Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pienestä palkasta voidaan vaatia ihmistä pakkosäästämään?

Vierailija
05.05.2021 |

Kokoomus on heittänyt ilmoille ajatuksen, että jokaiselta palkansaajalta ruvettaisiin ottamaan osuus palkasta omalle säästötilille, jota sitten henkilö käyttäisi tarpeen tullen yhteiskunnan maksamien tukien sijaan.
Itselläni kuukauden bruttotulot kokopäivätyöstäni ovat alle kaksi tuhatta euroa ja esim viime tilipäivänä nettona jäi käteen 1440 euroa. Siitä maksan asuntolainan, yhtiövastikkeen, auton pitämisen, sun muut menot, niin mitä minulla enää jää pakkosäästöön laitettavaksi?
Tänään Kokoomus taas vauhkosi taloudenpidon perään, että pitää tehdä toimia, joilla lisätään ihmisten ostovoimaa. No, ainakin meikäläiseltä nuo Kokoomuksen toimet veisivät viimeisetkin ostovoiman rippeet joilla voisin osallistua kansallisen talouden pyörittämiseen.
Että on siinä meillä talousnero-puolue kerrassaan. Varsinainen palkansaajan kaveri.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa ihan kaunis ajatus, mutta tulee kyllä kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.

Vierailija
2/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tulevaisuudessa ei kannata ottaa työtä vastaan, ellei nettopalkka ole lähempänä 3000 euroa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kokoomuksen mallissa taisi olla kyse vielä tasaveroprosentista tuon tilin suhteen, jolloin pienituloinen palkansaaja joutuu toimeentulonsa kanssa entistä ahtaammalle.

Vierailija
4/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen palkasta otetaan nyt erilaisia sivukuluja, esim työttömyysvakuutusmaksu. Silti et saa ansiosidonnaista jollet kuulu kassaan.

Vierailija
5/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämäni pienipalkkaista työtä tekevänä en tosiaan voisi säästellä. Nytkin menee kaikki rahat ihan vaan elämiseen centtejä venyttäen viimeiseen asti. Kokoomus nyt on tietysti hyväpalkkaisten puolue joten heidän kannattajilleen sopinee nuo ajatuspierut.

Vierailija
6/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 € kk tuloilla elää jo leveästi. Vuokra 120 €/kk, ruoka 50€/kk viihde, sähkö yms. 100 € ja loput voi vaikka ryypätä tai säästää.  Jos tuloja saa yli 800 €, pitää pystyä säästäämään.

Vierailija
7/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa ihan kaunis ajatus, mutta tulee kyllä kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.

Ei tuo ole kaunis ajatus, vaan jonkun persun tai demari/vassarin lapsellinen kuntavaalipropagandaläjäys.

Kokoomus ei tuollaista ole ehdottanut.  Kokoomus kun on ainoa, joka osaa laskea ja tietää, ettei olemattoman pienestä voi säästää.

Aloituksen tekijän kannattaisikin kysyä hallituspuolueilta, tuo kysymys siitä, miten pienestä voi säästää.

Hallituspuolueethan keksivät tämän työttömyyskorvauksen euroistamisen,  jossa juuri niitä joilla on alle 850 euron kuukausitulot edeltäneeltä 3 kuukaudelta, rangaistaan.    Yes, hallituspuolueiden mukaan noiden tyyppien pitäisi sitten säästää liksastaan työttömyyden varalle, koska heille työttömyyskorvaus ei alakaan juosta kuten muille.

Vierailija
8/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

400 € kk tuloilla elää jo leveästi. Vuokra 120 €/kk, ruoka 50€/kk viihde, sähkö yms. 100 € ja loput voi vaikka ryypätä tai säästää.  Jos tuloja saa yli 800 €, pitää pystyä säästäämään.

Unohdit varmaan yhden nollan lukujen lopusta?

Eli tarkoitit, että "4000 € kk tuloilla elää jo leveästi. Vuokra 1200 €/kk, ruoka 500€/kk viihde, sähkö yms. 1000 € ja loput voi vaikka ryypätä tai säästää.  Jos tuloja saa yli 8000 €, pitää pystyä säästäämään."

Vierailija
9/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko elämäni pienipalkkaista työtä tekevänä en tosiaan voisi säästellä. Nytkin menee kaikki rahat ihan vaan elämiseen centtejä venyttäen viimeiseen asti. Kokoomus nyt on tietysti hyväpalkkaisten puolue joten heidän kannattajilleen sopinee nuo ajatuspierut.

Kommenttisi ei perustu realiteetteihin.    Aivan kuten aloituskaan ei perustu.   Jos joku kirjoittaa tämmöisen aloituksen, jossa ei ole päätä eikä häntää, ja jossa ko ressukka puhuu palturia (jos kaunista ilmausta käytän näin Luojamme pienimmistä ja vaatimattomimmista puhuessani),  pitäisi jo hälytyskellojen soida.

Jostain syystä tänne on viimeaikoina parkkeerannut jotain poliittisesti hämärää porukkaa, joka ilmiselvästi pyrkii käyttämään tätä poliittiseen propagandaansa.

Muuten on sanottava, että ajatus siitä, että ihmiset säästävät ns pahanpäivän varalle on todella hyvä, mutta jokainen ymmärtää, ettei se ole kaikille mahdollista.    Ja yksinkertaisimmankin pitäisi ymmärtää, että kun jostakin puhutaan puhutaan yleensä yleisellä tasolla eikä todellakaan jokaisen ihmisen tilannetta voida käydä keskustelussa läpi.

Vierailija
10/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alle 5000 euron kk-tuloista vaikea on säästää. 

Vierailija
11/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään jo nyt hyvin rajoilla onko minun töissä käynti minulle kannattavaa. Jos en siitä itse saa mitään iloa päivittäiseen elämääni, eli sitä rahaa jolla tehdä asioita, en sinne enää mene.

Vierailija
12/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennään jo nyt hyvin rajoilla onko minun töissä käynti minulle kannattavaa. Jos en siitä itse saa mitään iloa päivittäiseen elämääni, eli sitä rahaa jolla tehdä asioita, en sinne enää mene.

Mutta sehän ei suinkaan ole työn tarkoitus. 

Ihminen on aina tehnyt työtä. Tarkoituksena on pysyä hengissä. Saada ruokaa ja suojaa.

Tarkoituksena ei ole mikään oman omaisuuden kartuttaminen lähtökohtaisesti. Jollekin sitä voi sattua kertymään jos tekee enemmän ja paremmin kuin muut (no on tietenkin tuuriakin mukana, mutta jätetään se asian yksinkertaistamisen vuoksi käsittelemättä). 

Vierailija
13/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on halpa vuokra! Meillä oli pienessä opiskelijamurjussakin yli 500€ :o

Vierailija
14/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sehän ei suinkaan ole työn tarkoitus. 

Ihminen on aina tehnyt työtä. Tarkoituksena on pysyä hengissä. Saada ruokaa ja suojaa.

Tarkoituksena ei ole mikään oman omaisuuden kartuttaminen lähtökohtaisesti. Jollekin sitä voi sattua kertymään jos tekee enemmän ja paremmin kuin muut (no on tietenkin tuuriakin mukana, mutta jätetään se asian yksinkertaistamisen vuoksi käsittelemättä). 

Yksi näistä nautinnostani joita rahalla saan on ruoka. Mutta kaiketi minulla ei ole oikeutta päättää mitä syön. Olen ollut niitä harvoja jotka viimeisen vuoden aikana asioinut säännöllisesti lounasravintoloissa mutta ostovoiman paranhamiseksi lopetan sen.

Vierailija
15/15 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole kaunis ajatus, vaan jonkun persun tai demari/vassarin lapsellinen kuntavaalipropagandaläjäys.

Kokoomus ei tuollaista ole ehdottanut.

Kyllä on Lepomäki huutanut tuon perustilin puolesta kovastikin, joka koskisi kaikkia palkansaajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan