Korona altistuma ruokakaupasta ja sairauspoissaolo päivät on käytetty loppuun
Menenkö silti töihin kun periaatteessa kotiinkaan ei saisi jäädä kun saikkujakaan ei ole enää jäljellä ja työpaikan poissaolokiintiö on täynnä?
Kommentit (29)
Ei altistuminen taida enää riittää saikkuun. Pitää tulla itsellekin niitä koronan oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on työpaikan poissaolokiintiö?
En ole ap, mutta olen ollut joskus aikoinaan työpaikassa, jossa sai kalenterivuodessa olla tietyn määrän pois omalla ilmoituksella. Jos se määrä tuli täyteen, piti jokaisesta sen jälkeen tulleesta sairauspoissaolosta ensimmäisestä sairaspäivästä lähtien olla lääkärintodistus. Muistaakseni oli 3 kertaa vuodessa ja jos sairastuit neljännen kerran, ei riittänyt enää oma ilmoitus vaan oli oltava lääkäriltä saikkulappu.
Tämä ei liity aloittajan tapaukseen millään tavalla.
Tätä ollaan mietitty tuttujen kanssa. Onko se altistaja siis pyörinyt siellä ruokakaupassa sairaana ilman maskia vai miksi varoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on työpaikan poissaolokiintiö?
En ole ap, mutta olen ollut joskus aikoinaan työpaikassa, jossa sai kalenterivuodessa olla tietyn määrän pois omalla ilmoituksella. Jos se määrä tuli täyteen, piti jokaisesta sen jälkeen tulleesta sairauspoissaolosta ensimmäisestä sairaspäivästä lähtien olla lääkärintodistus. Muistaakseni oli 3 kertaa vuodessa ja jos sairastuit neljännen kerran, ei riittänyt enää oma ilmoitus vaan oli oltava lääkäriltä saikkulappu.
Tämä ei liity aloittajan tapaukseen millään tavalla.
Jaa, mä taas oletin aloittajan tarkoittavat "työpaikan poissaolokiintiöllä" just tätä.
Menet normaalisti töihin, jos sinua ei ole määrätty karanteeniin.
Vierailija kirjoitti:
Ap tarkoittaa sitä että kun on pitänyt tietyn, ison määrän saikkupäiviä, työnantajan velvollisuus maksaa sairausajalta palkkaa loppui.
Kuntapuolella hoitajat oikein laskee että ovat köyttäneet kaikki päivät. Siis tyyliin ”mulla on vielä 10 pv saikkua pitämättä, koskakohan pitäisin ne”
Niin ja tämän jälkeen sairauspäivärahaa maksaa KELA. Sen taso on tosin alhaisempi kuin normaali palkka joten moni ei halua että joutuisi sairauspäivärahalle.
Mutta poissa saa luonnollisestikin olla aina kun on vain sairas.
Kuule, kun se tartunnanjäljittäjä soittaa, se kysyy: tarvitsetko karanteenipäätöksen?
Mitä vastasit?
Jos tartuntatautilääkäri määrää sinut karanteeniin, niin ei kait se mistään sairauspoissaoloista mene.
Jos olet virallisessa karanteenissa:
1) teet etätyötä, jos se on mahdollista
2) Olet karanteenissa kotona, työnantaja maksaa palkkaa
3) Olet karanteenissa kotona > et saa palkkaa > haet tartuntatautipäivärahaa Kelasta