Yläkoululaiset ja älypuhelin
Olen yläkoulun opettaja ja aivan lopen kyllästynyt kilpailemaan huomiosta älypuhelimen kanssa. Oppilaat vahtaavat puhelinta tullessaan luokkaan ja sen poislaittaminen vaatii todellista patistelua ja moneen kertaan, ennenkuin malttavat laittaa sen pois. Monesti saattavat jopa sanoa ”odota hetki”, joka suoraan sanottuna kuulostaa melkein haistattelulta päin naamaa. Voi kun maailma palaisi aikaan ennen älypuhelimia. Käsittämätöntä miten paljon se koukuttaa, laiskistaa, tyhmentää. Mitään ei enää jaksettaisiin tehdä, aivot on kyllästetty jatkuvalla dopamiinitykityksellä TikTokia, snappiä jne. Eivät edes tajua, että eivät oikeasti ITSE osaa mitään. Se nopeus, näppäryys ja oivallukset puhelimessa ovat passiivista kuvavirtaa. Oma tuottamiskyky minkään suhteen on monella todella heikkoa.
Olen ollut innokas, innostava, huumorintajuinen opettaja, mutta tämä alkaa todella nyppiä. Voisitteko kertoa omille kullanmuruillenne totuuden. Jos nykynuorelta ottaa puhelimen pois jää jäljelle vain tyhjä kuori. He ovat sieluttomia, ideattomia, saamattomia, surkeita.
Surullista, mutta totta.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Olet vain huono opettaja.
Oletko itse opetusalalla? Mitä mielestäsi voisin tehdä eri tavalla?
Tiedän olevani hyvä opettaja. Siitä ei ole kyse.
Pitäisi olla yleinen sääntö, että puhelimet pitäisi jättää opettajalle koko päivän ajaksi, ja ne saisi takaisin vasta koulupäivän päätyttyä.
Myönnän, olen itsekin aivan koukussa puhelimeen ja ei meinaa mistään muusta tulla mitään. Minusta on tullut passiivinen ja laiska. Kunto huonontunut, teen vain pakolliset kotityöt jne. EI TÄSSÄ ole mitään järkeä mutta olen riippuvainen :(
Nyt veit kyllä sanat suustani! Jotenkin tämä korona-aika on vielä lisännyt tätä. Meidän koulussamme on saksalainen vapaaehtoistyöntekijä, joka kertoi että puhelimet ovat heidän koulussaan kokonaan kiellettyjä. Kuulosti aika fantastiselta. Miksi meidän täytyy sietää oppilaiden puhelinaddiktiota? Pois vaan (vähä)älypuhelimet teineiltä!