Oudoin keittiön työväline, mikä sinulla on/on ollut.
Onko teillä ollut, tai onko edelleen jotain outoja työvälineitä? Oletteko keksineet niille käyttöä? Käytättekö siihen tarkoitukseen, mihin ne on suunniteltu, vai johonkin muuhun?
Ostitko itse, vai saitko lahjaksi? Jos esine ei ole enää sinulta, annoitko sen jollekin, möitkö, heititkö roskiin, vai katosiko se esim. muutossa?
En muista itse omistaneeni mitään superoutoa, mutta puolisoni isällä oli sähkökäyttöinen leikkuuveitsi. Kahvan sisällä oli siis patteri, josta sähkö tuli veitseen. En vaan käsitä, mitä se sähkö siinä veitsessä teki. Kerran näin sen veitsen apen kädessä, mutta en koskaan ole nähnyt hänen käyttävän sitä. Ihan normaalilla veitsellä hän kaiken leikkaa.
Kommentit (36)
Vempele, jolla poistetaan oliiveista kivet.
Mulla on lihapullapihdit. Kerran olen testannut ja todennut, että käsin pyörittelemällä tulee lihaputtat helpommin, vaikka joutuukin kätensä sotkemaan.
Kirsikan kiven poistin.
Kirsikka kitaan, puristus ja kivi tippuu reiän kautta ulos.
Perunalunta tulee tehtyä pari kertaa vuodessa. Kiva, että muillakin on puristin!
Vierailija kirjoitti:
Pähkinäsakset
Tarkoitatko pähkinänmurskainta?
Tomaatinkannanpoistaja ja lihapullasakset..
20vuottamyöhemmin edelleen käyttämättä.
Kuuluu niihin onnettomiin saatuihin lahjoihin.
Kaffepulla kirjoitti:
Porkkanaterotin. Tuolla voi tehdä sellaista kiharaa pitkää lastua porkkanasta. En tajua, miksi ostin...
Olin juuri tulossa kertomaan samaa. Sillä erotuksella, että teroitin on vielä avaamattomana pakkauksessaan, ollut jo ainakin vuoden.
Ranskanperunaleikkuri. Ostin kirppikseltä ja on käytössä.
Banaaninviipaloija. Chefin sarjaa, ja on todella kätevä. Saa ihanan ohuita viipaleita sormia sotkematta esim. uunissa kuivattaviksi. Sattumaostos tarjouksesta ja totesin niin hyväksi, että kävin ostamassa toisen mökillekin.
Lihapullapihdit. Niillä on kai tarkoitus tehdä taikinasta pullat. Epäkäytännölliset, taikina ei irtoa pihdeistä.
Appelsiininkuorimaveitsi. Sain tuparilahjaksi. Jos joku tietää, miksi sellainen on olemassa, niin kertokoon minulle. On tylsä ja appelsiinin kuoriminen sillä on hitaampaa kuin terävällä veitsellä
Minulla on bambupuinen riisilasta. Ei ole nähnyt kenenkään muun keittiössä, vaikka on tosi kätevä. Se on siis iso, lusikanmuotoinen litteä lasta. Ladon sillä riisit ja joskus myös pataruoat lautaselle, tykkään.
Toinen mitä harvoin näkee on microplane. Raastan tuolla mm. parmesaanit ja sitruunankuoret. Jotenkin tuntuu että microplanella saa parmesaanista jotenkin kuohkeampaa ja kiharampaa raastetta kun normaalilla raastinraudalla (eli näyttää että juustoa on enemmän). Näitä olen antanut myös lahjaksi.
Punkkipihdit
Meillä ei ole keittiössä punkkeja Asun kerrostalossa
Vierailija kirjoitti:
Pähkinäsakset
No - tämähän on paras. Tiukka korkki irtoaa tällä vaikka skumppapullosta.
Itselle ilmaantui joku sähköinen sitruspuristin, joka levisi parin viikon jälkeen. En ole kaivennut.
Mullakin on osteriveitsi. Se on hieno, antiikkinen. Pidän sitä esillä vain sen takia että se on hauskan näköinen.
En ole koskaan käyttänyt sitä. Inhoan ostereita.