Kuuluvatko raha-asiasi kumppanillesi?
Meillä on ns. omat rahat, ja kummankin tilin saldo on kummankin oma asia. Mies yritti alkuun yhteisiä rahoja, mutta torppasin idean. Nyt tilini saldo on oma asiani. Käytän rahani kuten haluan (tai oikeammin: olen käyttämättä turhuuksiin tai mihin tahansa höpöhöpö-juttuihin).
En siis myöskään kysele mieheltä hänen ja hänen tilinsä välisiä kuulumisia. Omat rahat, eikä saldo kuulu kenellekään.
Eläminen ja asuminen jaetaan tasan.
Emme ole naimisissa, jos sillä on merkitystä.
Eikä meillä ole lapsia, eikä tule.
Mietin, että onko tällainen tiukka suhtautuminen rahaan yhteisessä taloudessa kuinka yleistä.
Onko teidän taloudellinen tilanteenne, kuten säästönne, visusti piilossa, vai jaatteko tämän(kin) asian avoimesti?
Kommentit (35)
Ap on järkevä. Näin kuuluu olla ettei kaikkea kerro. Muissakin asioissa - ei ole hyvä kun toinen imeytyy liikaa.
Käytännössä menee noin, haluaa miellyttää liikaa. Onneksi nykyään järkevämpää.
Menot jaetaan tasan. Muuten tilien saldot on kummankin oma asia. Tosin avovaimoni pyynnöstä hoidan hänen sijoitusvarallisuutta, kun hänellä ei ole mielenkiintoa eikä aikaa seurata markkinoita tai yritysten tilinpäätöksiä ja ennusteita. Hän itse tekee kyllä osto- ja myyntitoimeksiannot suositusteni perusteella. Eli tiedän kyllä hänen sijoitusvarallisuuden arvon, mutta en tilien saldoa.
Meillä on omat tilit, mies siirtää minulle palkkapäivänään x euroa, ja minä hoidan laskut.
Eli omat rahat, kunnes matkustamme, remontoimme tms, jolloin rahoista tulee yhteisiä.
Eli rahat on käytännssä 10 kk vuodesta yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen samoin kuin kakkosella.
Olemme tietoisia toisen tilanteesta, mä hoidan myös miehen tilit ja säästöt, asioista keskustellaan, mutta päätäntävalta on rahan omistajalla.
Yhteisiä hankintoja kotiin tehdään yhdessä tai erikseen, kiinnostuksen ja tarpeen mukaan.
Miksi hoidat myös miesesi tilit ja säästöt? Onko hän saamaton hoitamaan omia raha-asioitaan? Menis hermot tuollaisen äijän kanssa ihan alkajaisiksi, jos ei edes omia raha-asioitaan osaa hoitaa.
On kyllä muutenkin melko käsittämätöntä minkälaisia mieslapsia naiset sietävät. Aivan kuin olisivat heidän äitejään. Aikuiset miehet eivät osaa edes omia jälkiään siivota, täyttää astianpesukonetta tai pestä pyykkejään. Itse en tuohon pystyisi. M50v
Yhteiset rahat, palkat tulee samalle tilille, josta maksetaan eläminen. Yhteistä tiliä avattaessa jätettiin omat tilit olemaan ja siellä olevat säästöt on kummankin omassa käytössä. Tiedetään kuitenkin, paljon niilläkin tileillä on. Yhteinen asunto, laina jne, joten yhteiset rahat helpottaa elämää. Ollaan aina oltu avoimia raha-asioistamme ja keskusteltu isommista hankinnoista yms.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteiset rahat, ja omaisuus. Ollut aina, yli 20v. Se oli helppoa, kun alussa kummallakaan ei ollut mitään. Se osti bensaa, ja tupakkia, kummalla sattui rahaa olemaan. Kaikki on yhdessä vuosien aikana hommattu(talo, autot, vene ym.). Kumpikaan ei muutenkaan käytä ylimääräistä rahaa mihinkään muotivaatteisiin, peleihin, meikkeihin, tai ravintoloihin. Näin varmaan mennään loppuun asti. Tämä ei enää taida olla nykytrendi. Ennen oli yleisempää. Taidetaan kuulua jo museoon.
Yyh, itse en olisi maksanut miehen tupakoita tai bensakuluja, onneksi mies ei tupakoinut. Veneen ja sen kulut mies on saanut maksaa ihan itse. Mies ei maksa myöskään minun harrastuskuluja vaikka niihin ei montaa euroa mene kuukaudessa.
Kuuluu. Meillä on yhteiset rahat.
En tiiä mikä on yleistä, en oo kauheasti kavereilta kysellyt miten ne haluaa omat rahansa hoitaa. Meillä on miehen kanssa omat tilit, mutta silti yhteiset rahat. Ei siis mietitä ikinä kuka on maksanut mitäkin ja kenen tilillä on rahaa minkä verran, vaan maksetaan laskuja ristiin ja siirrellään rahaa toistemme tileiĺle tarpeen mukaan.
Ihan hyvin vois olla vaan 1 yhteinen tili, mutta näin on tehty jo 15 vuotta eikä siitä ole vaivaa, niin ei ole tullut muutettua tilannetta.
Ei olla naimisissa. Ei lapsia. On yhteisiä lainoja ja yhteinen talo. Yhteiset rahat.
Yli 20 v yhdessä.
Kummallakin tiedossa toisen tunnusluvut jne
Ja tilit ovat kummankin nimillä
Laitamme yhteiselle tilille tietyn summan, josta menee automaattisesti suoraveloituksena.
Matkoilla maksan lentoliput, puoliso muut.
Ei ikinä riidelty rahoista
Olemme olleet naimisissa 7 vuotta ja molemmilla on omat rahat. Menot lasketaan puoliksi ja molemmat maksavat puolet kokattavista ruuista ja omat ostokset kokonaan. Koska aina toinen maksaa, joudumme hiukan tekemään kuittien pyörittelyä, mutta ei haittaa. Emme riitele rahasta.
Omat tilit. Asumiskulut jaetaan puoliksi. Se on kummankin oma asia paljon tilillä on rahaa, kunhan pystyy maksamaa puolet asumiseen liittyvistä kuluista, esim. asuntolaina, vesilasku, sähkälasku..
Vierailija kirjoitti:
Yli 20 v yhdessä.
Kummallakin tiedossa toisen tunnusluvut jne
Ja tilit ovat kummankin nimilläLaitamme yhteiselle tilille tietyn summan, josta menee automaattisesti suoraveloituksena.
Matkoilla maksan lentoliput, puoliso muut.
Ei ikinä riidelty rahoista
Sama, riidelty melkein kaikesta muusta, mutta ei rahasta.
Täysin omat rahat, ei mitään tietoa toisen tuloista tai menoista. Molemmat maksavat omat kulunsa, kummallakin omat laskut eli ei tarvetta yhteiselle taloustilille. Elämme omien tulojemme rajoissa, ei tarvetta toisen tarjoamalle elatukselle.
Yhteistä ihan kaikki. Mitä enemmän rahaa, sitä helpompaa. Ymmärrän hyvin että tää saattais stressata jos molemmilla huono rahatilanne, tai jos tuloerot ois suuret. Nyt kun raha ei oo meille stressaava asia niin yhteinen talous on eräänlaista luksusta sekin.
Omat tilit, omat rahat ja sijoitukset. Yhteinen taloustili, jolta maksellaan yhteisiä kuluja. Jos tulee isompi yhteinen lasku tms. niin se maksaa, joka ehtii. Omat autot kummallakin, kulut hoidetaan itse.
Isommista hankinnoista keskustellaan, samoin tiedetään suunnilleen toisen rahatilanne. Me ei olla kertaakaan reilun 10 vuoden yhteiselon aikana riidelty rahasta. Ei ole ollut tarvetta. Tähän aikaan on kuitenkin mahtunut työttömyyttä ja opintoja ilman tuloja eikä tuolloinkaan tullut erimielisyyttä rahasta.