvat sen verran taajaman perukoilla, että kovin suuri kansanjoukko ei sitä kautta kulje päivittäin.

En tiedä kuinka nopeasti nämä ilmoitukset etenevät (onneksi on sentään kesä ja lämpimämmät kelit tulossa) mutta ainakin olisi itsellä vähän parempi mieli, että on tehnyt edes JOTAIN asialle. Ja jos se "säikäyttäisi" omistajan huolehtimaan edes vähän paremmin koirastaan, kun tietää, että sen kohteluun on kiinnitetty huomiota. Toivo elää....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästäkin kommentista. Sain lisäpontta ja perustetta huoleeni. Olen nyt kaksi yötä nukkunut huonosti ja ollut tosi stressaantunut ja huonolla tuulella koiran takia. Olen itse niin eläinrakas, että en vain pääse tälläisestä yli. Eilen kirjoitin jo tuon eläinsuojeluilmoituksen viittä vaille valmiiksi ja sitten pyyhin sen pois, kun tunsi itseni typeräksi ja että teen kenties hallaa tuttavieni ja naapureidensa välille, koska he tasan tarkkaan tajuavat, että tuttavaperheelläni on jotain tekemistä ilmoituksen kanssa, koska asuvat sen verran taajaman perukoilla, että kovin suuri kansanjoukko ei sitä kautta kulje päivittäin.

En tiedä kuinka nopeasti nämä ilmoitukset etenevät (onneksi on sentään kesä ja lämpimämmät kelit tulossa) mutta ainakin olisi itsellä vähän parempi mieli, että on tehnyt edes JOTAIN asialle. Ja jos se "säikäyttäisi" omistajan huolehtimaan edes vähän paremmin koirastaan, kun tietää, että sen kohteluun on kiinnitetty huomiota. Toivo elää....

Jatkan vielä, että kyseisellä (pienemmällä) paikkakunnalla ei ilmeisesti ole edes omaa eläinsuojeluvalvojaa?!? Yritin eilen netistä etsiä mutta en saanut tietoa esiin. Näin ollen ajauduin SEY:n sivulle ja sitä kautta ajattelin tehdä ilmoituksen.

Vierailija
24/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee se ilmoitus, onhan tuon koiran elämä yhtä helvettiä.

Vierailija
25/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, että kyseisellä (pienemmällä) paikkakunnalla ei ilmeisesti ole edes omaa eläinsuojeluvalvojaa?!? Yritin eilen netistä etsiä mutta en saanut tietoa esiin. Näin ollen ajauduin SEY:n sivulle ja sitä kautta ajattelin tehdä ilmoituksen.

Eikö kunnaneläinlääkäri hoida noita asioita?

Vierailija
26/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se häkki ei ole kunnollisen kokoinen ja sillä ei siellä ole lämmitettyä koppia suojana, niin elsu.

Vierailija
27/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinsuojeluilmoitus tehty. En jaksa enää miettiä asiaa. Juttelin vielä tuttavani kanssa puhelimessa ja hänen kertomansa tarkemmat seikat sinetöivät päätöksen. Toivon, että tästä olisi jotain apua koiralle. Pahin pelkoni on, että tuo koiran nykyinen isäntä ampuu koiran, kun saa tietää, että siitä on tehty ilmoitus...  AP

Vierailija
28/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruokitaan ja koira on fyysiseltä kunnoltaan ok, ja (riittävän kokoisessa) aitauksessa on asianmukainen suoja, ei asialle voi oikein mitään tehdä. Vie sinä koiraa lenkille?

Alapeukuttajat, eläinsuojelullisesta näkökulmasta kaikki on ok jos noi kohdat täyttyvät eikä asialle sen vuoksi tehdä mitään. Korkeintaan voivat kehottaa omistajaa liikuttamaan koiraansa.

Sain tänään tietää, että ko. koiran omistaja on "kouluttanut" pentua väkivaltaisesti ja on jopa uhannut tappaa koiran, koska tämä ei osaa käyttäytyä toivotusti. Isännällä on myös selkeästi ongelmia alkoholin kanssa. Nämä eivät liene eläinsuojelullisestikaan ok? /AP

Vierailija
29/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruokitaan ja koira on fyysiseltä kunnoltaan ok, ja (riittävän kokoisessa) aitauksessa on asianmukainen suoja, ei asialle voi oikein mitään tehdä. Vie sinä koiraa lenkille?

Alapeukuttajat, eläinsuojelullisesta näkökulmasta kaikki on ok jos noi kohdat täyttyvät eikä asialle sen vuoksi tehdä mitään. Korkeintaan voivat kehottaa omistajaa liikuttamaan koiraansa.

Sain tänään tietää, että ko. koiran omistaja on "kouluttanut" pentua väkivaltaisesti ja on jopa uhannut tappaa koiran, koska tämä ei osaa käyttäytyä toivotusti. Isännällä on myös selkeästi ongelmia alkoholin kanssa. Nämä eivät liene eläinsuojelullisestikaan ok? /AP

Ei tietenkään. Eläinten fyysinen kaltoinkohtelu (hakkaaminen yms) on asia erikseen.

Vierailija
30/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain paikkakunnilla varmasti näin. Tulee vaan heti pessimistille mieleen, että oman kunnan eläinlääkärin kanssa ollaan liian hyvää pataa ja nämä ilmoitukset painetaan vain villaisella takavasemmalle ja eläimet kärsivät edelleen....... pitäisi olla joku enemmän neutraali ja ulkopuolinen taho, joka puuttuu asiaan. Toivottavasti olen väärässä.

Eletään sentään vuotta 2021 - eikö ihmisellä olisi ollut jo aikaa sivistyä riittävästi, että osaisi kohdella eläimiä oikein?!?!!?

Vierailija
31/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Eläinten fyysinen kaltoinkohtelu (hakkaaminen yms) on asia erikseen.

Ja kyseessä on vielä tosi nuori koira (arviolta 1-vuotias) eli ihan täysin normaalia, että se ei osaa joka käänteessä olla ja käyttäytyä niin kuin isäntä olettaa.

Vierailija
32/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain paikkakunnilla varmasti näin. Tulee vaan heti pessimistille mieleen, että oman kunnan eläinlääkärin kanssa ollaan liian hyvää pataa ja nämä ilmoitukset painetaan vain villaisella takavasemmalle ja eläimet kärsivät edelleen....... pitäisi olla joku enemmän neutraali ja ulkopuolinen taho, joka puuttuu asiaan. Toivottavasti olen väärässä.

Eletään sentään vuotta 2021 - eikö ihmisellä olisi ollut jo aikaa sivistyä riittävästi, että osaisi kohdella eläimiä oikein?!?!!?

Ei niitä voi painaa villaisella jos valvontaeläinlääkärille teet ilmoituksen. Se kuuluu sen työhön tutkia asia.

Vierailija
33/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shiba Inu oli muodissa joskus pari vuotta sitten. Stadissakin vähän väliä oli trenditietoisia nuoria ulkoiluttamassa shiban pentua pitkin Aleksanterinkatua. En voinut olla miettimättä, kärsivätkö nuo eläimet itsem*rhayksiössä ja kaupunkiympäristössä. Shiba Inu on yksi söpöimpiä, mutta myös vaativimpia koirarotuja. 

Vierailija
34/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa perheessäni on useita metsästyskoiria, ja kyllä tuli huono olo, kun luki tuota. Koiralla pitää olla aina virikkeitä, seuraa ja mahdollisuus ulkoilla. Erityisesti metsästyskoirat ja muut käyttökoirat tarvitsevat paljon liikuntaa (myös metsästyskauden ulkopuolella), ja koiran pitäminen pienessä häkissä yksin särähtää korvaani aika pahasti.

Meillä koiria käytetään metsästyskauden ulkopuolella tavallisilla juoksulenkeillä muutaman kerran viikossa (talvella hiihtolenkeillä), jotta koirien kunto pysyy yllä ja ne saavat tekemistä. Sen lisäksi olemme aidanneet lähestulkoon koko etupihamme koirien alueeksi, jonne koirat pääsevät mihin tahansa aikaan päivästä silloin, kun haluavat (paitsi tietysti ne ovat sisällä talossa silloin, kun ihmiset ovat poissa kotoa). En ymmärrä, miksi joku kuvittelisi, että tuollainen koiranpito olisi hyväksyttävää. Kiitos ap, että olet kiinnostunut asiasta. Suosittelen puhumaan koiran omistajille, ja tekemään eläinsuojeluilmoituksen, jos nämä eivät usko hoitotapojensa olevan vääriä.

Vierailija
35/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästäjillä nyt tuntuu olevan muitakin etuoikeuksia muihin kansalaisiin nähden. Saavat pitää koiriaan häkeissä kuukausikaupalla. Syöttävät kauriita ja peuroja ja ne sitten lisääntyvät, syövät istutuksia ja vaarantavat liikennettä. Puhumattakaan aseista, joita harrastuksen nimissä on ties millä höyrypäillä. En ymmärrä.

Vierailija
36/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt juuri paljon tätä asiaa. Eräs koira varsinkin usein mielessä. Tämä myös aina häkissä ja häkki melko pieni. Vanha koppi myös on. Tämä koira on myös vielä nuori ja pitkä elämä häkissä tiedossa. Koskaan ei lenkitetä, mutta metsällä käydään joskus. Koira näyttää kauempaakin katsottuna todella laihalta ja ei ole paljon lihaksia. Selkäkin aika "käyrä", vaikka nuori on. Näyttää oikeastaan yhtä surkealta kuin oma vanha koirana viimeisenä elin vuotenaan. En tiedä mitä tehdä. En kuitenkaan uskalla ilmoittaa minnekään. Silti kamalaa, kun ohutturkkinen koira on talvella kylmässä. Kesällä taas kuumassa. Tosin täällä on tapana pitää koiria häkissä ja on monia muitakin. Jopa kuusi isoa koiraa samassa. Tämä koira ehkä se surkein. Kyseessä nuoren miehen koira. Ymmärrän häkissä pidon, mutta en usko tämänkään koiran elävän hyvää elämää. Tekisi mieli usein hakea se sieltä häkissä pois varsinkin kun se oikein nojaa siihen häkin reunaan tassuillaan.

Vierailija
37/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt juuri paljon tätä asiaa. Eräs koira varsinkin usein mielessä. Tämä myös aina häkissä ja häkki melko pieni. Vanha koppi myös on. Tämä koira on myös vielä nuori ja pitkä elämä häkissä tiedossa. Koskaan ei lenkitetä, mutta metsällä käydään joskus. Koira näyttää kauempaakin katsottuna todella laihalta ja ei ole paljon lihaksia. Selkäkin aika "käyrä", vaikka nuori on. Näyttää oikeastaan yhtä surkealta kuin oma vanha koirana viimeisenä elin vuotenaan. En tiedä mitä tehdä. En kuitenkaan uskalla ilmoittaa minnekään. Silti kamalaa, kun ohutturkkinen koira on talvella kylmässä. Kesällä taas kuumassa. Tosin täällä on tapana pitää koiria häkissä ja on monia muitakin. Jopa kuusi isoa koiraa samassa. Tämä koira ehkä se surkein. Kyseessä nuoren miehen koira. Ymmärrän häkissä pidon, mutta en usko tämänkään koiran elävän hyvää elämää. Tekisi mieli usein hakea se sieltä häkissä pois varsinkin kun se oikein nojaa siihen häkin reunaan tassuillaan.

Miksi et uskalla tehdä ilmoitusta? Tietojasi ei kerrota eteenpäin, ne jäävät ainoastaan viranomaisten tietoon. Jos voit tehdä jotain koiran hyväksi, niin tee, ettei jää asia painamaan... surku tulee kertomasi perusteella koiraa.

Vierailija
38/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästäjillä nyt tuntuu olevan muitakin etuoikeuksia muihin kansalaisiin nähden. Saavat pitää koiriaan häkeissä kuukausikaupalla. Syöttävät kauriita ja peuroja ja ne sitten lisääntyvät, syövät istutuksia ja vaarantavat liikennettä. Puhumattakaan aseista, joita harrastuksen nimissä on ties millä höyrypäillä. En ymmärrä.

Minua myös hirvittää se, että metsästäjät läträävät viinan kanssa ja sitten heiluvat aseet käsissä. Ei liene miltän kantilta katsottuna järkevää tai sallittua. Ja eläinparat kärsivät siinä sivussa.  Metsästystaitoisista miehistä on hyötyä aikamme yhteiskunnassa ainoastaan silloin, kun pitää jäljittää ja lopettaa esim. kolarissa pahoin loukkaantunut eläin. Muuten koko metsästysharrastus on aikansa elänyttä touhua. Ruokaa saa kaupasta.

Vierailija
39/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua sitä, ettei ymmärretä, että koira on laumaeläin ja kaipaa SEURAA. Ei ole mitenkään oikein pitää koiraa yksinään missään, koska se kaipaa luontaisesti laumaansa - olipa lauma sitten ihmisperhe tai mikä / kuka tahansa. Yksinolo ei ole koiralle lajityypillistä. Ja Suomen sääolosuhteissa ei monikaan eläin tarkene ympärivuotisesti ulkona. On kidutusta pitää eläintä palelemassa hyisessä kopperossa, kun itse istuu mukavasti lämpimissä sisätiloissa.

Vierailija
40/52 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et uskalla tehdä ilmoitusta? Tietojasi ei kerrota eteenpäin, ne jäävät ainoastaan viranomaisten tietoon. Jos voit tehdä jotain koiran hyväksi, niin tee, ettei jää asia painamaan... surku tulee kertomasi perusteella koiraa.

Pitäisi tietysti tehdä jotain. Pelkään vain sitä, että jotakin kautta tulisi ilmi nimeni tai alkaisivat epäillä jotain. Täälläkin asuu sen verran kahelia porukkaa, että sitten voisi käydä hassusti itselle. Olen muutenkin muualta tullut. Elämä on opettanut varovaiseksi tietyissä asioissa, vaikka itsekin olen nuori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän