Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koronan riskiryhmä ykköseen kuuluva ihminen olla täysin terveen oloinen?

Vierailija
07.05.2021 |

Kysyn siksi, kun yksi reipas, urheilullinen ja täysin terveen oloinen parikymppinen nuorimies kertoi saaneensa jo molemmat rokotukset. Väitti kuuluvansa riskiryhmä ykköseen, mutta vaikea uskoa kun en näe siinä mitään vikaa. Olen ollut siinä uskossa, että kaikilla riskiryhmä ykkösillä on jo melkein toinen jalka haudassa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten osaa googlata riskiryhmiä

Vierailija
2/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Esimerkiksi elinsiirron saaneet kuuluvat rokotuksissa ykkösryhmään. On voinut saada siirtomunuaisen, -maksan tai -sydämen jo lapsena tai teini-iässä. Hylkimisenestolääkettä joutuu käyttämään lopun elämäänsä, mutta jos et asu hänen kanssaan, et välttämättä tiedä, mitä lääkkeitä hän käyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten arvelit esim. astman näkyvän päällepäin? Tai sydänsiirron?

Vierailija
4/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla. Onhan esim. Ruotsin prinssi Danielkin ihan terveen oloinen ja on silti elinsiirtopotilas.

Vierailija
5/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota aivot ja google käyttöön ja opi. 

Vierailija
6/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö astma kuulu riskiryhmään 2?

sivusta

Vierailija
7/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Mulla kahdella ystävällä on lääkitystä vaativa astma. Ei se näy mitenkään arjessa.

Vierailija
8/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sivusta

Jos on käyttänyt viimeisen vuoden aikana kortikosteroidilääkitystä tabletteina, kuuluu ryhmään 1

Vierailija
9/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sivusta

Vaikeahoitoinen astma on riskiryhmää 1:

Vaikea krooninen keuhkosairaus 

Ryhmään kuuluvat muun muassa pitkäaikainen keuhkoahtaumatauti, keuhkolaajentuma, keuhkoputkien laajentuma, pitkäaikainen keuhkoputkitulehdus ja kystinen fibroosi.

Lisäksi ryhmään kuuluvat henkilöt, joilla on selvästi heikentynyt keuhkokapasiteetti (esimerkiksi toinen keuhko puuttuu) ja astmaatikot, jotka ovat käyttäneet viimeisen vuoden aikana kortikosteroidilääkitystä suun kautta tablettina. 

Nämä vaikeahoitoista astmaa sairastavat rokotetaan ryhmässä 1 (vaikealle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus tai tila) ja muut astmaatikot ryhmässä 2 (vaikealle koronavirustaudille altistava sairaus tai tila). 

Krooniset keuhkosairaudet heikentävät hengityskapasiteettia ja voivat sen vuoksi vaikeuttaa koronavirustautia. Myös itse krooninen keuhkosairaus voi entisestään vaikeutua koronavirusinfektiosta.

Astmaan suun kautta tablettina otettavaa kortisonilääkitystä voi pitää merkkinä taudin huonosta hoitotasapainosta. 

Vierailija
10/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinsiirto tai kantasolusiirto

Aktiivisessa hoidossa oleva syöpätauti 

Vaikea puolustusjärjestelmän häiriö 

Vaikea krooninen munuaissairaus 

Lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes 

Downin oireyhtymä 

Noista päällepäin näkyy aina vain Down. Suurin osa ei näy missään tapauksissa. 

Vierailija
11/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes

Vierailija
12/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinsiirto tai kantasolusiirto

Aktiivisessa hoidossa oleva syöpätauti 

Vaikea puolustusjärjestelmän häiriö 

Vaikea krooninen munuaissairaus 

Lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes 

Downin oireyhtymä 

Noista päällepäin näkyy aina vain Down. Suurin osa ei näy missään tapauksissa. 

Suurin osa näkyy kyllä. Ei Downin tapaan valokuvasta, vaan esim. jaksamisen puutteena, astmaoireina, syömisten yhteydessä (diabetes) jne. 

Vierailija
13/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen astmani takia riskiryhmää 1 eikä edes miesystävä tiedä sairaudestani. Ollaan aikoinaan asuttu yhdessäkin reilun vuoden mutta nykyisin erillään.

Vierailija
14/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinsiirtopotilaat siksi 1. riskiryhmään koska syövät hyljinnänestolääkitystä lopun elämäänsä ja lääkitys tekee ihmisestä ns. Immunosupressiivisen eli vastuskyky on huonontunut. Kantasolusiirto on elinsiirto, jossa ei normaalisti tarvitse syödä lopun elämää noita hyljinnänestolääkkeita, mutta jos ns. käänteishyljintää tulee niin syödään kortisonipillereitä, joka myös vaikuttaa vastustuskykyyn.

Ja et todellakaan huomaa ihmisestä onko hänelle tehty elinsiirto, suuri osa voi hyvin. Joutuvat vain lopun elämänsä varomaan mm. influenssaa. Ja sietämään muiden ihmisten ajattelemattomuutta kaupoissa yms. Minusta tämä korona-aika on niin hyvä opetus ihmisille siitä millaista se on. Jos vähän ihmiset heräisi siihen että ei yskitä ja räitä muiden joukossa, eikä varsinkaa tulla töihin kipeänä muita tartuttamaan.

Vierailija
15/16 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaikea-asteinen munuaisten vajaatoiminta (asteikolla 1-5 olen taudin vaiheessa 4). Olen nuorehko, terveen näköinen, käyn töissä ja liikun paljon. Jotain oireita on, mutta ne eivät näy muille, enkä puhu niistä ääneen. Olen se, jolle asiasta tietämättömät vinoilevat "eihän noin nuori tiedä sairauksista mitään" ja "hyvä sun on sanoa, kun olet noin terve". Myös nuorilla ja terveen näköisillä voi olla sairauksia, vaikka he eivät puhuisi niistä ääneen.

Vierailija
16/16 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla munuaissiirrosta 10v eikä näy päällepäin. Urheilen joka päivä 2-3h ha opiskelen ja töissä. Ikää kohta 40v. Ei mitenkää näy päällepäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi