Miksi sairaalassa kysytään samat asiat toistuvasti?
Ensinnäkin, iso kiitos upealle perus- ja erikoissairaanhoidon henkilöstölle. Oikeasti te teette valtavan hienosti työtä, aika- ja rahapaineiden reunaehdoissa. Hatunnosto jokaiselle siistijästä sosiaalityöntekijään ja erikoislääkäristä kuvantamisen käytännön toteuttajiin, näytteenottajiin ym. saakka aivan kaikille.
Kotiuduin kirurgiselta. Jäi mietityttämään että miksi multa kysyttiin sekä ambulanssissa, ekassa hoitopaikassa sekä sitten osastolla samat kysymykset terveydentilastani, lääkityksestä, oireista ym. jatkuvasti uudelleen? Sekä hoitajat että lääkärit kysyivät aivan samat kysymykset. Onko tässä joku taka-ajatus eli te havainnoitte potilaan ajassa ja paikassa olemista ym. asiallisuutta/sekavuutta, puheiden ristiriidattomuutta tms., kysymysten varjolla? Olisi hauska tietää :)
Kommentit (12)
Surkuhupaista Apotista on kyse? :(
Tuo varmistelu liittyy moneen asiaan. Minulta on kysytty leikkaussalissa ennen nukutusta vielä sotua ja ymmärrystä leikkauksen tarkoituksesta. En usko että heillä oli ideana tsekata mikä päivän leikkauksista olikaan listalla vaan että minä olen kartalla asioista.
Jokainen "suojaa omaa selustaa" ja varmistaa että olemassa olevat tiedot on oikein.
Sairaalassa käytetään kymmeniä eri tietokoneohjelmia eri osastoilla ja niiden välillä ei potilaan tiedot siirry
Ne täytyy ruksia järjestelmään jokaisen erikseen että on tarkistanut. Jos ei ole rastia ja joku potilas nostaa asiasta mekkalan tai saa jopa hoitovirheestä jonkun ikuisen vaurion, olet syypää kun ei ole mitään millä todistaa tarkistaneesi.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa käytetään kymmeniä eri tietokoneohjelmia eri osastoilla ja niiden välillä ei potilaan tiedot siirry
Kyllä nykytekniikalle pitäisi siirtyä tosta vaan.
Ambulanssissa kysyttiin, sitten valvonnassa 70mg diapam sitä mansikanmakuista ja nukahdin. Aamulla oli toisessa kyynärvarressa nyrkinkokoinen mustelma, oli käyty ottamassa verikokeita. Labrantyttö joutui ottamaan tipan vierestä. Ranteessa kunnon jäljet valtimoverinäytteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa käytetään kymmeniä eri tietokoneohjelmia eri osastoilla ja niiden välillä ei potilaan tiedot siirry
Kyllä nykytekniikalle pitäisi siirtyä tosta vaan.
No kun ei vaan siirry. Siihen on noin miljoona syytä miksi ei siirry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa käytetään kymmeniä eri tietokoneohjelmia eri osastoilla ja niiden välillä ei potilaan tiedot siirry
Kyllä nykytekniikalle pitäisi siirtyä tosta vaan.
Apotti ei edusta nykytekniikkaa.
Ne vaan täytyy aina tarkistaa. Jos joku voi mennä vikaan, niin se menee. Sen takia esim leikkaussalissa kysytään moneen kertaan mm. syntymäaika, onko ollut ravinnotta, allergiat, onko metallia kehossa, onko nähnyt leikkaavan lääkäriä, mihin leikkaukseen on tulossa, kumpi puoli leikataan (siis jos on kaksi mahdollista puolta), syökö verenohennuslääkettä...jne
Nämä kysymykset kuuluu ns. tsekkilistaan pakollisena, aivan niin kuin lentokoneessakin ennen kuin kone voi aloittaa lennon.
En tiedä onko tässä tällaista, kun en itse ole terveydenhuollon alalla. Mutta olen joskus ollut sellaisessa työssä, jossa on ollut relevanttia tarkastaa onko järjestelmästä löytyvät tiedot oikein. Sitä ei kuitenkaan saa tehdä siten, että kerrottaisiin ihmiselle jotain järjestelmässä olevia tietoja, koska jos kyseessä olisikin eri henkilö, niin silloin oltaisiin vuodettu henkilötietoja ylimääräisille. Joten ei voi kysyä "olihan sinun osoite edelleen tämä Koivutie 5", vaan pelkästään kysyä mikä osoite on, jolloin asiakkaalle toki voi jäädä se kuva ettei osoite ole ollut tiedossa. Onkohan terveydenhuollossa tämä sama sääntö?
Koska 500 miljoonaa maksanut käyttis ei toimi käytännön tasolla.