Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja voileipäkakun tekoon ensikertalaiselle

Vierailija
06.05.2021 |

Olen aivan onneton leipomaan mutta nyt tuli tällainen haaste ajankohtaiseksi. Kertokaahan kaikki parhaat vinkkinne.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso netistä ohje, ja tee sen mukaan. Näin olen onnistunut itse, vaikka en ole mikään kätevä emäntä. Ei ole niin vaikeaa kuin helposti luulee.

Vierailija
2/9 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeet kannattaa etsiä netistä ruokasivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vinkkini, jota missään ei neuvota on se, että paahda ne leivät kevyesti ennenkö laitat ne sinne kakkuun (ei siis sellaisiksi ruskeiksi, vaan vain siten että rapeutuvat hieman). Tällä konstilla estät sen, että ne leivät eivät muutu sellaiseksi taikinamaiseksi muhjuksi siellä kakun sisällä ja saat kakun pysymään paremmin ryhdissä ja kasassa.

Vierailija
4/9 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakun tekemisessä ei oikeastaan ole kysymys leivonnasta (jollei nyt jostain syystä päätä tehdä leipääkin itse) vaan ruokatarpeiden latomisesta päällekkäin. Ei oikeasti ole vaikeaa.

Vierailija
5/9 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostuta mieluummin liikaa kuin liian vähän. Mikään ei ole niin inhaa kuin liian kuiva voileipäkakku.

Vierailija
6/9 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vinkkini, jota missään ei neuvota on se, että paahda ne leivät kevyesti ennenkö laitat ne sinne kakkuun (ei siis sellaisiksi ruskeiksi, vaan vain siten että rapeutuvat hieman). Tällä konstilla estät sen, että ne leivät eivät muutu sellaiseksi taikinamaiseksi muhjuksi siellä kakun sisällä ja saat kakun pysymään paremmin ryhdissä ja kasassa.

Tai tee vähän kuivahtaneesta leivästä, liian tuoreesta tulee muhjua.

Vierailija
7/9 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti hyvä vinkki jota koitan itsekin!

Paahtoleivästä tulee helposti juurikin sellaista mössöä ja koitan aina kuivattaa leipää etukäteen. Aina ei ole aikaa.

Vuokaleipään onnistuu parhaiten mutta sitä on vaikea löytää sesonkiajan ulkopuolella.

Ja tosiaan kostuta kunnolla.

Niin että tuntuu käteen ihan kunnolla kostealta. Ei samalla tavalla kuin täytekakkua vaan kostuketta pitää olla enemmän.

Pilko sopivan pieneksi.

Itse laitan lihakakkuun tuoretta kurkkua pienenä silppuna, samoin paprikaa. Laitan täytteeseen myös viinirypälettä hieman tai hapokasta omenaa tai molempia. Nuo tuo raikkautta kakkuun. Sitten laitan purjoa, persiljaa silppuna hieman ja hyvää kinkkua.

Laitan myös joskus tomaattia mutta se vetistää eli jos käytät niin jätä se keskusta pois.

Teen kakun ranskankermaan ja vähän tuorejuustoa.

Kalakakkuun laitan lohta, keitettyä kananmunaa, tilliä, mietoa sipulia tai purjoa vähän, paprikaa pieneksi silputtuna. Mitähän muuta?

Tämän kakun täytteen teen smetanaan ja tuorejuustoon. Kermaakin voi vatkattuna laittaa hieman sekaan jos smetanasta tulee liuan raskasta.

Yöksi kelmun sisään tiiviisti.

Aamulla koristelu.

Vierailija
8/9 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpolla pääseen kun laittaa paahtoleipiä ja kerrosten väliin Italiansalaattia. Kuorrutus majoneesiin sekoitettua sulatejuustoa.

Vierailija
9/9 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Varaa tekoon tarpeeksi aikaa. Kakun pitää ehtiä tekeytyä kunnolla.

- Hanki kunnon leipää. Peruspaahtoleivällä tulee mössöä. Oma suosikkini on kauravuokaleipä. Etenkin pienempien leipomoiden valikoimassa on hyviä.

- Käytä täytteissä tuoreita, laadukkaita raaka-aineita. Voileipäkakku on ihan eri makuinen, jos täytteenä on vaikkapa maksamakkaraa ja valmissalaattia vs olet itse tehnyt väliin tsatsikia ja palvilihatahnaa.

- Älä tee liian vetisiä täytteitä. Jos käytät kurkkua/tomaattia tms, purista niistä ylimääräinen neste pois. Vetiset täytteet valuvat kakusta ja tekevät koristelusta vaikeampaa.

- Varaa tarpeeksi tykötarpeita koristeluun. Niitä kuluu yllättävän paljon. Toki koristelussa on tyyli vapaa ja minimalistinen kakku on yhtä kaunis kuin runsaskin. Mikään ei kuitenkaan ärsytä yhtä paljon kuin huomata puolivälissä koristelua, että pitää lähteä kauppaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi