Kahdeksankympin lätkä takaisin tai vielä parempi NUORTEN AUTOILLA EI PÄÄSISI KUIN KAHDEKSAAKYMPPIÄ
Kommentit (42)
Sellaiset rajoittamisfantasiat taas sieltä. Eikö olis ihanaa kun kaikki ihmiset laitettais pieniin häkkeihin, niin ei kävis mitään. Ja valtio sitten päättäis mitä syödään, juodaan ja koska päästään käymään häkistä ulkona (valvottuna ja kiinnipidettynä tietenkin).
Kasikympin menijät satasen alueella vasta vaarallisia on, kun pitää ohitella. Just saatiin kärryt kulkemaan sataa...
Jotain pitäisi tehdä. En tiedä onko tuo lätkä oikea tapa sitten. Auton nopeuden elektroninen rajoittaminen ehkä, jos vain on teknisesti mahdollista.
Ois tosi kiva ku semmoset ois teiden tukkeena 100 ja 120-alueilla
Vierailija kirjoitti:
Kasikympin menijät satasen alueella vasta vaarallisia on, kun pitää ohitella. Just saatiin kärryt kulkemaan sataa...
Kesällä menee kuudenkympin ajoneuvoja (esim. traktoreita) ja nuokin on kyllä sallittuja.
Sastamalassa taas turhia kuolemia.
Vierailija kirjoitti:
Ois tosi kiva ku semmoset ois teiden tukkeena 100 ja 120-alueilla
120-alueet on käytännössä aina leveitä teitä tai 2-kaistaisia, joten siellä ei olisi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Kasikympin menijät satasen alueella vasta vaarallisia on, kun pitää ohitella. Just saatiin kärryt kulkemaan sataa...
Mikä pakko on edes ohittaa 80:n ajaja 100:n alueella?
Vierailija kirjoitti:
Jotain pitäisi tehdä. En tiedä onko tuo lätkä oikea tapa sitten. Auton nopeuden elektroninen rajoittaminen ehkä, jos vain on teknisesti mahdollista.
Kaikista tärkein olisi autokoulussa/koulussa/kotona näyttää mitä jälkeä tuollaisissa kuolonkolareissa tulee. Nyt ne rojut esim. siivotaan tuolta tien päältä pois jo ennenkuin tie avataan liikenteelle uudestaan, ettei vaan kukaan nää niitä romuja ja sitä tuhoa mitä tuollaiset kolarit aiheuttaa. Ihan rankkojakin kuvia voisi esim. autokoulu näyttää näistä kolareista ja kouluihin kiertelemään näitä kolarissa vammautuneita, kaverinsa menettäneitä nuoria kertomaan mitä se elämä on sen jälkeen kun jotain käy. Mitkään rajoitukset ei näihin auta.
Nuorilta pitäisi kieltää ajaminen ilman nelikymppisen seuraa viikonloppuöisin. En itsekään uskaltaisi hypätä itseni kyytiin viikonloppuna jos voisin palata ajassa takaisin siihen kun olin 18-23.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasikympin menijät satasen alueella vasta vaarallisia on, kun pitää ohitella. Just saatiin kärryt kulkemaan sataa...
Mikä pakko on edes ohittaa 80:n ajaja 100:n alueella?
Tiellä on tarkoitus ajaa ja tehdä matkaa, ei katsella maisemia jonkun köröttelijän perässä. Pysy kotona jos et osaa ajaa.
Syypää on amiskulttuuri jossa pitää uskaltaa ajaa lujaa, ja nolointa on jos ei ohittanut vaikka olisi ehtinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois tosi kiva ku semmoset ois teiden tukkeena 100 ja 120-alueilla
120-alueet on käytännössä aina leveitä teitä tai 2-kaistaisia, joten siellä ei olisi ongelma.
mut kyl se vaikuttaa ruuhkautumiseen siltiki ku joku venetraileria vetävä ohittaa sellasen 80-rajotetun vaan 100sta, ja ite haluais vääntää neulansilmän vasempaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasikympin menijät satasen alueella vasta vaarallisia on, kun pitää ohitella. Just saatiin kärryt kulkemaan sataa...
Mikä pakko on edes ohittaa 80:n ajaja 100:n alueella?
Tiellä on tarkoitus ajaa ja tehdä matkaa, ei katsella maisemia jonkun köröttelijän perässä. Pysy kotona jos et osaa ajaa.
Aika pitkä matka pitää olla ennen kuin on suurta ajallista merkitystä ajaako 80:n vai 100:n nopeutta. Ja kyllä niitä ihan turvallisia ohituspaikkoja löytyy kun jaksaa rauhallisesti vain odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilta pitäisi kieltää ajaminen ilman nelikymppisen seuraa viikonloppuöisin. En itsekään uskaltaisi hypätä itseni kyytiin viikonloppuna jos voisin palata ajassa takaisin siihen kun olin 18-23.
Viikonloppuöisin ja -iltaisin voisi kieltää 18-vuotiailta ajamisen kokonaan. Noista pahoista onnettomuuksista valtaosa varmaan tapahtuu silloin.
Vierailija kirjoitti:
Jotain pitäisi tehdä. En tiedä onko tuo lätkä oikea tapa sitten. Auton nopeuden elektroninen rajoittaminen ehkä, jos vain on teknisesti mahdollista.
Volvo mainosti T5-farkkuaan jo 15 vuotta sitten isin ja pojan avaimilla - pojan avaimiin ohjelmoitu rankat kierrosrajoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain pitäisi tehdä. En tiedä onko tuo lätkä oikea tapa sitten. Auton nopeuden elektroninen rajoittaminen ehkä, jos vain on teknisesti mahdollista.
Kaikista tärkein olisi autokoulussa/koulussa/kotona näyttää mitä jälkeä tuollaisissa kuolonkolareissa tulee. Nyt ne rojut esim. siivotaan tuolta tien päältä pois jo ennenkuin tie avataan liikenteelle uudestaan, ettei vaan kukaan nää niitä romuja ja sitä tuhoa mitä tuollaiset kolarit aiheuttaa. Ihan rankkojakin kuvia voisi esim. autokoulu näyttää näistä kolareista ja kouluihin kiertelemään näitä kolarissa vammautuneita, kaverinsa menettäneitä nuoria kertomaan mitä se elämä on sen jälkeen kun jotain käy. Mitkään rajoitukset ei näihin auta.
Radikaali ehdotus, muttei silti huono. Aina nähdessäni kolarikuvia muistan yhden kuvan, johon törmäsin vahingossa netin alkuaikoina: kuvassa oli muistaakseni Puolassa tapahtuneen kolarin kaksi ruhjoutunutta uhria, joista toisen silmämunat roikkuivat asfaltilla ja toisen pitkät, vaaleat hiukset olivat aivokudoksen peitossa. Meikäläisten lehtien kolarikuvissa ei näy koskaan edes verta, joten niistä ei saa sitä samaa ikuista muistikuvaa kuin tuoreesta kolaripaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilta pitäisi kieltää ajaminen ilman nelikymppisen seuraa viikonloppuöisin. En itsekään uskaltaisi hypätä itseni kyytiin viikonloppuna jos voisin palata ajassa takaisin siihen kun olin 18-23.
Joo, samoin itse muistelen että kaveripiirissä ainakin oli täysin pähkähullua meininkiä autojan kanssa kun näin jälkikäteen muistelee. Joku oli ajanut melkein 200:aa isän hienolla uudella autolla jollain hiekkatiellä ja muut vain kehuivat kaveria! Ja yhden kerran muistan, että yksi olisi ollut ihan kännissä....
Itse en edes ajanut autoa kovin aktiivisesti tuon ikäisenä kun ei ollut itsellä autoa enkä harrastanut itse mitään viikonloppuautoilua muutenkaan. Kavereiden kyydissä kyllä olin aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasikympin menijät satasen alueella vasta vaarallisia on, kun pitää ohitella. Just saatiin kärryt kulkemaan sataa...
Mikä pakko on edes ohittaa 80:n ajaja 100:n alueella?
Tiellä on tarkoitus ajaa ja tehdä matkaa, ei katsella maisemia jonkun köröttelijän perässä. Pysy kotona jos et osaa ajaa.
Aika pitkä matka pitää olla ennen kuin on suurta ajallista merkitystä ajaako 80:n vai 100:n nopeutta. Ja kyllä niitä ihan turvallisia ohituspaikkoja löytyy kun jaksaa rauhallisesti vain odottaa.
Mulla on 100km työmatka suuntaansa ja työpäiviä on vuodessa 258 niin jos siinä on kyse mulle vuodessa yli viidestä vuorokaudesta vapaa-aikaan. Siis jos saisin ajaa sen vaan 80km/h verraten sataseen.
Mitä se lätkä ikkunassa auttaa?