Onko teillä päiviä jolloin ette syö ollenkaan lämmintä ateriaa?
Kommentit (73)
En syö koskaan, jos olen yksin. Muiden ihmisten, eli miehen ja teinin, vuoksi vain teen lämpimän aterian.
Lapsiperhe-elämää oli 24 vuotta. Joten aika monta lämmintä ruokaa tuli kokattua. Nyt kun olen miehen kanssa kahden niin syödään mitä huvittaa ja ei todellakaan piitata mistään ruoka-ajoista tai väkisin väännetä lämmintä ruokaa joka päivä. Ihan fiiliksen mukaan eletään ja ollaan. Vapauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi harvoin. Lapsiperheessä on helpompi tarjota joku ihan kunnon ruoka kuin antaa jotain närpittävää. Lapset tulevat usein pahalle päälle nälkäisinä. Samalla syö itsekin.
Miksi kylmä ateria on sinusta "jotain närpittävää"? Se voi olla ihan kunnon ateria siinä missä lämminkin.
Se yksi ateria harvoin riittää lapsiperheessä. Pitää keksiä semmoiset ruuat, ettei tarvitsi hirveän monelle perheenjäsenelle laittaa eri ruokia. Usein lämpimällä ruualla onnistuu tässä suhteellisen vähällä vaivalla. Anteeksi, että olen ruokakulttuurimme vanki.
Mitä siihen ruokaisaan kylmään salattiin kuuluu?
Kyllä. Kovinkin vaihtelee vuodeajan mukaan. Lämpimällä kun yli 20 hyvinkin menee kylmillä salaateilla ja muuten. Leipä ei runsaanakaan yksin ole tarpeeksi ja joskus vie energiat.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan lämpötilalla ei ole merkitystä. Vain sisältö merkitsee.
Katsoin joskus ohjelman, jossa vertailtiin näitä, esim. keitto vs. kiinteä ruoka ja lämmin vs. kylmä ruoka, ja todettiin, että lämmin ruoka tekee paremmin sen ns. kylläisen olon.
Normaalissa arjessa vähän liikunnan määrästä riippuen syön 1-2 lämmintä ateriaa. Helteillä, kun lämmin ruoka ei maistu niin tulee syötyä esim. salaattia, jossa on proteiinia ja hiilareita, kuten makaroonia.
Mulla on itsellä paha tapa puputtaa leipää niin olen jättänyt sen eväisiin, ettei korvaa ateriaa. Tällä muutoksella onnistuin aikanaan pudottamaan painoa, joka on pysynyt poissa jo vuosia ja sallii herkutteluakin (toki ei joka päivä kuitenkaan yhtä Ben & Jerrysiä kannata alkaa vetämään 😂)
Hyvin harvoin, kesällä ehkä useammin. Kaipaan lämmintä ruokaa, mieluusti jopa kahdesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi harvoin. Lapsiperheessä on helpompi tarjota joku ihan kunnon ruoka kuin antaa jotain närpittävää. Lapset tulevat usein pahalle päälle nälkäisinä. Samalla syö itsekin.
Miksi kylmä ateria on sinusta "jotain närpittävää"? Se voi olla ihan kunnon ateria siinä missä lämminkin.
Se yksi ateria harvoin riittää lapsiperheessä. Pitää keksiä semmoiset ruuat, ettei tarvitsi hirveän monelle perheenjäsenelle laittaa eri ruokia. Usein lämpimällä ruualla onnistuu tässä suhteellisen vähällä vaivalla. Anteeksi, että olen ruokakulttuurimme vanki.
En puhunut ruokaisasta kylmästä salaatista mitään...
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe-elämää oli 24 vuotta. Joten aika monta lämmintä ruokaa tuli kokattua. Nyt kun olen miehen kanssa kahden niin syödään mitä huvittaa ja ei todellakaan piitata mistään ruoka-ajoista tai väkisin väännetä lämmintä ruokaa joka päivä. Ihan fiiliksen mukaan eletään ja ollaan. Vapauttavaa.
Ei ole lapsia, mutta olen aina tykännyt kokata lämpimän aterian. Yhtä vapauttavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisitko esimerkkejä kunnon kylmistä aterioista ihan vaan esimerkiksi?
Ei kyllä koskaan. Syön aina 5-6 ateriaa päivässä, ja näistä vähintään yksi, mutta useimmiten kaksi, on lämpimiä aterioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian usein se kun on tuhoisaa laihduttamiselle. Kiirettä syytän ja laiskaa minua.
Kylmä ateria siis lihottaa? Tämä on mielenkiintoinen teoria, olisi kiva tietää mihin se perustuu. Lämmittäminen vähentää kaloreita?
No, hän varmaan kuvittelee, että lämmittämätön ateria on karkkeja, sipsejä, suklaata, leivonnaisia, piirakoita, jne.... Vaikka lämmittämätön voi olla salaatti, tuorepuuro, voileipiä, hedelmiä, raasteita yms.
Salatti ilman majoneeseja tai öljyisiä kastikkeita....
Niin, ja mikähän merkitys sillä lämmittämisellä on terveellisyyden suhteen? Voi se lämminkin olla silkkaa rasvaa. Sulaako lämmitetty ruoka helpommin, tai ravintoaineet (jotka eivät ole kummentamisessa kadonneet) imeytyvät paremmin, tai keho lämpenee lämpimästä ruuasta... tulee täydempi olo, raukea olo... Kylmästä ei kuin piristyy vai ja saa mahanpuruja?1
Mitä siihen ruokaisaan kylmään salattiin kuuluu? [/quote]
En ole se, jolta kysyit, mutta vastaan silti. Me söimme pari päivää sitten salaattia, jossa oli salaattipohja, paprikaa, kesäkurpitsaa, punasipulia,mangoa, omenaa, pähkinöitä, kanaa ja kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi kasviksia ja proteiinia ja hiilareita ihan samalla tavalla kuin lämpimässäkin ruuassa.
Syön. Mä pidän lämpimästä ruoasta ja jos "ruoka" on esimerkiksi joku voileipä, en jotenkin tajua syöneeni, vaikka kaloreita olisi tullut yhtä paljon kuin lämpimästä ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole se, jolta kysyit, mutta vastaan silti. Me söimme pari päivää sitten salaattia, jossa oli salaattipohja, paprikaa, kesäkurpitsaa, punasipulia,mangoa, omenaa, pähkinöitä, kanaa ja kananmunia.
Kokkasitte kanan ja sitten söitte kylmänä? Eikö olisi maistunut paremmin lämpimänä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä koskaan. Syön aina 5-6 ateriaa päivässä, ja näistä vähintään yksi, mutta useimmiten kaksi, on lämpimiä aterioita.
Kerkiitkö muuta tehdäkään syömisen välillä :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi kasviksia ja proteiinia ja hiilareita ihan samalla tavalla kuin lämpimässäkin ruuassa.
No esimerkiksi mitä? Kylmää kanaa ja kalaa, jotka kuitenkin kypsennetään ennen syömistä, mutta syödään sitten kylmänä?
Jos on päivä, jolloin olen yksin kotona, eikä edes aikuinen lapsi tai mies käymässä, en edes nouse sängystä: syömistä en edes harkitse.
Ruuan lämpötilalla ei ole merkitystä. Vain sisältö merkitsee.