Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aattelen että alan leipoa vaan teeleipää enkä osta enää ollenkaa marketin valmisleipiä

Vierailija
08.05.2021 |

Teeleipä on varmaan muutenkin terveellisempää jos sen tekee graham ja kaurahiutaleisiin, laktoosittomaan maitoon ja rypsiöljyyn? Pakastaisin sitä paljon pakkaseen, niin tulisiko myös edullisemmaksi? Mutta toisenlaista leipää en aijo leipoa koska en osaa enkä jaksa. Sämpylät on kamala tehdä ja vihaan sitä sitkeää taikinaa mitä ei saa irti pöydistä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut kausia, että päätän tekeväni itse leivät, niin ruisleivän kuin sämpylät. Ehkä pari kertaa jaksaa aina innokkaasti leipoa, sitten niitä alkaakin taas kaupasta ostaa.

Vierailija
2/3 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on ollut kausia, että päätän tekeväni itse leivät, niin ruisleivän kuin sämpylät. Ehkä pari kertaa jaksaa aina innokkaasti leipoa, sitten niitä alkaakin taas kaupasta ostaa.

Mulla sama mutta toi teeleipä on niin helpooa tehdä. Sämpylöitä en osaa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpylät on helppo. Graham-jauhoja, pala hiivaa, rippunen suolaa. Erilaisia siemeniä maun mukaan. Tilkka oliiviöljyä taikanaan. Sekoitetaan, "kevyt" alustus ja nostatus.

Leivinalustalle jauhoja niin, ettei tartu kiinni. Taputellaan taikinasta pari pötkylää (jauhoja siis taikinan päälle myös) ja leikataan veitsellä sopiviksi, noin sämpylän kokoisiksi paloiksi, jotka nostetaan pellille ja annetaan nousta. Sitten paistetaan.

On helppo ja nopea. Vielä helpompi, jos paistaa em. pötkylät paloittelematta pitkulaisiksi leiviksi.

Taikinaan voi lisätä myös esim. kauraryynejä.

Jos ei pidä näin täysjyväisestä, voi käyttää jotain sämpyläjauhoseosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan