Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla vasenkätisillä hahmotusvaikeuksia?

Vierailija
10.05.2021 |

Usein minua on hävettänyt kun en tunnu tajuavan yksinkertaista asiaa vaikka kädentöitä tehtäessä. Vasen ja oikea menee sekaisin, käsitöissä joutuu käyttämään luovuutta, että selviän aivoillani ja joudun miettimään joskus kauemmin seuraavaa siirtoani millon missäkin tekemisessä. Välillä yritän peitellä osaamattomuuttani joillakin konsteilla.

Usein minua jännittää jo valmiiksi. Paineet alkaa tulemaan päälle, että tuossa asiassa on pakko onnistua, on niin helppo ja yksinkertainen juttu. Saatan möheltää koko asian pelkästään jännityksen ja hätäisyyden vuoksi.

Joskus vain tuntuu, ettei aivot rekisteröi tai lue loogisesti asioita, jotka toisilla sujuvat kuin vettä vaan. Tämä etenkin juuri hahmotusta vaativissa tehtävissä.
Muuten olen mielestäni ihan fiksu, luova, osaava sekä tunneälykäs mutta loogisuus ja millintarkkuus, hahmotus ja nopeus tuo joskus epätoivoa ja turhautumista.
Varsinkin väsyneenä ei tule mitään, yksinkertainen juttukaan ei onnistu vaan aivot käy aivan tyhjillä kierroksilla, näkökin sumenee, karsastaa, puhe puuroutuu ja olen todella epäjärjestelmällinen.
En tiedä mutta joku romahdus kehossa tapahtuu kun rasitun liikaa (yleensä työn viimeiset tunnit).

Osaisiko joku sanoa mistä tämä johtuu ja liittykö edes juuri vasenkätisyyteen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä liuty vasenkätisyyteen. Tosin maailna on tehty oikeakätisille. Kaiken houtuu jotenkin kääntämäön mielessään pöinvastoin. Ihan vaikka käsite myötäpäivään , kun minun mielestäni se on juuri päinvastaiseen suuntaan. Kellot käy väärään suuntaan ja tölkit aukeaa väärään suuntaan. Ruuvit joutuu miettimään myös miten päin ne aukeaa ja miten päin kiristyy.

Vierailija
2/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oikeakätinen ja kärsin hyvin lievästä menieren taudista. Siihen kuuluu se, että oikea ja vasen meinaa mennä sekaisin ja sitten on jonkunlaista hahmotushäiriötä, en oikein osaa kuvailla sitä. Itelläni jäi autokoulu justiinsa sen takia kesken, kun jännitin niin hirveesti, kun olis pitäny vielä vaihteidenkin käyttö oppia.  Tämä on ihan hirveän ärsyttävää, kun kaikille muille autolla-ajo on niin helppoa ja muut oppivat sen niin nopeasti......... 

Mutta oman elämänkokemukseni perusteella vaikuttaa siltä, että tunneäly ja matemaattinen logisuus/hahamotuskyky eivät mahdu samaan päähän XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasuri vasurien suvusta.

En usko että tuo liittyy kätisyyteen mitenkään. Hahmotushäiriöltä kuulostaa.

Sinun täytyy vain opetella tapa, jolla itse opit parhaiten.

Vierailija
4/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa ADHD:lta

Vierailija
5/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on oikeakätinen, mutta suunnat tuottavat vaikeuksia. Olen ehdottanut hänelle O - tatuointia oikeaan käteen ja V - tatuointia vasempaan. Ei suostunut, eli edelleen pitää varmistaa esim. kumpaa vasenta hän tarkoittaa, kun hän neuvoo reittiä, jota en itse tunne. Tämä tapa piti opetella, kun niitä "vääriä" oikeita ja vasempia oli jatkuvasti.

Vierailija
6/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasenkätinen, ei ole tuollaisia ongelmia. Enemmän koen, että oikeakätinen maailma pakottaa aivojen joustavaan käyttöön, pitää mielen virkeänä ja lisää hahnottamiskykyä.

Vierailija
7/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vasurilla on täysin olematon suuntavaisto, mutta vasen ja oikea ovat itsestäänselvyys.

Sen sijaan tuollainen romahdus ja kaiken äkillinen puuroutuminen on tuttua. En tiedä, onko syy aiemmassa burnoutissa, kilpirauhasvaivoissa vai nepsypiirteissä - aikuisella tyttärellä (oikeakätinen, ei hahmota vasenta ja oikeaa) on todettu teini-iässä ADD, ja meissä on paljon samaa.

Vierailija
8/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo, ettei asiat suju väsyneenä, ole ihan normaali inhimillinen juttu. Kuka nyt väsyneenä olisi parhaimmillaan? 

Vierailija
9/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan liity vasenkätisyyteen, vasenkätinen on yleensä visuaalinen ja hahmottaa tilan hyvin. Myös keskimääräistä älykkäämpi usein. Monet taiteilijatkin on vasenkätisiä.

T. Mensalainen vasenkätinen

Vierailija
10/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add:ta olen joskus epäillytkin keskittymisvaikeuksien vuoksi. Olen myös levoton etenkin sisäisesti ja kyllästyn nopeasti.

Saattaa liittyä rankkaan traumataustaan.

En siis osaa sanoa mikä vaikuttaa mihinkin..

Yritän hakea johtolankoja sieltä ja täältä.

Kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta mutta koen, että kehossa muutakin häiriötä ja aivoissa myös.

Ap

Vierailija
11/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täysin oikeakätisten esim. sähkötyökalut, joissa jokin suojavaruste saattaa estää näkyvyyden niin, ettei sitä voi käyttää vasenkätisesti.

Koulussa huomasin, etteivät opettajat osaa näyttää ohjeita vasenkätisesti vaan aina opetettiin oikeakätisesti ja minulle vain tokaistiin: "No, teet vain toisin." Aha, että siis miten? Siihen aikaan ei ollut nettiä, josta olisi voinut katsoa videon.

Vierailija
12/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
13/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
15/15 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesystävä on vasuri ja ADHD ja tuo kuulosti samalta. Minä myös vasuri, mutta en koe ehkä ihan noin, niin silti olen itselläni epäillyt juurikin ADD:tä lähinnä keskittymisongelman vuoksi. Eli tarvitsen rauhallisen työskentelytilan ja jos tulee liikaa asioita kerralla, tuntuu heti että langat lähtee käsistä. En tiedä liittyykö mitenkään yhteen, mutta kerroin vaan omia kokemuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän