Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yli 50v työttömällä enää mitään mahdollisuuksia?

Vierailija
05.05.2021 |

Näin eilen uutisista, että yli 50-vuotiaita työttömiä työnhakijoita onkin nyt jo 150 000. Vielä vuosi taaksepäin oli noin 50 000. Miten on ollaanko tässä nyt jo" parasta ennen päiväys mennyt"-porukkaa? Minulla loppui määräaikainen työ juuri kun täytin 50. Sain siis loparit synttärilahjaksi. Mihinkään en ole sen jälkeen työllistynyt, terveyttä on, koulutusta on ja yli 30 vuoden työkokemus. MIten on, onko muilla yli 50 mielipiteitä aiheesta. Ikää mulla on nyt 57 ja melko pitkä aika eläkepäiviin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän työttömäksi ole pakko ilmoittautua jos pärjää muuten. Saa tehdä elämällään tasan sitä mitä haluaa. Vähemmällä rahalla ehkä mutta kukaan ei hengitä niskaan.

Vierailija
22/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin juuri lähihoitajaksi. Olen tykännyt. Työllistyin heti. Paikan sai valita.

Ei ole rankkaa vs edellinen työ.

Luokallani oli myös 57 v alanvaihtaja.

Työllistymiseen oletettavasti vaikuttaa fyysinen kunto. En ole raihnainen, ylipainoinenkaan. Voisin sanoa, että olen reipas.

Voi olla, että jos nilkutat tai kävelet haastatteluun kivuliaan näköisesti, paikka jää saamatta.

N50

Komppaan. Fyysistä työtä (hoitotyö, siuvous) saa helpommin kunhan on vahva fysiikka, tasainen jämpti luonne ja sopeutumiskykyinen. Ei aggressiivinen valittaja.

Itse olen siivonnut parikymppisestä (viiskymppiä lähenee) ja toivon jaksavani tätä työtä mieluusti ainakin sen kymmenen vuotta. Mutta tajuan kyllä että monelle ajatus fyysisestä työstä on vaan niin no-no kun eivät ole sitä tehneet. Tällä hetkellä en osaa kirota alavalintaani. Iän myötä näkee paljon hyvää työn jonkinasteisessa rasittavuudessa. Liike on lääke! Moni rappeutuu ennen aikojaan juuri passiivisen elämäntapansa ja - asenteensa vuoksi, siis ne perusterveet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50+ ja alanvaihdon myötä nyt vakituinen duuni laitoshuoltajana sairaalassa. Kaikille ei tämä työ sekä palkka tietysti kelpaisi mutta täällä tekijöistä pulaa ja työpaikka löytyi heti. 

Vierailija
24/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhtään yrittäjämieltä, voi ehkä työllistää itsensä. Terveydrnjoiyoalalla on työvoimapuls, joten jopa yli 50-vuotiaat kelpaavat. Muuten on aika toivotonta.

Vierailija
25/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa tommoist vanhat, mitä ne valittaa.

Päivän kiusaaja vauhdissa! Joka ketjussa dissaamassa. Häivy, et kuulu tänne!

Vierailija
26/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemaan! Aloita uuden ammatin opinnot, käy työkkärissä opinto-ohjaajan juttusilla.

Juu, kyllä tässä maassa menee hyvin, kun on varaa pitää koulutettuja ihmisiä työkkärissä.

Missä on ne uudet koulutus-ja työllistymisväylät?

Vierailija
27/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kanattaa luovuttaa tuollaisella asenteella. Mene vaikka sinne montun pohjalle valmiiksi makaamaan.

Jospa teet sen itse, niin tyhmiä kirjoitat.

Vierailija
28/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58 vuotias nainen. Työuraa takan yli 40 vuotta. Nyt kaksi vuotta työttömänä. Ei kiinnosta pätkääkään lähteä mihinkään pilipalihommiin, joita ainoastaan tarjotaan, siis uhataan työtarjouksilla. Oikeisiin töihin, oikealla palkalla menisin kyllä. Ei paljoa kohauta, nämä palkkatuetut työt kehnoilla tunneilla ja korvauksiaa. Mieluiten antaisin tilaisuuden nuorille, mutta kiusaavat työkkäristä minua aina vain. 

Edelleen peräänkuuluta ikääntyneille työttömille jotain välitilaa ennen eläkettä, jos haluaisivat jättää työelämän, kun työllistyvät hankalasti. Esim. eläketuki pitäisi myöntää noin 55+ ikäisille, jotka ovat olleet pari vuotta työttöminä. Eläkeputken poistamisessa puolestaan oli se järki, että työnantajat eivät voi tumpata siihen sellaisia vanhuksia, jotka haluavat yhä olla työelämässä. Niille, jotka haluaisivat ottaa vaikka pitkän työuran jälkeen rennommin, ei nyt ole vaihtoehtoja. Se että työkkäri jatkuvasti hönkii niskaan on ärsyttävää.

Jos olisin enemmän varoissani, niin kävelisin koko lafkasta ulos ja kuittaisin, että pitäkää tunkkinne.

Vierailija
29/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa +50 vuotias on näkemättä, kuulematta ja todistamatta täysin käyttökelvoton työntekijä. Joissakin tapauksissa näin saattaa ollakin, mutta miten Suomella ja tällä työttömyysprosentilla on vara niputtaa kaikki 50-kymppisen samaan kastiin, ehkä siksi, että 50-kymppiset eivät ole enää nenästä vedettävissä eikä ylityökorvauksia voi jättää maksamatta kuten märkäkorville voi, eikä työehtosopimusta voi tulkita kuten Hesaria.

Vierailija
30/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että jos nilkutat tai kävelet haastatteluun kivuliaan näköisesti, paikka jää saamatta.

N50

Aika moni raakataan laskuista ennen kuin pääsee haastatteluun asti. 

Ap:lle sanoisin, että riippuu ihan siitä, mitä olet tehnyt ennen ja mitä voit tehdä nyt. Minä olen ollut aina ns. tavallisissa paperinpyörityshommissa toimistoissa, ja niihin en enää pääse. Hyvin vähän on paikkoja auki ja jokaiseen väh. 100 hakijaa. Minulla on nyt jo osa-aikatyö, mutta palkka vain muutamia satasia kuussa. Haluaisin toisen samanlaisen osa-aikatyön, mutta ei millään onnistu. Ehkä rupean ostamaan ja myymään tuotteita Torissa tai Huuto-netissä. Muita rahan ansaitsemistapoja en enää pysty keksimään. En oikein enää haluakaan minnekään toimistolle. Etätyö sen olla pitää. 

Vierailija
31/31 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eläkeikä vain nousee mitä nuorempi olet. Itelläkin eläkeikä 75v. Mitä järkeä tässä on?  Kun kerran töitä on niin vähän tarjolla ja työttömiä satojatuhansia, niin järkevämpää olisi laskea eläkeikiä. Vapautuisi enemmän työpaikkoja niitä tarvitseville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi