Mitä ihmettä...nivelrikko-oireet alkaneet yhtäkkiä helpottamaan...olen syönyt nyt såännöllisesti kolme viikkoa jos jonkinlaista rohtopilleriä.
Nyt vielä pitäisi tietåä, mikä näistä on se vaikuttava/vaikuttavin.
Oireeni olivat siis todella pahat.
Viime syksynä huomasin, etten voi enää kyykistyä, mutta en ottanut vakavasti.
Nyt keväällä oikea polvi meni todella huonoksi. Aamuisin nivel oli niin jäykkä ettei se ei koukistunut, kuin varovasti kädellä auttaen.
Ei puhettakaan rappujen noususta eikä varsinkaan laskeutumisesta muuten kuin sivuttain rappu kerrallaan.
Ja nyt, mitä ihmettä. Voin kävellä lähes normaalisti (vielä lyhyin askelin) ja nousta ja laskeutua portaita..
Olin siis jo todella epätoivoinen.
Eli kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti, burana ja tekonivel eivät välttämättä ole kohtalo
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mulla molemmissa polvissa nivelrikot mutta ei leikata. Ensin olin liian nuori n 40-v ja nyt liian vanha (kohta 50-).
Tai sitten on niin alkuvaiheessa sanoo eka ja toisen mielestä kierukan rispaantuminen on se kipua aiheuttava. Kolmas sanoo ettei leikkaukset auta ikinä ja neljäs vannoo liikunnan nimeen.
Miten ihmeessä saatte nivelrikkoon hoitoa?
Ei ikä voi olla ainoa peruste. En ole kuullut koskaan, että olisi liian vanha. Minulle laitettiin eka tekonivel kun olin 60v. Siitä kymmenen vuoden päästä toiseen polveen sama.
Tiedän, että yli 80 vuotiaille on laitettu niin polvien kuin lonkan tekoniveliä. Pitäkää puolenne ja vaatikaa pääsyä ortopedin arvioon, magneettikuviin ja sitä kautta leikkaukseen. Itselleni ei auttanut mitkään pistoshoidot lainkaan.
Sormien nivelrikon kivut miltei poissa, toinen curaMin purkki menossa. Olen ottanut aamuisin yhden kapselin. Mutta oikean kylkikaaren alla suoli? myllertää, liikkeen tuntee kädelläkin. Ei kivuliasta vaan samantyyppistä kuin lasta odottaessa, mutta eri paikassa. Varsinkin jos istuu ja on juuri syönyt jotain. Olen normaalipainoinen ja syön usein, mutta vähän kerrallaan. Myös ummetus vaivaa eikä aiemmin ole ollut sitä. Ruokavalio sama kuin ennenkin.
Nivelrikolle on tyypillistä oireiden aaltoilu. Välillä voin olla "jalaton", välillä ei ole yhtään kipuja.
Molempien polvien nivelrikko todettiin jo v. 2018. Silloin oli pakko hakeutua tutkimuksiin, kun en päässyt enää kävelemään ilman apukeppejä. Toinen polvi oli täysin pois pelistä.
Nyt minulla on ollut kaksi täysin oireetonta vuotta. Nivelet oireilevat vain, jos olen esim. mökillä tehnyt hommia polvillani tai jatkuvasti kyykistellen. Silloinkin kipu menee ohi muutamassa päivässä, kun rasitus loppuu. En käytä lääkkeitä, rohtoja, teippejä tai polvitukia, vaikka niitä kaikkia on tarvittu akuutissa vaiheessa.
Itse uskon myös lisäravinteiden parantavaan voimaan. Omille ja anopin reumanivelille liposomi nad on ollut erityisen mullistava, nyt syön tiger milk ja lions mane -sienikomboa ja tämäkin toimii hämmästyttävän hyvin. Muutkin sienet on olleet toimivia, cordycepsia olen käyttänyt jo vuosia. Bacopa monnieri auttoi aivosumuun ja keskittymisvaikeuksiin, kreatiini on myös hyvä siihen liikunnan parina.
nythän mm kurkumiini ja monet muut toimivat yritetään kieltää EU:ssa, yllättyneet parijonoon.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se tekonivel yleensä ekana tarvitaan?
Siihen mikä nivel on eniten kulunut ja haittaa enemmän. Jos polvi ja pikkusormi vaihtoehtona niin polvi ensin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin kurkuma ja inkivääri päivittäin on lopettanut kokonaan nivelten naksumisen ja kipuilun. En ole nivelrikko-potilas mutta miksi ei vähentäisi sen oireita.
Jos sulla nivelet kipuilee niin kyllä sä todennäköisesti olet nivelrikkopotilas. Eihän se hujauksessa pahaksi mene.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jumpannut ja laihduttanut samalla?
Uutinen: nivelrikko voi tulla myös normaalipainoiselle. Minä olen normaalipainoinen ja on jo verrattain nuorena tullut nivelrikko peukaloitiin ja polviin.
Kysy chatGPt. Listaa sun käyttämät rohdot ja kysy siltä mikä niistä on todennäköisin joka auttaa nilvelrikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jumpannut ja laihduttanut samalla?
Uutinen: nivelrikko voi tulla myös normaalipainoiselle. Minä olen normaalipainoinen ja on jo verrattain nuorena tullut nivelrikko peukaloitiin ja polviin.
Samoin. Onko yleistä että nivelet tulehtuu nivelrikossa?
Pitkäkestoinen päivittäinen kävely avainasemassa, "rasvaa" niveliä ja pitää painon kurissa. Jalkineet pitää olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäkestoinen päivittäinen kävely avainasemassa, "rasvaa" niveliä ja pitää painon kurissa. Jalkineet pitää olla kunnossa.
Noin on ja olen huomannut että D vitamiini auttaa myös. Olin reissussa ja jäi D vitamiinit pois ja huomasin oitis että tuntui polvissa. Minulla on molemmissa polvissa tekonivel. Ikää liki 80v mutta kävelen mahdollisimman paljon. Eilen 14 000 askelta tuli kuin huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin kurkuma ja inkivääri päivittäin on lopettanut kokonaan nivelten naksumisen ja kipuilun. En ole nivelrikko-potilas mutta miksi ei vähentäisi sen oireita.
Jos sulla nivelet kipuilee niin kyllä sä todennäköisesti olet nivelrikkopotilas. Eihän se hujauksessa pahaksi mene.
Äh, nivelet voivat kipuilla monesta muustakin syystä kuin nivelrikon takia. Mun äidillä ne kipuilee nivelrikon takia, siskollani nivelreuman takia ja isälläni nivelpsorin takia ja minulla - niin minulla ne kipuilevat, vaikka missään ei ole edes mitään vikaa, olen vaan niin laiska, etten venyttele twrpeeksi ja jänteiden kiinnistyskohdat nivelessä kiriwtyvät liikaa.
Nivelrikoista kärsivät. Tarkistuttakaa D - vitamiini arvo. Sen tulee olla nivelrikosta kärsivillä yli 100 . Itsellä oli kerran 120 ja lääkäri sanoi että on hyvä jopa ihanne moninivelrikkoiselle. Minun täytyy ottaa päivittäin talvisaikaan 100 mikrogrammaa. Kesällä riittää 50.
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikoista kärsivät. Tarkistuttakaa D - vitamiini arvo. Sen tulee olla nivelrikosta kärsivillä yli 100 . Itsellä oli kerran 120 ja lääkäri sanoi että on hyvä jopa ihanne moninivelrikkoiselle. Minun täytyy ottaa päivittäin talvisaikaan 100 mikrogrammaa. Kesällä riittää 50.
Oliko se kalsium vai D-vitamiini, kun vaati lisäksi K3-vitamiinin, ettei ohjaudu verenkiertoon luuston lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nivelrikkoa saa pysäytettyä millään kokonaan? Onko lopputulos aina tekonivel?
Saa pysäytettyä ja jopa parannettua. Kollageeni on se ihmeaine. Ja parhaiten kollageenia saa luuliemestä.
Voi ostaa jauheena tai tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se kalsium vai D-vitamiini, kun vaati lisäksi K3-vitamiinin, ettei ohjaudu verenkiertoon luuston lisäksi?
D vitamiini + K3 ohjaa kalsiumin suoraan luuhun.
K3 vitamiinia on luonnostaan paljon hapatetuissa tuotteissa, esim.hapankaali, hapatetut säilykkeet (esim.kurkut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös tuota naksumista polvessa portaita mennessä ja lantiolla kävellessä. Hyaluronihappokapseleilla loppui kokonaan. Vaikutus alkoi ehkä kolmen tai neljän viikon päästä aloituksesta.
Mulla on kanssa tätä naksumista ja pitkä sessio kuntopyörällä kipeyttää polvet. Kokeilen nautakollageenia aamukahvissa 5 g/pv muutaman kuukauden ajan josko "voitelisi" niveliä. Ei kai siitä haittaakaan ole jos on samaa kamaa kuin mitä saa ravinnosta, mutta hieman helpommin. Olen 39v.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin ja yksi mitä olen tehnyt nyt pari päivää, on nivelten triggerpistriden ja lihasten hierominen lihashuoltovasralla. Kauammin kuin käyttöohje sallii....Tarkemmin ajateltuna tämän jälkeen olen huimannut ison harppauksen.
Tosin syynä voi olla se, että voimakas lihasvasarointo vapauttaa lihaksistossa hormoneja, joilla on kivua lievittävä vaikutus, mutta tilapäinen.
Ap
Mikä on lihashuoltovasara?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jalkojen nivelet kipuilivat ennen kuin sain tyroksiinilääkityksen. Söin aikani sitä kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta olikin väärin diagnosoitua raudanpuutetta. Usein kannattaa hoitaa ruokavalio kuntoon sekä syödä jopa ravintolisiä ennen kuin lähtee mitään vahvempia diagnooseja hakemaan. Iän myötä myös jokainen menee vähän kasaan ja tulee kipuja, mutta onko se diagnoosin paikka?
Se vähän riippuu ihmisestä. En ole ylipainoinen, ja muutenkin olin kyllä kunnostani pitänyt huolta, joten perinnöllistä on tuo nivelrikkous. Minulla eteni vuodessa lonkan nivelrikko kuolioon, ja peruutuspaikalle sitten leikkaukseen. Työkuntoon tulin leikkauksen jälkeen muutamassa kuukaudessa. Polven leikkauksesta paranee hieman hitaammin kuin lonkan.