Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin puolella lihavista naisista lihavuus on alkanut raskauksista

Vierailija
06.05.2021 |

Raskausajan liialliseen painonnousun syynä ovat useimmiten
epäterveellinen ruokavalio ja vähäinen liikunta

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites homma meni äidilläsi?

Vierailija
2/58 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako miesten lihavuus samasta syystä, eli naisten raskauksista? Mikä heidän syynsä on lihoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miinustatte virallista ravitsemukseen liittyvän kirjan sisältöä?

Vierailija
5/58 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hormoonit nostavat painoa toisilla enemmän kuin toisilla. Minulla kuukautiset nostavat 2kg!!!! painoa joka kk ja sitten noin kolmantena vuotopäivänä paino taas laskee normaaliksi.

Jos olisin raskaana, lihoisin varmaan 20kg tuosta nuin vain.

Vierailija
6/58 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sekin on kovin suhteellista, mitä se liiallinen painonnousu on, ja raskausaikana painonnousun "syyt" ovat myös yksilöllisiä. Minulla noussut kaikissa raskauksissa yli 20kg paino, tätä kauhistellessani lääkäri on aina todennut, että ihan normaalia alkujaan hoikalle, ei huolta kun kaikki arvot ovat priimaa.

3-6kk ja olen aina ollut takaisin omassa painossani, yli puolet olen hikoillut yöllä lakanoihin ensimmäisen parin viikon aikana synnytyksestä.

Sinänsä varmaan otsikon väite on totta, koska raskaus ja lapsen syntymä on niin iso elämänmuutos, että helpostihan siinä tulee huomaamatta omaksuttua myös aikaisemmasta epäterveellisempiä elämäntapoja, mutta lähestymistapasi asiaan on hieman turhan provosoiva.

Vierailija
7/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäterveellinen ruokavalio on tärkein syy raskaudenaikaiseen liialliseen painonnousuun. Odottavan äidin ylipaino huonontaa raskauden ennustetta ja lisää myöhemmän ylipainon riskiä sekä äidillä että lapsella.

Vierailija
8/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa äideistä syö mitä sattuu, koska "pitää syödän kahden edestä". Mutta taas on kyse ihan omista valinnoista.

Vierailija
9/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se oikeasti raskauteen liityy, se vaan sattuu osumaan siihen elämänvaiheeseen kun on vakiintunut parisuhde jne. Silloin lihoo muutenkin. 

Vierailija
10/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten sattuu niin mulkvisti puoliso, joka ei hoidakkaan lasta, että äiti pääsisi lenkille tai kuntosalille. Siihen vielä väsymys päälle, niin painoa kertyy. Väsyneenä ja yksin on vaikea motivoitua lenkkeilemään vaunuissa huutavan lapsen kanssa. Kaikkien omat eivät nuku useita tunteja putkeen.

Vierailija
11/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa äideistä syö mitä sattuu, koska "pitää syödän kahden edestä". Mutta taas on kyse ihan omista valinnoista.

Tämä. Kun "pitää" syödä kahden edestä ja kuunnella mitä keho kaipaa, niin siinä vajaassa vuodessa oppii huonoille tavoille. Ja imetys syö myös kaloreita, joten pakko tankata.

Vierailija
12/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei raaskauden aikana paino juuri noussut. Mutta vauva-aikana alkoi valtava paino nousi, vaikka kävelin rattaiden kanssa joka paikkaan. Jatkuva valvominen ja epäsäännöllinen syönti sai minut lihomaan. Ai niin ja imetys ei onnistunut. Se kuulema laihduttaa.

Vierailija
13/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin tosi paljon raskausaikoina. Varsinkin kuopuksen raskausaika oli kammottavaa kivun takia. Söin herkkuja, että jaksoin päivästä toiseen. Olen kyllä ollut siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että imetys on aina hurjalla vauhdilla pudottanut painoni takaisin entiseen, joskus jopa sen yli. Kuopuksen taaperovuosina aloin lihoa uudelleen, koska olin niin väsynyt. Jossain vaiheessa otin itseäni niskasta kiinni ja nyt olen ihan hyvässä kuosissa ja harrastan paljon liikuntaa. 

Vaikka miten sanotaan, että lapset ja raskaudet ovat tekosyitä, ainakin itseltäni ne vei kaikki voimat. Valvottujen öiden jälkeen jo ihan perusarki oli tosi raskasta. Yritin liikkua, mutta siitä ei tullut mitään. Olkaa armollisia itsellenne. Elämä on erilaisia jaksoja ja jossain jaksossa täytyy mennä sieltä, mistä aita on matalin.

Vierailija
14/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmasti paikkaansa. Mutta ei se ole suurimmalla osalla mitään "pitää syödä kahden edestä"-ajatusta tai pelkkää laiskuutta. Hormoneista voi johtua se, että on koko ajan nälkä, pahoinvointi voi aiheuttaa sen että on pakko napostella koko ajan jotain ja erilaiset vaivat voi aiheuttaa sen ettei pystykään enää liikkumaan niinkuin ennen. Voi olla myös vaikea hahmottaa mikä painonnousu on normaalia ja mikä ei. Raskausaikana painonhallinta vaatii siis enemmän itsekuria ja panostusta kuin muulloin. Ei kaikilla, mutta joillain.

Itse olen hyvin hoikka ja liikunnallinen, mutta kovien liitos- ja si-nivelkipujen ja myöhemmin supistusten takia en pystynyt juurikaan liikkumaan raskausaikoina. Kiloja tuli, mutta olin sikäli onnekas että ne lähti helposti imettäessä. Kaikilla ei lähde, joillakin imetyshormonitkin vaikuttaa niin ettei paino vaan putoa.

Ja sitten se vauva- ja lapsiperhearki on ihan erilaista kuin arki ennen lapsia, äidillä ei ole enää aikaa, energiaa tai intoa liikkua niin paljon kuin ennen. Elämän prioriteetit menee uusiksi. Ja jos kunto on raskauden aikana heikentynyt reilusti niin uudelleen kuntoon pääseminen vaatii työtä eikä liikunta ehkä enää ole niin mukavaa. Se vaatii siis taas enemmän tahdonvoimaa ja yritystä. Ja varsinkin jos on koko ikänsä siihen asti ollut hoikka eikä ole tarvinnut miettiä painonhallintaa niin vaikeaa voi olla.

Vierailija
15/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun pahoinvoivana ja yli väsyneenä on painettava töitä työnantajan naputtamaan tahtiin. Hiilihydraattien avulla siitä jotenkuten selviää vaikka keho huutaa lepoa. Raskaus kun ei ole sairaus.

Vierailija
16/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli jokaisessa raskaudessa (3 kpl) yli 20 kg lisää painoa, mutta ne katosivat imetysaikana, jolloin suorastaan kuihduin. Pahimmillaan olin 54-kiloinen rimpula (pituutta 175 cm).

Vierailija
17/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univaje tosiaan pistää kropan sekaisin, herkut maistuu ja aineenvaihdunta ei toimi, joten vauvan ja taaperon kanssa valvomaan joutuva äiti tosiaankin lihoo helposti eikä niiden raskauskilojen pudottaminen ole välttämättä mikään helppo homma. Ja liikuntaa ei jaksa eikä se suju, jos kroppa on jo muutenkin kuormittunut. Sen sijaan, että syytellään äitejä, olisi syytä miettiä miten saataisiin heidän tilanteensa semmoiseksi että jaksaisi liikkua. Enemmän jotain äitiysliikuntaryhmiä, raskausaikaista liikuntaohjausta, fysioterapiakäynti josta saisi ohjeet liikunnan aloittamiseen synnytyksen jälkeen? Kotiin apua, että äiti ehtii käyttää aikaa myös omaan hyvinvointiinsa? Neuvolasta parempaa ohjausta myös isille, joiden pitäisi tsempata äitejä ja hoitaa myös oma osuutensa lasten hoidosta ja myös niistä yövalvomisista, että äiti saa joskus levätä?

Vierailija
18/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli jokaisessa raskaudessa (3 kpl) yli 20 kg lisää painoa, mutta ne katosivat imetysaikana, jolloin suorastaan kuihduin. Pahimmillaan olin 54-kiloinen rimpula (pituutta 175 cm).

Minulla sama juttu, tosin ihan noin paljon ei tullut painoa, mutta kuihduin tosiaan imettäessä ihan rimpulaksi. Tiedostan kyllä, että olen onnekas kun minulle on sattunut semmoiset geenit eikä tämä ole mitenkään minun ansiotani. Ja sittemmin se paino kyllä palasi takaisin ja nyt kokopäivätyö-päiväkotirumbaa pyörittäessä kiloja on alkanut kertyä. Ei vaan yksinkertaisesti ole aikaa ja energiaa liikkua niin paljon kuin ennen lapsia. Ja ikäkin varmasti vaikuttaa, nuorena sai syödä mitä vaan eikä lihonut grammaakaan, nyt päälle kolmekymppisenä eri juttu.

Vierailija
19/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulispa lisää: https://www.worldometers.info/world-population/

Vauvatalkooooooooooooooot!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
20/58 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaa voisi lähestyä myös toisesta näkökulmasta: isolla osalla naisista, jotka lihoavat perheen perustamisen sivussa, syynä on itsekäs puoliso.

Jos lapsen isä ei auta yövalvomisten kanssa eikä päiväsaikaankaan anna äidille hetken taukoa vauvanhoidosta, niin mistäs se energia itsestä huolehtimiseen kaivetaan?

Minulla on onneksi sellainen puoliso, joka oma-aloitteisesti hoitaa vauvan yöisin aina viikonloppuisin ja joka arki-ilta myös, jotta minä voin käydä vaikka salilla ja kun en ole niiiin väsynyt, jaksan myös pidättäytyä herkuista, olen molemmilla kerroilla tiputtanut kaikki 20 raskauskiloani muutamassa kuukaudessa.

Toisen syömisiä ja liikkumisia ei toki voi kovin paljon kontrolloida, mutta jos se kotona olevan tuoreen babymaman painonnousu harmittaa niin kokeilkaapahan osallistua vähän enemmän siihen vauva-arkeen ja kannustaa emäntää omien liikuntaharrastustensa pariin, sillä voi saada ihmeitä aikaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi