keskenmenoko?
Rv 9 tasan, menkkamaista kipua, välillä ei tunnu yhtään (monta tuntia tuntumatta), sitten taas vihloo vaikka sellaisen kuus puolen verran jos ajatellaan asteikkoa 4-10. Eilen illalla tuli paperilla pyyhkiessä kirkasta verta, tänään ehkä jo hiukan rusehtavaa, ainakin puna on vaalentunut. Mahassa tuntuu nipistelyä lähinnä oikealla. Olisi siis menkka-aikakin, mutta miten tuon kivun kanssa, voiko sitäkin olla?
Kommentit (17)
En halua arvailla suuntaan, enkä toiseen.. Enkä halua pelotella, enkä luoda turhia toiveita.
kerron kuitenkin oman tapaukseni.
Minulla alkoi kivut rv 9, samaan aikaan alkoi vuoto. Runsas vuoto.
Menin lääkäriin, koska vuoto oli hyvin runsasta ja kivuliasta. Lääkäri totesi ultraamalla, että keskenmeno on tapahtunut ja käski mennä kotiin lepäämään. Sanoi, että takas polille täytyy tulla, jos vuoto on niin runsasta että alkaa heikottamaan tai että kipu yltyy niin, ettei särkylääkkeet auta. Siinä tapauksessa tehtäisiin kaavinta.
Jälkitarkastus varattiin kolmen viikon päähän.
Vuoto jatkui runsaana (kuin runsaat menkat) ja kipua jatkui koko kolme viikkoa (kuten vuotokin, muuttui vain välillä ruskeaksi).
Jälkitarkastukseen menin sovittuna päivänä, tarkoituksena tarkistaa, että kaikki on tullut itselleen ulos.
Yllätys oli suuri kun kohdusta löytyikin elävä sikiö!!! Viikot oli kuin pitikin, eli olin silloin rv 11+ jotain.
Nyt tämä minun pikku keskenmenoni on jo 3v pirteä neitokainen.
Syytä alkuraskauden runsaaseen vuotoon ei koskaan selvinnyt.
ohhoh! Minä luulen kumminkin, että taisi olla tuulimuna minulla, koska ekassa raskaudessa ei ollut niin minkään valtakunnan vuotoa. Mutta ehkä en nyt heti ihan kaikille mainosta, että kesken tuli.
Kiva, että sinulla olikin sikiö! Sinullako oli silloin eka raskaus?
-ap-
Minulla oli tätä ennen yksi onnistunut, helppo raskaus.
Sen jälkeen kaksi keskenmenoa, jos tämä jostakerroin, olisi mennyt kesken se olisi ollut 3. peräkkäinen keskenmeno.
Luulin sitä itsekin keskenmenoksi, oli meinaan kivuliain niistä siihen mennessä! Ja yhämmästys olikin suuri kun raskaus jatkuikin!
Ekassa raskaudessa minulla tuli tosi runsas verenvuoto . Olin tietenkin varma keskenmenosta, mutta ultrassa oli kaikki onneksi hyvin. Verenvuodot ovat kuulemma niin tavallisia ihan " normaaliraskauksissakin" . Oletko muuten käynyt varhaisultrassa varmistamassa raskauden? Silloin ei ainakaan voi olla tuulimuna tai kohdunulkoinen. TOivottavasti sinun kohdallasi olisi kyse vaarattomasta vuodosta!
Ei selvinnyt koskaan mitään syytä.. Ehkä saattoi ollakin, en tiedä.
12
en ole käynyt ultrassa, ne ovat sen verran kalliita kuitenkin, ja kun sitten 11-13 viikoilla kuitenkin on se kunnallinen.
-ap-
tai viimeistään huomenna terveyskeskukseen selvittämässä tilanne. Toivottavasti on tosiaan vaan jotain vaaratonta. 9-10 viikko taitaa olla keskenmenoalttiita ja myös tuulimunat alkavat vuodella pois. Näin oma gyneni sanoi kun tässä toisessa raskaudessa kävin tuhruvuodon vuoksi varhaisultrassa. Sanoi, että pahin riskiaika on viikolle 10 asti, vaikka minullakin näkyi se syke. Toisaalta noihin aikoihin osuisi ne kuuluisat valemenkatkin. Ja istukan kehittyminen. Ja toisen kaksosen keskeytyminen. Jne jne. Vaihtoehtoja riittää. Pidän peukkuja, että kaikki olisi hyvin! T.15
Vierailija:
ohhoh! Minä luulen kumminkin, että taisi olla tuulimuna minulla, koska ekassa raskaudessa ei ollut niin minkään valtakunnan vuotoa. Mutta ehkä en nyt heti ihan kaikille mainosta, että kesken tuli.
Kiva, että sinulla olikin sikiö! Sinullako oli silloin eka raskaus?
-ap-
Itselläni tuli kunnon veret ja hyytymää... siitä suivaantuneeta tirvasin kovan kännin... ihmettelin mahan nippailuja viikon päästä...
Vaadin ultran... en saanut.. menin yksityiselle...
Siellä sen pienen sydän sykki hurjana...
Ensmmäisestä raskaudesta ei tullut vuodon vuotoa
vaan toinen. Ekassa ei kertaakaan vuotoja. Oksensin silloin viikoille 20 ja yli, en muista tarkkaan.
Kysyin raskauksien määrää, sillä useinhan ne kuitenkin etenevät aika samalla tavalla.. Kaksi ekaa raskautta meni ilman mitään vuotoja.
Kolmas alkoi ihan hyvin, sitten yhtenä iltana (9-10 vk)vessassa käydessäni hieman verta. Seuraavana aamupäivänä taas, ja siitä se sitten alkoi :( Raskaus oli tuulimuna.
En siis halua pelotella, mutta kun yleensä täällä on kommentteja, että minulla tuli ainakin kuukautisetkin koko raskausajan, älä ole huolissasi... Ja mielestäni on kuitenkin yleisempää, että mitään vuotoja ei juuri raskausaikana tule.
Toivottavasti olen väärässä.
mutta toisessa ja kolmannessa kyllä. Vuodot alkaneet aivan alkuraskaudessa kirkkaalla tulvalla ja jatkuneet pari kuukautta ruskealla/mustalla vuodolla.
Vuoto voi toki keskenmenoakin merkitä, mutta minun kohdalla kyse on ollut jostain muusta, syytä en tiedä.
että vuotoja voi tulla, lähinnä askarruttaa tämä nippailu, vaikka sekin voi olla kohdun kasvukipua. Jotenkin mulla on silti kumma vaisto-olo, että kaikki ei ehkä ole kuin pitäisi. En ole edes kertaakaan oksentanut.
-ap-
Vierailija:
että vuotoja voi tulla, lähinnä askarruttaa tämä nippailu, vaikka sekin voi olla kohdun kasvukipua. Jotenkin mulla on silti kumma vaisto-olo, että kaikki ei ehkä ole kuin pitäisi. En ole edes kertaakaan oksentanut.
-ap-
Tuohon nippailuun. Ekaa odottaessani, minulla ainakin oli aivan samat oireet kuukautisten aikoihin pari ekaa kuukautta, että lähinnä vain odottelin, koska menkat alkaa.. ja ihmettellin, että olenko muka raskaana.
ei pahoinvointia, rintojen arkuutta tms. Vain verinen vuoto ja nirppailu/selkäsärky.
T:5
Eili tää nyt voi sitten olla ihan kumpaa tahansa. Kättärille en vielä viitsi soittaa, vastaus kumminkin on, että odotellaan ja katsotaan. Kuulemma jollekulle, jolla oli kipua ja vuotoakin, oli siellä naurettu, että äläs nyt tällaisista soittele.
pieni kohtu, oli joko tuulimuna tai sikiö kuollut jo pari vkoa sitten.
-ap-
että äsken tuli oikein kunnolla verta vessakäynnin yhteydessä, eli oli keskenmeno.
-ap-