Helsingissä ei pääse kiireettömään hoitoon lainkaan
Kaulassa patti, mutta koska se ei juuri nyt akuutisti uhkaa henkeä niin asialle ei tehdä yhtään mitään. Aikaa ei pysty edes varaamaan. Paljonkohan jää havaitsematta esimerkiksi uusia syöpiä kun hoitoon ei vaan pääse? Moni meistä on jäänyt koronan takia työttömäksi eikä ole todellakaan rahaa mennä yksityiselle lääkärille. Myös esim synnyttäneiden jälkitarkastuksia ei tehdä lainkaan.
2/3 sairaalahoitoon joutuneista ja koronakuolemista on hussin alueella. Silti rokotuksia ei voitu keskittää tälle alueelle. Kiitti vaan...
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen terveydenhoito on hidasta ja epätoimivaa.
Pitäisi yksityistää kaikki terveydenhoito, niin ei olisi tällaisia ongelmia. Silloin ihmistä oikeasti kuunneltaisiin, ja tarvittavan hoidan saisi nopeasti, laadukkaasti ja halvalla.
Sanokaa ei sosialismille ja huonolle terveydenhoidolle!
Monissa euroopan maissa julkinen terveydenhuolto toimii aivan erinomaisesti. Hoitoon pääsee nopeasti ja jokaisella on omalääkäri. Suomessa terveydenhuolto pyörii niin pienellä budjetilla ja henkilöstövajeella että korona räjäytti koko homman. Mutta yksityistäminen ei ole ratkaisu, sen osoittaa jo esimerkiksi taksin vapauttaminen mikä pilasi koko palvelun täysin. Tai sähkön siirtomaksut...
Taksiuudistus oli pääasiassa ihan toimiva, muutamia alkukankeuksia lukuunottamatta.
Ihmisillä tulee olla vapaus valita millainen taksi haluaa.
Sähkön siirtomaksut pelattiin huonosti pois hyödyttämästä Suomea, mutta muuten siirtomaksut ovat ihan perusteltu juttu. Miksi kaikki pitäisi saada ilmaiseksi?
Noin muuten tuo "moniin Euroopan maihin" vetoaminen on lähinnä haikailua sosialismin perään, jossa ihmiset vain odottavat, että raha ja palvelut tulevat tyhjästä.
Kaikki täällä jokainen vaan on oman onnensa seppä, ja leipä pitää ansaita.
Otan kantaa vain taksiin ja sosialismin haikailuun.
Jos käyttäisin taksia, haluaisin taksin, jossa oloni olisi turvallinen (fyysisesti ja taloudellisesti), kuljettaja puhuisi suomea ja osaisi reitin.
Koska odotan, että raha ja palvelut tulevat tyhjästä, haluaisin työn, jonka palkalla tulee kohtuullisesti toimeen. Kiva pieni asunto, jossa on moderni kunnallistekniikka (sähköt, kaukolämpö, vesi-ja viemäriverkko). Ruoka, tarvittavat vaatteet ja mahdollisuus terveyden-ja sairaudenhoitoon.
Joo, YTHS on nykyään aivan turha. Koko systeemi meni tukkoon kun sinne otettiin myös amk-opiskelijat palveluiden pariin. Ei se niiden opiskelijoiden vika tietenkään ole, en heitä syytä. Ennen YTHS:n hammaslääkärille pääsi parissa päivässä (paikkakunta Helsinki), myös yleisläärille ja erikoislääkärille pääsi kohtuullisessa ajassa (omakohtainen + opiskelukaverin kokemus). Nyt yritin päästä hammaslääkärille reiän paikkaukseen, olisi saanut hammasHOITAJAN ajan 3 kk päähän, siitä ei edes tietoa milloin lääkärille olisi päässyt :D YTHS on yleensä ollut myös koko heinäkuun ainakin kiinni. No, olen raskaana melkein puolivälissä, en todellakaan odota kuukausitolkulla että saan hampaan kuntoon, pakko mennä yksityiselle jonne sain lääkäriajan kuukauden päähän. Toivon mukaan ei ole paljoa korjattavaa.
Jätin eilen soittopyynnön. Tänään aamusta soitti ja lähdin samantien. Lääkäri oli kiva. HUS ajanvaraus ei toimi netissä, mutta puhelimeen vastattiin kolmen kappaleen päästä. HUS jonotusmusiikki oli paremmin valittu. Sain tutkimusajan 2 viikon päähän.
Helsingissä on juuri nyt kaiken koronasähläyksen lisäksi menossa tietojärjestelmämuutos. Apottia ollaan ottamassa käyttöön. Juuri mitään ei-akuuttia aikaa ei vain kertakaikkiaan saa. Takaisinsoitto ei toimi, chatissa sanotaan, etteivät voi antaa kuin akuutteja aikoja. Ei julkinen ole Helsingissä koskaan sujuvasti toiminut, mutta nyt on aivan käsittämättömän ala-arvoinen palvelu.
Kannattaa mennä suoraan lähimpään terveyskeskukseen ja varata aika luukulta. Itse tein eilen näin, kun olin kolme viikkoa turhaan odottanut soittoa suun terveydenhuollon takaisinsoittopalvelusta. Uudestaan soittamisestakaan ei ollut hyötyä kun ”numerosi on jo tallentunut järjestelmään”.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin terveysasemilla on käytössä uusi Maisa.fi. johon voi kirjautua omilla pankkitunnuksilla.
Voit sinne jättää yhteydenottopyynnön tai odottaa takaisinsoittoa.
Joo, mutta sama kuin metsään huutaisi, ei vastausta.
On tää hienoo, kun moni työtön ei pääse hoitoon ja sairaudet pitkittyy ja kroonistuu ja sitä kautta taas rapauttaa työkuntoa. Toisaalta työttömissä työnhakijoissa on niitäkin jotka oikeasti kuuluisivat sairaseläkkeelle mutta eivät pääse. Ja köyhä ei pääse psykoterapiaan jne. Suomessa on sekin havaittu että köyhien lapsi kuolee useammin syöpään, eli edes lapset eivät ole terveydellisesti samassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei pääse lapset lakisääteisiin tarkastuksiin neuvola- tai koululääkärille, eikä kaikki pääse edes vuosittaisiin mittauksiin terveydenhoitajalle.
Neuvola-ajan saa lapselle nyt parhaiten olemalla huolissaan esim. lapsen huonosta ruokahalusta ja painosta. Itse sain lakisääteisen 3-vuotistarkastukseen lapselle ajan näin. Muuten ei olisi irronnut.
"Vuonna 2018 kerätty laaja aineisto osoitti, että vaikka kaikki potilaat saavat taustoista riippumatta samaa lääketieteellistä hoitoa, parantavat vanhempien suuremmat tulot lapsen syövästä selviytymisen todennäköisyyttä noin 30 prosenttia.
Tilastoista kävi ilmi, että jos sata lasta sairastuu syöpään ja heidän vanhempansa kuuluvat ylimpään tuloluokkaan, on viiden vuoden kuluttua sairastumisesta elossa 86 lasta. Matalammassa tuloluokassa elossa olevien määrä on vastaavasti 79 lasta."
https://yle.fi/uutiset/3-11786750
Rikkailla on useammin vakuutus lapselle ja mahdollisuus mennä pienemmistäkin oireista yksityiselle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin terveysasemilla on käytössä uusi Maisa.fi. johon voi kirjautua omilla pankkitunnuksilla.
Voit sinne jättää yhteydenottopyynnön tai odottaa takaisinsoittoa.Joo, mutta sama kuin metsään huutaisi, ei vastausta.
Ei löytynyt vapaita hammaslääkäriaikoja Maisastakaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, YTHS on nykyään aivan turha. Koko systeemi meni tukkoon kun sinne otettiin myös amk-opiskelijat palveluiden pariin. Ei se niiden opiskelijoiden vika tietenkään ole, en heitä syytä. Ennen YTHS:n hammaslääkärille pääsi parissa päivässä (paikkakunta Helsinki), myös yleisläärille ja erikoislääkärille pääsi kohtuullisessa ajassa (omakohtainen + opiskelukaverin kokemus). Nyt yritin päästä hammaslääkärille reiän paikkaukseen, olisi saanut hammasHOITAJAN ajan 3 kk päähän, siitä ei edes tietoa milloin lääkärille olisi päässyt :D YTHS on yleensä ollut myös koko heinäkuun ainakin kiinni. No, olen raskaana melkein puolivälissä, en todellakaan odota kuukausitolkulla että saan hampaan kuntoon, pakko mennä yksityiselle jonne sain lääkäriajan kuukauden päähän. Toivon mukaan ei ole paljoa korjattavaa.
Jep vielä muutama vuosi sitten pääsin SAMANA PÄIVÄNÄ hammaslääkäriin kun oli ikeneen yhtäkkiä turvonnut outo patti.
Ja kun tiedetään miten paljon suun terveys vaikuttaa kaikkeen muuhun terveyteen, niin on se kumma ettei asiaan investoida yhtään sen enempää. Samoja suubakteereja löydetty esimerkiksi aivoista, sydämestä jne. Sieltä ne leviää tulehtuneiden ikenien kautta koko elimistöön. Ja ylläpitävät matala-asteista tulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patti kaulassa on 100% tietämissäni tapauksissa ollut aggressiivinen syöpä. Älä ap hyväksy "ei ole aikoja" lässytystä vaan vaadi päästä tutkimuksiin. Tai mene yksityiselle.
Ja minun tietämissäni tapauksissa 100% vaaraton, joten jos ei aiheuta muita oireita (nielemisvaikeuksia tms.) tai ole järkyttävän kokoinen, niin tuskin on kiireellustä hoitoa vaativa. Riippuen paikasta voi olla tulehtunut sylkirauhanen. Riippuen koosta, voi olla tulehtunut hikirauhanen. Tai ihan vaan jumittava lihas.
Mun tutulla patti oli syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä suoraan lähimpään terveyskeskukseen ja varata aika luukulta. Itse tein eilen näin, kun olin kolme viikkoa turhaan odottanut soittoa suun terveydenhuollon takaisinsoittopalvelusta. Uudestaan soittamisestakaan ei ollut hyötyä kun ”numerosi on jo tallentunut järjestelmään”.
Kalasataman terveysasemalla ei ole mitään muuta luukkua kun vahtimestarin koppi. Sieltä ei voi varata mitään aikaa.
Kallis robotti taitaa olla jossain komerossa, johon se vähin äänin piilotettu.
Aulassa kävin kääntymässä ja ulkomaalaisia suurin osa. Niiden lapset juoksi ja huusi. Kipeänä muutenkin ahdistaa, ei ole sivistysvaltion touhua.
Vierailija kirjoitti:
Sama se on maakunnissakin, arvaa onko minua pomputeltu useamman kunnan alueella. Terveydenhuollon ongelmia on ihan koko Suomessa, järjestelmä ei kestä yhtään mitään lisäkuormitusta, hyvä kun pyörii perustasollakaan. HUS ongelmista uutisoidaan enemmän, mutta niitä muuallakin
Juuri näin. Täällä ei ole toiminut vuosiin, nyt korona-aikaan lääkäriin ei pääse ja jos saat kontaktin lääkäriin niin pelkkä puhelinaika tai kuvia lähetetään kuvapuhelimeen joka on mielestäni järkyttävä keksintö ja liekkö tuossa tietosuoja toimii.
Erikoissairaanhoito on evätty eikä sinne pääse tutkimuksiin. Minulla monta perussairautta ja minut heitettiin polilta pois terveyskeskuksen varaan jonne ei siis saa aikoja eikä ole tarjota osaavaa lääkäriä esim kortisonipistoksiin. Suoraan on sanottu ettei meillä kukaan tuohon kohtaan lähde pistämään kun ei ole kokemusta. Joten ihan heitteillä on sairaudet ja elämä on jatkuvaa säästämistä yksityistä lääkäriä varten. Töitä olisi mutta sairaudet niin huonolla hoidolla etten pysty töissä käymään. Ihan hullu noidankehä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on juuri nyt kaiken koronasähläyksen lisäksi menossa tietojärjestelmämuutos. Apottia ollaan ottamassa käyttöön. Juuri mitään ei-akuuttia aikaa ei vain kertakaikkiaan saa. Takaisinsoitto ei toimi, chatissa sanotaan, etteivät voi antaa kuin akuutteja aikoja. Ei julkinen ole Helsingissä koskaan sujuvasti toiminut, mutta nyt on aivan käsittämättömän ala-arvoinen palvelu.
Apotti tuli käyttöön n. 2 viikkoa sitten. Apotti on myös ajanvarausjärjestelmä ja koska se on vasta otettu käyttöön, on siellä jo ennenstään purettavana asiakkaita, joille ei vanhassa järjestelmässä voitu antaa aikaa käyttöönoton vuoksi. Kun käyttöönoton ruuhka on saatu purettua, voidaan aikoja taas antaa normaalisti. Jos on kiire, menkää yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalasataman terveysasemalla ei ole mitään muuta luukkua kun vahtimestarin koppi. Sieltä ei voi varata mitään aikaa.
Aulassa kävin kääntymässä ja ulkomaalaisia suurin osa. Niiden lapset juoksi ja huusi. Kipeänä muutenkin ahdistaa, ei ole sivistysvaltion touhua.
Malminkartanon terveysasemalla on 2. kerroksessa, vähän kuin piilossa. Sieltä sain ajan. En asu Malminkartanossa. Jos ajan haluaa, pitää mennä merta edemmäs kalaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ikävä vanhaa kunnon kallion terveysasemaa. Siellä homma sujui paljon joutuisammin ja aamulla tosiaan pystyi ihan oikeasti mennä luukulle jonottamaan, ilman aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä odotetaan, että vaiva menee niin pahaksi, että tarvii sen akuuttiajan. Toisaalta ei heitä haittaa vaikka potilaat kuolisi, olis heillä vähemmän harmia.
Sillä että valtio tuottaa massoittain kaikkia kansoja samalle luukulle ei tietenkään ole osuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se on maakunnissakin, arvaa onko minua pomputeltu useamman kunnan alueella. Terveydenhuollon ongelmia on ihan koko Suomessa, järjestelmä ei kestä yhtään mitään lisäkuormitusta, hyvä kun pyörii perustasollakaan. HUS ongelmista uutisoidaan enemmän, mutta niitä muuallakin
Juuri näin. Täällä ei ole toiminut vuosiin, nyt korona-aikaan lääkäriin ei pääse ja jos saat kontaktin lääkäriin niin pelkkä puhelinaika tai kuvia lähetetään kuvapuhelimeen joka on mielestäni järkyttävä keksintö ja liekkö tuossa tietosuoja toimii.
Erikoissairaanhoito on evätty eikä sinne pääse tutkimuksiin. Minulla monta perussairautta ja minut heitettiin polilta pois terveyskeskuksen varaan jonne ei siis saa aikoja eikä ole tarjota osaavaa lääkäriä esim kortisonipistoksiin. Suoraan on sanottu ettei meillä kukaan tuohon kohtaan lähde pistämään kun ei ole kokemusta. Joten ihan heitteillä on sairaudet ja elämä on jatkuvaa säästämistä yksityistä lääkäriä varten. Töitä olisi mutta sairaudet niin huonolla hoidolla etten pysty töissä käymään. Ihan hullu noidankehä.
Minulla siirtyi erikoissairaanhoidon hoito ensin YTHS:lle ja sen jälkeen, niin ei mihinkään. Sairauttani ei ole osattu hoitaa julkisella tarpeeksi hyvin. Onneksi nyt on hieman parempi jakso ollut.
Helsingissä ei pääse lapset lakisääteisiin tarkastuksiin neuvola- tai koululääkärille, eikä kaikki pääse edes vuosittaisiin mittauksiin terveydenhoitajalle.