Miten paljon tädit auttavat lastenhoidossa?
Miten usein tädit käyvät hoitamassa lapsia? Miten usein on mielestäsi ok? Onko oikein pyytää joka viikko hoitamaan ja olettaa, että toinen tulee aina ilomielin avuksi? Mikä on mielestäsi liikaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ette aina kysy tätejä hoitoa uusi vaan myös enoja.
Ei voi pyytää veljeni perhe lastensa enoja eikä setiä hoitamaan koska veljelläni on vain siskoja ja hänen vaimollaan ja lastensa äidillä myös.. Me olemme hoitaneet kyllä mieheni veljen lapsia, joten he ovat olleet sedällä ja hänen vaimollaan hoidossa.
Kummitäti (veljen vaimo) on ollut kerran muutaman tunnin. Vastaavasti olen heidän lapsiaan katsonut samoin jokusen kerran. Miehen veli joka on vanhimman lapsemme kummi, on taas ollut paljonkin, ehkä eniten, lastemme kanssa. Suurimmaksi osaksi niin, että ollaan itsekin oltu kotona, mutta puuhattu jotain johon lapsia hankala ottaa mukaan. Hän on sen aikaa katsonut heidän peräänsä. Maalla on paljon kaikenlaista puuhaa paljon.
Muuten on lasten hoidot menneet lähinnä mummujen ja vaarien avulla.
Nyt lapset jo nuoria aikuisia joten ei tarvetta.
Hoitavat yleensä pyydettäessä. Kun esikoinen oli vuoden ikäinen toinen siskoni katsoi häntä kerran viikossa, että pääsin itse salille, sisko oli itse tuolloin työttömänä ja auttoi mielellään. Appivanhemmat hoitivat toisen kerran viikossa, hekin mielellään, ja minä pääsin hiljaisena hetkenä treenaamaan ❤️
Nykyään siskoni katsovat alakouluikäisten lasten perään satunnaisesti, ottavat lapsia mukaan milloin mihinkin touhuihin oma-aloitteisesti. Todella harvoin pyydetään heitä lapsia katsomaan, mutta mielellään auttavat, jos töiltään pystyvät.
(Enoja tai setiä ei ole.)
En jaksa enää muistaa, miten usein, mutta usein kuitenkin. Ja mikä sitten oli varsinaista hoitamista ja mikä taas sitä, että siskoni lapset kirmasivat pihan poikki meille tai mun lapseni siskolleni. Meillä serkuksista tuli yhtä läheisiä kuin normaalisti on sisarukset ja just siksi, että asuttiin samassa pihapiirissä. Kummankin esikoiset oli koko ala-asteen samalla luokalla ja kuopukset taas olivat samassa päiväkodissa. Nyt kaikki ovat jo aikuisia ja siskoni pojalla on lapsiakin. Olen isotätinä hoitanut muutaman kerran siskoni pojan lapsia, mutta sitten tulikin tämä pandemia ja nyt on toistaiseksi jäänyt. Mutta kunhan saan toisenkin rokoteannoksen, niin eiköhän taas.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tädeillä lapsiaan hoidata?
Minua pyydetään joka viikko, useimmiten vielä viikonloppuna. Ei ole kivaa enää, kun aina oletetaan, että joustan ja venyn.
Mä asun näistä lapsista 5 km päässä, ja nämä muut hoitajat kauempana. Asian ratkaisee se ettei viitsitä tuoda luokseni. Hoitoni kelpaisi jos menisin sinne hoitamaan. Olen tietysti sitäkin tehnyt, mutta en enää. Meillä on täällä koti aina valmiina ja siistinä, eikä minun tarvitse ensi töikseni alkaa tiskaamaan jotta olisi lapsille puhtaat astiat.