Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmeellistä on sushissa?

Vierailija
07.05.2021 |

Mauttomia könttejä. Ainut maku mikä niistä tulee on kala mutta siihen se jääkin. Soija antaa suolan maun... mutta en millään ymmärrä miksi jotkut hehkuttaa sushia...

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon missä sitä sushia syö. Kokeile jossain huipputason japanilaisessa ravintolassa. Taatusti maistuu erilaiselta kun nuo market/buffasushit.

Vierailija
62/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sushi oli Suomessa trendiruokaa joskus 20 vuotta sitten. Nykyäänhän sitä saa joka tuppukylän marketista (laatu tosin sitten on mitä on...) Olet ap aikaasi jäljessä jos ajattelet, että sushin syöjät ovat olevinaan jotain elitistejä. Sushin syönti on suurimmalle osalle suomalaisista yhtä arkista kuin pizzan syönti.

Jep, juuri näin. Tosin oli kyllä 20 vuotta sitten myös laadussa hakemista. Sushi on kokenut inflaation ja itselleni se on surullista, että hinta ratkaisee. Samalla kuitenkin se riisi on varsinainen ympäristöpahis ja epäekologisuuden ilmentymä (+raskasmetallit ym.). Lohi puolestaan mielletään hyperterveelliseksi, mutta jos se riisi uitetaan siinä soijassa, niin aika paljon terveyshyödyistä jää saamatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ne ovat nämä humanistiset kultturellit. 

Arvostetaan paskaa ruokaa ja musujen raiskauskulttuuria.

Pidetään yllä vaaleanpunaista hattua ja rumaa tiukkaa kukkamekkoa, joka näyttää oksennukselta läskien seassa.

Pilkataan kanta-asukkaita, koska ollaan niin hemmetin nirppanokkia.

Kuka tässä nyt pilkkaa ja ketä?Ihmiset yleensä tuppaavat syömään sitä ruokaa josta pitävät ja ihmisillä on eri maku. 

Vierailija
64/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää kalasta niin tykkää sushista. Suomessa moni suosittukin sushipaikka valitettavasti tarjoaa pikkuisen ala-arvoista tavaraa, mutta esimerkiksi Fuku:n ja Hanko:n tuotokset on ihan ok.

Yllä tarkoitan siis lähinnä nigirejä. Rullat ovat kuin lenkkimakkaraa söisi.

Joopatijoo. HankoSushissa olen syönyt pari kertaa-bulkkia NoHo-partnershintaan. Fukusta tulee mieleen ne erinäiset chilimajoneesit niiden nigirien ja makien päällä. Laatu ei kummassakaan paikassa vakuuta.

Vierailija
65/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä on ketsupissa? Miks ihmiset tunkee sitä joka paikkaan? 

Vierailija
66/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sushi on ajan päästä samalla tavalla noloa kuin jonkin vuosikymmenen vaatteet.

Ihmiset ovat laumaeläimiä, jotka elävät sokeasta tunteesta. He haluavat olla samanlaisia kuin muut ja kuluttaa arvostettavalla tavalla.

Tällä hetkellä on muotia pilkata karjalanpiirakoita ja karjalanpaistia. Kumma kyllä, saksalaisille tuttavilleni nuo ovat olleet valtavaa herkkua, jota on täytynyt saada yhä uudestaan.

Akaisemmin halpa liha oli junttia ja sitä sai pilkkahintaan. Nykyään joissain maissa joutuu maksamaan naudanhännästä sama kuin fileestä.

Missä näitä on pilkattu? Syön näitä ihan yhtä hyvällä halulla kuin sushia, enkä pilkkaa. En osta sushia ollakseni jotenkin "arvostettava", vaan silloin jos sattuu maistumaan sushi ja raaskin ostaa.

Vierailija
67/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ihmiset voisivat opetalla myös lausumaan syömänsä ruoat edes jotenkin oikein.

On niin hauskan kuuloista, kun mielestään fiksut, trendikkäät ja sivistyneet ihmiset sanovat menevänsä syömään susia. :)

Minkä takia ajatellaan, että itsensä fiksuiksi, trendikkäiksi ja sivistyneiksi mieltävät ihmiset ainoastaan syövät sushia?!

Itse olen kouluttamaton juntti, oikeastaan aika tyhmäkin ja tykkään sushista. Älä yleistä.

Tarkoitin vain, että on ihmisiä, jotka yrittävät kovasti luoda sellaista fiksun, trendikkään ja sivistyneen ihmisen imagoa, ja että siihen tulee heti särö, kun he sanovat syövänsä susia - siis sutta (suden lihaa?)

Samanlainen särö siihen tulee, jos tämä henkilö sanoo vaikka "kepappi" tai "ressi".

Totta kai kuka tahansa voi syödä sushia, on sitten miten sivistynyt tai epäsivistynyt tai mitä tahansa. Ei se siihen sinänsä liity mitenkään. 

Vierailija
68/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken a ja o on hyvin tehty ja maustettu riisi. Sitä saa vain japanilaisissa ravintoloissa ja muutamien kauppojen itse valmistamina, näistä mainittakoon Hertta ja Järvenpään Cittari. Kiinalaisten ravintoloiden sushit on tehty ihan tavallisesta puuroriisistä, niitä en suostu syömään.

Ihmettelen kyllä suuresti näiden Cittareiden sushien shop-in-shopien hehkutusta. Oon testannut Järvenpään, Tammiston, Jumbon ja Sellon valikoimat. Ja olen kyllä todella pettynyt. Paljon hehkutusta, mutta näen kyllä niin selvästi tään markkinoinnin läpi. Yksikään noista ei ole saanut mua mitenkään vakuuttuneeksi. Anteeksi, mutta niin se vaan on. Ja kyllä, olen nähnyt Suomen koko sushiskenen 2000-luvun alusta tähän päivään asti. 

Ajattelin, että oon varmaan ainoa, joka ei pitänyt noita Jäken CM:n susheja mitenkään erityisenä. Onneksi en oo ainoa. Odotukset oli korkeella.

Vierailija
69/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä miksi jotkut hehkuttavat maksapihvejä tai silakoita. Olen päätellyt, että tällä on tekemistä sen kanssa, että ihmisiä on erilaisia ja kaikki pitävät eri asioista

Ja sitten on meitä, jotka tykkäävät sushista, maksapihveistä ja vielä silakoistakin.

Vierailija
70/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa mun lapset tykkää todella paljon sushista. Ainoita perheen ravintoloita joista kaikki perheessä tykkää.

Vierailija
71/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ihmettelen koko keskustelua. Ihan kuin kyseessä olisi jotenkin jako parempiin ja huonompiin ihmisiin, vaikka kyseessä on vain yhden maan yksi ruokalaji. Ei sushi nyt tee kenestäkään suurta ruokakulinaristia. Kun laatukin usein on mitä sattuu.

Vierailija
72/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelläni on kaksi japanilaista ravintolaa täällä Keski-Euroopassa ja kalatukku Japanissa. Puoliso muistuttaa aina "suomalaisesta" mausta, kun kokkaan. En voi varmuudella tehdä täydellistä riisiä vuosien harjoittelun jälkeenkään, tunnustan. Muutoin suomalainen ruoka on perheen ja suvun herkkua.

Vierailija
73/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheelläni on kaksi japanilaista ravintolaa täällä Keski-Euroopassa ja kalatukku Japanissa. Puoliso muistuttaa aina "suomalaisesta" mausta, kun kokkaan. En voi varmuudella tehdä täydellistä riisiä vuosien harjoittelun jälkeenkään, tunnustan. Muutoin suomalainen ruoka on perheen ja suvun herkkua.

Suomalainen maku ei mielestäni kuulu tähän keskusteluun. Olen aloittanut sushikokemukseni aikoinaan ulkomailla asuessani ja vertaan makuja aina keskenään. Riisin valmistus on yksi perussynneistä, mitä tehdään valitettavasti edelleen. Ja varsinkin riisiviinietikan kanssa väärään aikaan läträäminen. >Tavallaan siinä jo menetetään peli. Ja sitten tietysti surkea lohi ja väärinleikattuna jne.

Vierailija
74/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tainnut paljon syödä jos luulet että kyseessä on vain riisi ja raaka kala. Sushiin käytetään paljon muitakin raaka-aineita, esim. avocadoa, kurkkua, paprikaa, kananmunaa, äyriäisiä, savukalaa jne.

Toki riisi, merilevä, inkivääri, soija ja wasabi kuuluvat asiaan.

Makuasioita nämä ovat, meillä alle kouluikäiset kaksosetkin rakastavat sushia.

Vierailija
75/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sushi on ajan päästä samalla tavalla noloa kuin jonkin vuosikymmenen vaatteet.

Ihmiset ovat laumaeläimiä, jotka elävät sokeasta tunteesta. He haluavat olla samanlaisia kuin muut ja kuluttaa arvostettavalla tavalla.

Tällä hetkellä on muotia pilkata karjalanpiirakoita ja karjalanpaistia. Kumma kyllä, saksalaisille tuttavilleni nuo ovat olleet valtavaa herkkua, jota on täytynyt saada yhä uudestaan.

Akaisemmin halpa liha oli junttia ja sitä sai pilkkahintaan. Nykyään joissain maissa joutuu maksamaan naudanhännästä sama kuin fileestä.

Missä näitä on pilkattu? Syön näitä ihan yhtä hyvällä halulla kuin sushia, enkä pilkkaa. En osta sushia ollakseni jotenkin "arvostettava", vaan silloin jos sattuu maistumaan sushi ja raaskin ostaa.

Kerran kokeilin kysellä kahdellakin foorumilla, voisiko häihin laittaa tarjolle karjalanpaistia. Ehdotus tyrmättiin. Ei kuulemma kuulu nykyaikaan.

Häissä sitten kuitenkin oli karjalainpaistia ja kaikki meni. Vähän vaikea ymmärtää, miten pitkään haudutettu liharuoka voi yhtäkkiä mennä pois muodista. Liha ja pitkä haudutus kun lähes poikkeuksetta tekee ruoasta maukasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä