Adoptio asiaa. Neuvoja kaipaan.
Minulla on kaksi lasta. Molemmilla on eri isä. Nykyinen avomieheni on kyllä molemmille lapsilleni isä, vaikkei esikoiselle biologinen.
Esikoisen isä ei ole missään tekemisissä poikani elämässä. Elatuksia kyllä maksaa, mutta ne tulevat kaupungin kautta.
Huoltajuus pojasta on vain minulla.
Eli kysymys kuuluu, voiko avomieheni adoptoida esikoiseni? Tarvitaanko siihen jonkinlainen lupa biologiselta isältä?
Ja onko siinä haittaa, kun emme ole naimisissa?
Kommentit (6)
Vierailija:
Jos bioisä sen tekisi, vaaditaan siihen myös äidin suostumus, sillä tuolloin katkeaa elatusvelvollisuus ja perintöoikeus.Bioisällä on kaikki oikeudet lapseensa siltä osin, ettei mikään voi pakottaa häntä luopumaan isyydestään.
Pariskuntana te ette voi adoptoida lastasi, koska ette ole naimisissa.
niin varmaan suostuu adoptioon.
Silloin hänen ei tarvitse maksaa elatusmaksua ja pääsee eroon ei-toivotusta perijästä.
Lapsen äiti oli kuollut, äitipuolelle ja miehelle oli tulossa ero, ja mies ei halunut pitää lastaan, jolloin äitipuoli adoptoi hänet. Äitipuolen mennessä uusiin naimisiin aviomies adoptoi lapsen myös, eli lapsella oli siten kaksi vanhempaa.
Hieno juttu, tässä tarinassa olisi voinut käydä huonosti, jos ei olisi ollut niin ihanaa äitipuolta, joka haluaa adoptoida ex-miehensä lapsen, jota kukaan ei halunut.
Prosessi kesti vuosia ja vaati saumatonta yhteistyötä osallisilta.
Yksinhuoltaja saa adoptoida, mutta pariskunnan tulee olla naimisissa, ja ollut itse asiassa jo useamman vuoden.
Mitä sitten siihen tulee, voiko biologinen isä noin vain luopua lapsesta... Kuulostaa epätodennäköiseltä Suomessa. Ainakin aikamoinen oikeusrumba sihen vaaditaan.
Hän ei tunne biologista isäänsä. Eivät ole syntymän jälkeen nähneet ja aikaa siitä on kohta 7vuotta.
Jos bioisä sen tekisi, vaaditaan siihen myös äidin suostumus, sillä tuolloin katkeaa elatusvelvollisuus ja perintöoikeus.
Bioisällä on kaikki oikeudet lapseensa siltä osin, ettei mikään voi pakottaa häntä luopumaan isyydestään.
Pariskuntana te ette voi adoptoida lastasi, koska ette ole naimisissa.