Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt valituksen kelan päätöksestä? Oikaistiinko se?

Vierailija
10.05.2021 |

Olen saanut toimeentulotukea nyt muutaman kuukauden ajan (koronarajoitukset veivät työt).
Tulot ja menot on pysyneet jatkuvasti samoina, mutta tt-tuki on vaihdellut 70e-500e:n välillä. Käsittelijä on joka kerralla ollut eri. Laskurin mukaan olisin oikeutettu tuohon 500:n.
Onko valitusprosessi iso rumba, kannattaako siihen lähteä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä kauaa netissä kestä. Ensin kelalle itselleen ja sitten jollei mene läpi, oikeudelle. Ihan tuurista kiinni miten käy. Luin noita päätöksiä joskus, ei olleet mitenkään johdonmukaisia.

Vierailija
2/11 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se montaa päivää vie. käsittelyajat löytyy kelan sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittelyssä saattaa mennä parikin vuotta, ellei kela itse myönnä ja korjaa virhettä ja menee muutoksenhakulautakuntaan. Olen tämän käynyt läpi sairauspäivärahan kanssa, kun kelan lääkäri päätti minua näkemättä että olen 5kk sairasloman jälkeen ihmeparantunut ja työkykyinen. Ei muuttunut lautakunnassa päätös.

Vierailija
4/11 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt oikaisupyynnön juuri toimeentulotuesta. Päätös korjattiin vapaaehtoisesti muutamassa päivässä ja sain puuttuvat rahat saman tien kun korjattu päätös tuli.

Perustelemalla oikaisupyynnön mahdollisimman selkeästi parannat mahdollisuuksiasi saada asia nopeasti ratkaistua.

Vierailija
5/11 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy miksi päätös on eri vaikka mikään ei ole muuttunut.

Vierailija
6/11 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kannattaa. Ihmisiä ne Kelassakin ovat ja tekevät virheitä. Kannattaa kysyä myös syyt miksi toimeentulotuki on vaihdellut noin paljon.

Vierailija
7/11 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Joo, ajattelin kysyä mistä johtuu. Kai mä sitten sen valituksen teen, ihmisiähän nekin on ja ihmiset tekee virheitä...

Vähän epäilen, että se yksi päätös on ollut kokeneen ammattilaisen tekemä, se isoin.

Ne muut sitten virheellisiä. Tai mistäpä minä tiedän..no koitan selvitellä. Ap

Vierailija
8/11 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt. Hain terapiaan tukea Kelalta. Sain jatkuvasti ristiriitaisia neuvoja.

Lopulta ensimmäisen tukikuukauden hakemus meni Kelaan myöhässä enkä saanut siltä kuukaudelta Kelan tukea laisinkaan (kyse lähes tunnesta eurosta). Valitin, koska olin saanut väärää tietoa. Valitin toisenkin kerran. Ei mennyt läpi. Ehdottomasti kuitenkin kannattaa valittaa. Jospa edes jonnekin tilastoon menee valitusten määrä.

Oma kokemukseni on, että kaikki yhteydenpito Kelan kanssa kirjallisena. Älä soita, eivät edes vastaa neuvoista, joita antavat puhelimitse. Kela hoitaa niin paljon erilaisia asioita, ettei siinä asiakaspalvelussa voi tietääkään kaikkea.  Yritä siis mieluummin kysyä joltain ylemmältä taholta, vaikka eivät tietenkään mielellään annan yhteystietoja sinne ylempään. Sieltä saa sitten varmemmin oikeaa tietoa.

Vierailija
9/11 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi valituksen käsittely Kelalla jokseekin kankeaa.

Konkreettisena esimerkkinä tein valituksen 19.11.2025 joka oli merkattu käsittelyyn 20.11.2025.

8.12.2025 tiedustelin käsittelyn kestoa. Vastauksena sain ettei Kela ole vielä ottanut, tai ota valitusta käsittelyyn koska valituksen laatimisen määräaika päättyy vasta 29.12.2025.

Sanoin että valitushan kaikkine selvityksineen ja dokumentteineen on toimitettu jo 19.11.2025 eikä missään Kelalla lue (tai en ainakaan itse löytänyt tätä tietoa) että käsittely aloitetaan vasta määräajan umpeuduttua. Kysehän on määräajasta johon mennessä valitus tulee toimittaa.

Ihmekään että näissä kestää

Vierailija
10/11 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Oikaistiin.

Vierailija
11/11 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Neljä päätöstä viidestä oli virheellisiä ja vaati korjauksen. Ensin puhelinsoitto etuuskäsittelijälle ja pyytää esimiehen puhelimeen jos ei onnistu muuten korjaus. Kirjallisesti vain jos tämä tapa ei toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi