Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin puolella lihavista naisista lihavuus on alkanut raskauksista

Vierailija
06.05.2021 |

Raskausajan liialliseen painonnousun syynä ovat useimmiten
epäterveellinen ruokavalio ja vähäinen liikunta

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sekin on kovin suhteellista, mitä se liiallinen painonnousu on, ja raskausaikana painonnousun "syyt" ovat myös yksilöllisiä. Minulla noussut kaikissa raskauksissa yli 20kg paino, tätä kauhistellessani lääkäri on aina todennut, että ihan normaalia alkujaan hoikalle, ei huolta kun kaikki arvot ovat priimaa.

3-6kk ja olen aina ollut takaisin omassa painossani, yli puolet olen hikoillut yöllä lakanoihin ensimmäisen parin viikon aikana synnytyksestä.

Sinänsä varmaan otsikon väite on totta, koska raskaus ja lapsen syntymä on niin iso elämänmuutos, että helpostihan siinä tulee huomaamatta omaksuttua myös aikaisemmasta epäterveellisempiä elämäntapoja, mutta lähestymistapasi asiaan on hieman turhan provosoiva.

Pakko sanoa, että tää oli jotenkin kivasti vastattu. Yleensä saadaan täys hepuli, kun tästä aiheesta on kyse. Sulla on ihana asenne tähän mielestäni. Toivottavasti olen itse vielä yhtä sinut asian kanssa kuin sinä.

Vierailija
22/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sekin on kovin suhteellista, mitä se liiallinen painonnousu on, ja raskausaikana painonnousun "syyt" ovat myös yksilöllisiä. Minulla noussut kaikissa raskauksissa yli 20kg paino, tätä kauhistellessani lääkäri on aina todennut, että ihan normaalia alkujaan hoikalle, ei huolta kun kaikki arvot ovat priimaa.

3-6kk ja olen aina ollut takaisin omassa painossani, yli puolet olen hikoillut yöllä lakanoihin ensimmäisen parin viikon aikana synnytyksestä.

Sinänsä varmaan otsikon väite on totta, koska raskaus ja lapsen syntymä on niin iso elämänmuutos, että helpostihan siinä tulee huomaamatta omaksuttua myös aikaisemmasta epäterveellisempiä elämäntapoja, mutta lähestymistapasi asiaan on hieman turhan provosoiva.

Pakko sanoa, että tää oli jotenkin kivasti vastattu. Yleensä saadaan täys hepuli, kun tästä aiheesta on kyse. Sulla on ihana asenne tähän mielestäni. Toivottavasti olen itse vielä yhtä sinut asian kanssa kuin sinä.

Useimmiten (niinkuin tässäkin aloituksessa) lähestymiskulma tähän aiheeseen on, että naiset lihoo raskausaikana ja tuhoaa samalla lapsensa terveyden ihan omaa laiskuuttaan. Juu, epäterveellinen ruoka ja vähäinen liikunta on ne asiat jotka lihottaa, mutta rakentavampaa olisi miettiä syitä miksi niin monet päätyy syömään epäterveellisesti ja lopettaa liikunnan raskausaikana ja sen jälkeen. Silloin saattaisi saada aikaan jotain järkevää keskustelua aiheesta, eikä niinkään tarvetta kaivautua puolustusasemiin ja "saada hepuli" kun aiheesta puhutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syödä kahden edestä ja raskauskilojen karistamiseen menee +10 vuotta tai loppuelämä.

Vierailija
24/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen raskautumista pitäisi tehdä jokin sitova sopimus puolison kanssa että kiloja ei tule tätä enempää ja niistä hankkiudutaan eroon tähän mennessä.

Ei se mies alunperin minkään syöttöporsaan kanssa mennyt yhteen eikä raskaus muuta asiaa.

Vierailija
25/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä taas olen ollut hoikimmillani aina n. vuosi synnytyksen jälkeen (3 lasta). Raskausaikoina olin tosi tarkka terveellisestä ruokavaliosta (muutenkin olen, mutta silloin erityisesti) ja lenkkeilin päivittäin loppuun asti. Imetyskin piti hoikkana. Ennen lapsia olin normaalipainon ylärajoilla, pikkulapsivuodet lähempänä normaalipainon alarajaa ja nyt taas, kun lapset ovat jo yläkoulu- ja lukioikäisiä, olen lähempänä normaalipainon ylärajaa. Minulla siis raskaudet toimivat pikemminkin laihduttavina tekijöinä. Se, miten paino on keski-ikäistyessä noussut lievästi johtuu sitten ihan muusta kuin lapsista.

Vierailija
26/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin tuli se 15kg raskausaikana, vauva 3 kk ja 5 kg jäljellä. Ennen raskautta liikuin todella paljon: jumppia, kuntosalia, uintia, lenkkeilyä, pyöräilyä, sulkapalloa jne. Liikuin kyllä ihan loppuun asti. Synnytystä edeltävänä päivänäkin pyöräilin kuntopyörälläkin 15 km.

Noh synnytyksessä tuli tosi pahat repeemät, sit tuli kohtutulehdus, rintatulehduksia. Kroppa oli tosi kipee, pää oli sekasin hormoneista ja valvomisesta, yritähän siinä tiputtaa painoa. Köpöttelin ekan kuukauden 15 min lenkkiä ja se oli KA-MA-LAA! Nyt on vajaan kuukauden tehnyt äitiysfyssarin kanssa treenejä ja kroppa alkaa vasta palautumaan.

Mulla oli sentää hyvä kunto ja liikunnallinen tausta, ja silti oon ihan rikki. Entäpä "tavistyypit"? Ei se oo nii helppoo kaikilla, vaikka jotkut onki elämänsä kunnossa jo synnäriltä päästessä.

Vierailija
27/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana painoni nousi alle 10 kg enkä ymmärrä, miten olisin pystynyt edes lihomaan enemmän. Liikuin kyllä aktiivisesti vielä raskausaikana ja söin vain vähän enemmän enkä herkutellut. Palauduin nopeasti ja imettäminen kulutti ihan tolkuttomasti, joten sinä aikana ei pani nouse, mutta silloin oli tolkuton nälkä ja herkkujakin meni, mutta ei tarvinnut erikseen treenailla painon kurissa pitämiseksi. Kun lopettaa imettämisen, niin silloin on syytä huomioida syömis- ja liikkumistavat ja tätä ei kyllä missää mainita. Se imettämisen aiheuttama kulutus häviää, mutta syömistavat saattavat jäädä samoiksi eikä väsynyt vanhempi hkä jaksa liikkua paljon. Onneksi itse menin töihin muutaman kuukauden jälkeen imettämisen jälkeen, niin syömisrutiinit tasoittuivat, työpaikkamatka tarjosi liikuntaa ja kroppa palasi siihen kuosiin kun sen toivoin olevan. 

Vierailija
28/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 99,9% syntyneistä elämä on alkanut synnytyksestä. (pl. koeputkilapset)

Vierailija
29/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen raskautumista pitäisi tehdä jokin sitova sopimus puolison kanssa että kiloja ei tule tätä enempää ja niistä hankkiudutaan eroon tähän mennessä.

Ei se mies alunperin minkään syöttöporsaan kanssa mennyt yhteen eikä raskaus muuta asiaa.

Hieno idea. Sopimuksessa voisi olla myös pykälä siitä, että mies hoitaa yövalvomiset, koska ne tutkitusti lihottavat. Myös mies toki sitoutuu valmistamaan terveellistä ruokaa ja hoitamaan lasta, jotta äiti pääsee salille. Nämä toimet voisivat korjata sitä epätasa-arvoa, joka syntyy, kun nainen joutuu riskeeraamaan kehonsa ja terveytensä, jotta mies pääsee lisääntymään.

Vierailija
30/58 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 raskauskiloa molemmissa ja raskaudet alkoi alipainosta. Kyllä niitä hirvittelijöitä riitti ja sitten väitettiin valehtelijaks kun "ei noin laiha voi kerätä painoa tolleen".

Joskus teki mieli sanoa Sirpoille, jotka kehui saavansa vain vajaa 10 kg raskauskiloja, eikä voi ymmärtää miten toiset voi lihoa kymmeniä kiloja et mun bmi oli viimeisillään raskaana sama kuin sulla normaalisti.

Vierailija
31/58 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako miesten lihavuus samasta syystä, eli naisten raskauksista? Mikä heidän syynsä on lihoa?

Itse asiassa mun lapseni isä lihoi raskausaikana 10 kg.  Itse lihoin 23 kg . Saimme siis molemmat rutkasti "raskauskiloja". En syytä raskautta, vaan älytöntä, epäterveellistä syömistä. Vähän naurattaa tuo raskauskilo-termikin.

Vierailija
32/58 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myp kirjoitti:

Tai sitten sattuu niin mulkvisti puoliso, joka ei hoidakkaan lasta, että äiti pääsisi lenkille tai kuntosalille. Siihen vielä väsymys päälle, niin painoa kertyy. Väsyneenä ja yksin on vaikea motivoitua lenkkeilemään vaunuissa huutavan lapsen kanssa. Kaikkien omat eivät nuku useita tunteja putkeen.

Juu, mulkvisti puoliso tunkee suklaata ja burgeria äipän suuhun? Hieno syyllistäminen omasta läskeydestä. Syömisestä se on kiinni eikä liikunnasta kuten hyvin tiedät. 

Kyllä se on kiinni yöheräilyistä ja katkonaisista pätkäunista, jotka sekoittavat joillain naisilla aineenvaihdunnan, ja stressistä, kun joutuu kroonisen väsyneenä huolehtimaan kaikista, kun se puoliso ei auta yhtään. Siinä ei auta vaikka syömästä lakkaisi. Mutta besserwisserithän aina tietävät paremmin

Vierailija
33/58 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laihtunut aina lasten syntymien jälkeen ihan luurangoksi.

Kun on saanut nukkua vain muutaman tunnin vuorokaudessa niin ei vain yksinkertaisesti jaksa syödä.

Vierailija
34/58 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se ensisynnyttäjän ikä nykyään on, 29? Saman ikäisenä alkaa lapsetonkin nainen lihoa.

Vierailija
35/58 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, hormoonit nostavat painoa toisilla enemmän kuin toisilla. Minulla kuukautiset nostavat 2kg!!!! painoa joka kk ja sitten noin kolmantena vuotopäivänä paino taas laskee normaaliksi.

Jos olisin raskaana, lihoisin varmaan 20kg tuosta nuin vain.

2 kg nestettä on aika vähän jos katsoo esim kahta litran vesipulloa. Siinä on kaksi kiloa vettä ja ei kovin suurelta määrältä näytä.

Vierailija
36/58 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaten voisi tehdä sitovan sopimuksen siitä, että mies tekee oman osansa lapsenhoidosta, kotitöistä ym. ja tämä otetaan pysyväksi tavaksi tähän mennessä. Ei kai se nainen alunperin minkään patalaiskan ja passattavan lorvijan kanssa mennyt yhteen.

Vierailija
37/58 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos päivän nauruista 😁

Vierailija
38/58 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako miesten lihavuus samasta syystä, eli naisten raskauksista? Mikä heidän syynsä on lihoa?

Ja entäs ne työttömät, lapsettomat miehet, jotka ovat kaikkein ylipainoisimpia?

Vierailija
39/58 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen?

Vierailija
40/58 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon hyvin. Vaikka ei söisi epäterveellisesti, hormonit saa kyllä kropan sekaisin ja pitämään rasvoista kiinni.

Minä liikuin paljon, olin raskausdiabeteksen takia niukoilla energioilla ja silti minulle tuli n 8 kg rasvaa. Eikä tässä vielä kaikki, vaan imetys kerää minulle vielä muutaman kilon ja laihdutus on täysin mahdotonta imettäessä.

Onnistuin kyllä pääsemään eroon raskauden ja vauvavuoden tuomasta ylipainosta raa'alla työllä. Mies ei ole vielä päässyt, hänellä +10kg jäljellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme