Voiko työnantaja pakottaa yhteismajoitukseen
Olen tullut uutena työpaikkaan, jossa tiimin jäseni eri puolilta Suomea. Meidät pakotetaan neljä kertaa vuodessa toimintayksikkökokousten yhteydessä (neljä kertaa vuodessa) majoittumaan samassa hotellihuoneessa kollegan kanssa. Onko tämä normaalia? Voiko työnantaja oikeasti pakottaa kahden hengen huoneeseen vieraan ihmisen kanssa. Minulla on alopecia, enkä todellakaan voi olla vieraan ihmisen kanssa samassa huoneessa. Muutenkin pitäisi saada lepoa ja yksityisyyttä työpäivän jälkeen.
Kommentit (28)
Omalla kustannuksella otat yhden hengen huoneen.
Työnantaja voi toki tarjota halutessaan vain yhteismajoituksen, mutta sinulla on täysi oikeus kustantaa itsellesi oma huone.
Työnantaja ei voi pakottaa, mutta yhden hengen huoneen tarjoaminen ei taida kuulua myöskään työnantajan velvollisuuksiin. Olen kerran ollut työnantajan järjestämällä. usen päivän kurssilla, jossa oli majoitus 2 hh. Koska hotellissa oli tilaa, saimme jokainen halukas majoittua yksin 2 hengen huoneeseen. Olimme valmiita masamaan itse erotuksen, mutta työnanataja oli reilu ja maksoi muutaman ylimääräisen huoneen.
Kannattaa boikotoida tuollaisia työnantajia. Sitäpaitsi neljä kertaa vuodessa järjestettävät "yksikkökokoukset" jossain paikan päällä hotellimajoituksineen kuulosta järjettömän vanhanaikaiselta ja raskaalta.
On ihan normaalia. Yhden hengen huoneet kuuluvat vain johtajille. Yleensä kyllä kysytään onko jotain toiveita huonekaverin suhteen.
Pari kertaa olen joutunut johonkin helkakrin hääsviittiin toisen miehen kanssa mutta silloin olen mennyt suosiolla sohvalle nukkumaan.
Hanki työnantajalle lääkärintodistus siitä, että tarvitset yhden hengen huoneen, jolloin työnantaja järjestää sinulle sellaisen. Ihan normi käytäntö, jota ei kauheasti mainosteta.
Ja siinä lääkärintodistuksessa ei siis tarvitse selittää yksityiskohtia sen kummemmin.
Työnantaja tietenkin päättää millaisen majoituksen tarjoaa silloin kun edellyttää yöpymistä työtehtävien hoidossa. Se voi olla vaikka hostelli tai asuntovaunu. Jos työntekijä haluaa luksusmajoituksen, yleensä saa sen vapaasti omalla kustannuksellaan järjestää itse. Joskus jopa työnantaja voi hoitaa käytännön järjestelyt ja lisäkulut peritään työntekijältä.
Joissain erityistapauksissa voi olla sopimuspohjainen tai käytännön vaatimus saada erityistä rauhaa ja yksityisyyttä. Lepoaikavaatimukset tai tarve tehdä kriittisiä töitä erikoisina vuorokaudenaikoina tai salaisen materiaalin käsittely voivat olla sellaisia. Mutta jos tilanne on tällainen, ei aiheesta tarvitse vauvapalstalla kysellä.
Millainen tuo lääkärintodistus pitää olla?
Kyllä voi. Itse olen aina luopunut päivärahasta ja saanut sitä vastaan 1hh.
Vierailija kirjoitti:
Hanki työnantajalle lääkärintodistus siitä, että tarvitset yhden hengen huoneen, jolloin työnantaja järjestää sinulle sellaisen. Ihan normi käytäntö, jota ei kauheasti mainosteta.
Ja siinä lääkärintodistuksessa ei siis tarvitse selittää yksityiskohtia sen kummemmin.
Höpö höpö. Ensinnäkin lääkärintodistus on aina pelkkä suositus. Jopa sairauslomatodistus on vain asiantuntijalausunto, joka ei periaatteessa sido työnantajaa. Käytännössä näin toki on. Yhtä lailla lääkärintodistus 1hh majoituksen tarpeesta on vain suositus, jonka noudattamiseen työnantajalla ei ole mitään laillista velvoitetta.
1 hh huoneen yleensä saa, jos maksaa itse erotuksen tai luopuu päivärahasta. Ongelmaksi voi tulla, jos sen takia joku muukin "joutuu" ottamaan 1hh eli senkin kustannukset tulevat työnantajalle (eli jos on esim 4 työntekijää, joista 2 menee 2hh ja kahdelle työnantaja joutuu hankkimaan 1hh vaikka vain toinen sellaista halusi).
Onhan tuo sairaalloisen epämiellyttävää. Onko noissa sekahuoneita, miehet ja naiset sekaisin? Sellaiseen en ainakaan menisi. En vietä öitä muiden miesten kuin omani kanssa.
Miten niin alopecia estää olemasta samassa huoneessa? Ymmärrän ettet halua jos häpeät, mutta ei tuosta lääkärintodistusta saa.
Oletko ottanut asian puheeksi työnantajan kanssa vai valitatko vain täällä?
Jos selität tilanteen asiallisesti työnantajalle ja esität toiveen yksityiseen majoitukseen, eikä työnantaja suostu, ota loparit. Jos työilmapiiri on sellainen, ja firman talous yhdestä huoneesta kiinni, ei se riitelyn arvoinen työpaikka ole.
Meillä oli aina kahden hengen huoneet, jos oltiin jossain koulutuksissa/ matkoilla tms. Maksamalla erotuksen sai yhden hengen huoneen. Paitsi jos sattui olemaan pariton määrä, niin silloin joku sai ilmaisen yhden hnegen huoneen.
En tiedä voiko pakottaa, olen ollut samassa työpaikassa puolisoni kanssa ja olemme olleet pari kertaa samaan aikaan työmatkalla. Meille oli varattu omat huoneet (varaukset hoidettiin keskitetysti jostain) ja kun kysyimme, että voisimmeko kuitenkin ottaa yhteisen huoneen, niin meidän piti maksaa itse siitä lisämaksu. :D SInänsä eihän se ihminen siellä jossain keskusvaraamossa tullut välttämättä ajatelleeksi, että nuo, joilla on sama sukunimi ovat aviopari, sehän olisi oikeastaan huono juttu päätelläkin sellaista automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo sairaalloisen epämiellyttävää. Onko noissa sekahuoneita, miehet ja naiset sekaisin? Sellaiseen en ainakaan menisi. En vietä öitä muiden miesten kuin omani kanssa.
Ainakaan meillä ei ole koskaan laitettu naista ja miestä samaan huoneeseen enkä usko, että se olisi kovin yleistä. Itse tosiaan maksan aina erotuksen yhden hengen huoneeseen saadakseni sellaisen, vaikka muuten naispuolisista työkavereistani pidänkin (ja itse olen nainen).
Koron-aaikana täysin vastuutin työnanataja tunkee 2 henkeä 1 huoneeseen. Noita action-päiviäei tulisi pitäätälläisena aikana.
Voi