Jännä, miten paljon nykyään edellytetään/oletetaan joltain hotellin vastaanoton kesätuuraajaltakin...
Pitäisi olla vastaanottovirkailijan tutkinto/kokemusta ja baarikokemusta ja hygienia- ja anniskelupassia ja ensiapukurssia, tietyn tietojärjestelmän osaamista jne.
Joskus koululaiset teki tällaista ilman minkäänlaista kokemusta ja oppivat sitten lisää työtä tehdessä.
https://www.monster.fi/tyopaikka/yovastaanottovirkailija-scandic-rukaho…
Kommentit (20)
Asiakkaat on vaativia nykyään, eivät tule toista kertaa jos vastaanottaja ei osaa työtään.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat on vaativia nykyään, eivät tule toista kertaa jos vastaanottaja ei osaa työtään.
Kuinka moni hotellivieras oikeasti tekee vastaanotossa muuta kuin ottaa avaimensa ja maksaa huoneen? Tarvitaanko tähän oikeasti kaikki mahdolliset kurssit ja vuosien työkokemus?
Sanoisin, että tässä toimii se "hyvä tyyppi" eli omalla persoonalla ja oikealla asenteella pääsee jo pitkälle, ei niinkään muodollisella koulutuksella.
No kun ei edellytetä eikä oleteta, vaan toivotaan. Lukutaitoa ei onneksi ollut vaatimuksissa mukana, joten AP:llakin voi olla mahdollisuus.
Tää on viime vuosien aikana kehittynyt trendi, johon olen myös kiinnittänyt huomiota. Yhdenkin työpaikkailmoituksen bongasin, jossa aulaemännältä vaadittiin korkeakoulututkinto. Onko tässä taas joku agenda takana? Yksinkertaisiinkin hommiin vaaditaan tuo tutkinto, ja samalla tiedetään, ettei kaikista ole lukijoiksi, vaikka hyviä työntekijöitä olisivatkin. Paskaduunit jää jäljelle ja juuri ne, johon kaikki työelämän heikennykset kohdistuu.
Jos työtehtäviin kuuluu kuten kyseisessä ilmoituksessa lukee myös aamiaisen hoitoa ja viinan tarjoilua pitää kyseiset luvat ja passit tietenkin työntekijällä olla. onhan se nyt ihan hirveää nykyisen loppuunasti hyysätyn koiranripulipask* sukupolven mielestä, että se työnantaja oikeasti olettaa että se työntekijä osaa myös tehdä jotain muutakin kuin hengittää ja pask'ntaa.
Tästä sentään maksetaan palkkaa. Törmäsin juuri ilmoon jossa haettiin työkokeiluun kaupallisen koulutuksen suorittanutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtehtäviin kuuluu kuten kyseisessä ilmoituksessa lukee myös aamiaisen hoitoa ja viinan tarjoilua pitää kyseiset luvat ja passit tietenkin työntekijällä olla. onhan se nyt ihan hirveää nykyisen loppuunasti hyysätyn koiranripulipask* sukupolven mielestä, että se työnantaja oikeasti olettaa että se työntekijä osaa myös tehdä jotain muutakin kuin hengittää ja pask'ntaa.
Niin on kritiikkiä voi kohdistaa myös koko systeemiin, jos tosiaan tomaattisiivuja ei voi leikata eikä juomaa kaataa lasiin ilman viittä eri passia.
Koskeeko nämä passihömpötykset yrittäjiäkin? Jos laittaisin pystyy pienen bed&breakfastin, pitääkö yrittäjätyöntekijällä olla joka asiaan joku passi?
Sepä johtuu siitä, että nykyisin on vähennetty joka paikasta työntekijät niin minimiin, että sen yhden pitää osata ja hoitaa kaikki. Ennen oli useampi tyyppi tiskin takana ja kyllä siinä yksi koululainen mukana pärjäsi ja oppi. Sama koskee kaikkia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko nämä passihömpötykset yrittäjiäkin? Jos laittaisin pystyy pienen bed&breakfastin, pitääkö yrittäjätyöntekijällä olla joka asiaan joku passi?
Kyllä täytyy olla hygieniapassi, jos on mukana ruoan valmistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko nämä passihömpötykset yrittäjiäkin? Jos laittaisin pystyy pienen bed&breakfastin, pitääkö yrittäjätyöntekijällä olla joka asiaan joku passi?
No tietysti koskee.
TARVITAAN LISÄÄ VERONMAKSAJIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Sepä johtuu siitä, että nykyisin on vähennetty joka paikasta työntekijät niin minimiin, että sen yhden pitää osata ja hoitaa kaikki. Ennen oli useampi tyyppi tiskin takana ja kyllä siinä yksi koululainen mukana pärjäsi ja oppi. Sama koskee kaikkia työpaikkoja.
Juuri näin. Sama on kaupoissa. Ennen oli osastovastaavat, kassat ja siivoojat, nyt yksi ihminen joutuu tekemään sen kaiken yksin. Siinä sivussa hoitaa pullohuoneen, tilitykset, lehtipalautukset, postin, veikkauksen pelit, tupakka-automaatit ja ties mitä. Työnantajat karsineet henkilökunnan aivan minimiin.
Kannattaa muuten miettiä sitäkin, että liian vaativat työpaikkailmoitukset saattavat karkoittaa rehellisiä, mutta hyviä hakijoita. Itsellä ainakin työuran alkuvaiheilla tuntui tosi vaikealta laittaa hakemuksia sellaisiin paikkoihin, joihin täytin vain osan esitetyistä vaatimuksista, vaikka käytännössä tuskin kukaan hakijoista niitä täytti.
Kaikilla ravintolapuolen opiskelijoilla on suurimmaksi osaksi valmiudet. Yleensä jotain jää työpaikan perehdytettäväksi, mutta ihan ummikkona ei voi töihin mennä. Täytyy olla tietty perusta esim opinnot hyvällä mallilla.
Huomatkaa "rusinat pullasta"-asenne työnantajan puolelta: pitää olla, olisi suotavaa olla, toivomme jne. Vielä 10 vuotta sitten pidettiin itsestäänselvyytenä että kenenkään töihintulo ei jää jostain passista kiinni, vaan sellainen oli usein mahdollista suorittaa jopa työnantajan piikkiin työsuhteen alussa.
Suomen työmarkkinat on aivan rikki....