Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain vähän munarakkuloita 25-vuotiaana

Vierailija
05.05.2021 |

Olin poistattamassa kierukkaa kun gyne totesi ultrasta että minulla on vain muutama munarakkula (alle 5 yhteensä) mikä on kuulemma 40 vuotiaan tasoa. Kierukan ei pitäisi vaikuttaa asiaan, eri asia jos olisi e-pillerit käytössä.

Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä? Olen 25, olen aina tiennyt haluavani lapsia. Olen parisuhteessa joka on kestänyt alle vuoden. Munasolujen pakastus maksaa kymmeniä tuhansia euroja? AMH katsotaan myös muutaman kk päästä, koska ei ole tietoa vaikuttaako kierukka tuohon arvoon. Miten tämän ajan jaksaa odottaa? Tuleeko minulle nyt vaihdevuodet 30-vuotiaana? Voinko edes saada lapsia? Kohtalotovereita?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästyt monelta harmilta jos et hanki lapsia.

Vierailija
2/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vielä 20 vuotta aikaa tehdä lapsia. Älä huoli noin nuorena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, tekisin lapsen niin pian kuin mahdollista. Siis yrittäisin ainakin.

Vierailija
4/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika ja tee lapsia yksin.

Vierailija
5/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri varmaan osaa neuvoa parhaiten. Varmasti on lääkkeitä, jotka estävät munarakkuloiden irtoamisen. Tai sitten pakastus nyt tai lahjasolujen käyttö myöhemmin. Tosi ikävä tilanne.

Vierailija
6/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se maksaa kymmeniä tuhansia euroja! Meillä on neljä valmista alkioita pakkasessa, 300 euroa vuosi maksaa niiden kaikkien säilytys. Keräily voi kai olla nelinumeroinen munasoluilla, mutta se tehtäneen vain kerran.

Vierailija
7/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ajatella, että yrittäisit hankkia lapsen sitten aikanaan luovutetulla munasolulla? Ihan yhtä oma lapsi se on, vaikka biologinen alkuperä ei ole sinusta. Jos ajatus tuntuu vieraalta, ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää lasta luonnollisesti heti.

Vierailija
8/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joudut ottamaan jonkinlaista hormonihoitoa myöhemmin… Mutta, aloittaisin siitä, että tekisin kaikkeni että olisin terve. Eli tasapuolisesti terveellistä ruokaa ja liikuntaa, tupakka/alkoholi minimiin, alkaisin syömään vitamiineja. Muuta ei oikein itse voikkaan tehdä, loput jää lääkärien pähkäiltäväksi.

Vierailija
9/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan julkisella puolen maksa pakastettujen alkioiden säilytys mitään, miksi munasolujenkaan säilytys maksaisi. Munasolujen keräyskään ei paljoa maksanut.

Vierailija
10/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vielä 20 vuotta aikaa tehdä lapsia. Älä huoli noin nuorena.

Biologia hallussa?

Vierailija
11/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin sinä, tekisin lapsen niin pian kuin mahdollista. Siis yrittäisin ainakin.

Niin minäkin. Vuosi tai alle sen on vähän seurustelua, mutta jos kaveri tutuu oikelta, ota asia puheeksi. NImittäin itselläni oli myös vajaakyky saada lapsia, mahdollista toki, kun todettiin ja annoin ajan kulua ja nyt ei ole biologista lasta, toisaalta on rakas mieheni lapsi.

Mutta sinuna toimisin.

Vierailija
12/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ahdistaisi suunnattomasti, jos löytäisin rakkuloita munastani.

Vierailija
13/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisymenetelmien vaikutuksia naisten kehoon vähätellään jatkuvasti. Katsoisin, miltä kontrollissa näyttää. Voi olla että tilanne normalisoitunut ja rakkuloita löytyy enemmän. Itse valitin sivuoireista jokaikiselle gynelle seitsemän vuotta, ei kuulemma voi johtua pillereistä. Jännästi vaan paino laski 10kg ja oireet katosivat kun pillerit omin päin lopetin. Eikä seurattu lainkaan, sain pcos:n puhkeamaan pillereillä, lukee ihan pakkausselosteessa sivuvaikutuksina. Ikinä niitä nesterakkuloita ei laskettu ja kirjattu seurannan takia ylös, eräs harjoittelija sanoi jotain helminauhasta ja itse tutkimalla löysin asiasta tietoa ja selvää oli, että pitää lopettaa käyttö heti.

Vierailija
14/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se maksaa kymmeniä tuhansia euroja! Meillä on neljä valmista alkioita pakkasessa, 300 euroa vuosi maksaa niiden kaikkien säilytys. Keräily voi kai olla nelinumeroinen munasoluilla, mutta se tehtäneen vain kerran.

Nämä siis yksityisellä, toinen kommentoija mainitsi että julkisella ei maksaisi mitään. En tiedä mitä tilanteessasi julkisella on vaihtoehdot, mutta sieltä ehdottomasti kysymään ensin.

Vierailija
15/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisymenetelmien vaikutuksia naisten kehoon vähätellään jatkuvasti. Katsoisin, miltä kontrollissa näyttää. Voi olla että tilanne normalisoitunut ja rakkuloita löytyy enemmän. Itse valitin sivuoireista jokaikiselle gynelle seitsemän vuotta, ei kuulemma voi johtua pillereistä. Jännästi vaan paino laski 10kg ja oireet katosivat kun pillerit omin päin lopetin. Eikä seurattu lainkaan, sain pcos:n puhkeamaan pillereillä, lukee ihan pakkausselosteessa sivuvaikutuksina. Ikinä niitä nesterakkuloita ei laskettu ja kirjattu seurannan takia ylös, eräs harjoittelija sanoi jotain helminauhasta ja itse tutkimalla löysin asiasta tietoa ja selvää oli, että pitää lopettaa käyttö heti.

Pillerit ei aiheuta pcos:ia sen sijaan ne ovat hoitomuoto siihen.

Vierailija
16/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä siis yksityisellä, toinen kommentoija mainitsi että julkisella ei maksaisi mitään. En tiedä mitä tilanteessasi julkisella on vaihtoehdot, mutta sieltä ehdottomasti kysymään ensin.

Elän sikäli epätietoisuudessa, etten ollenkaan tiedä pakastetaanko munasoluja julkisella tässä tapauksessa? Alkioitahan kyllä IVF-hoitojen yhteydessä pakastetaan kyllä...

Kaikki tuntuu jotenkin absurdilta. Kuukausi sitten en olisi osannut epäillä mitään vikaa omassa hedelmällisyydessä. Menkat tulee säännöllisesti 26-27 pv välein. Lahjamunasolut kuulostavat ainakin nyt itselle todella vieraalta.

Tekisi mieli aloittaa yrittäminen heti, mutta kai se olisi hyvä nähdä se AMH myös ensin? En tiedä, olen aivan neuvoton, pelkään etten ikinä voi saada lapsia joista olen aina haaveillut.

Vierailija
17/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai julkisella edes kerätä mitään munasoluja talteen. Siellä hoidetaan vain akuuttia lapsettomuutta. Ap:n kannattaa tehdä lapset mahdollisimman pian.

Vierailija
18/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän sikäli epätietoisuudessa, etten ollenkaan tiedä pakastetaanko munasoluja julkisella tässä tapauksessa? Alkioitahan kyllä IVF-hoitojen yhteydessä pakastetaan kyllä...

Kaikki tuntuu jotenkin absurdilta. Kuukausi sitten en olisi osannut epäillä mitään vikaa omassa hedelmällisyydessä. Menkat tulee säännöllisesti 26-27 pv välein. Lahjamunasolut kuulostavat ainakin nyt itselle todella vieraalta.

Tekisi mieli aloittaa yrittäminen heti, mutta kai se olisi hyvä nähdä se AMH myös ensin? En tiedä, olen aivan neuvoton, pelkään etten ikinä voi saada lapsia joista olen aina haaveillut.

Tuo kierron pituus kertoo jo, että hedelmällisyys on lähellä hedelmättömyyttä. Veikkaan amh:ksi noin 0,5. Tule kertomaan tänne, mikä luku oli.

Vierailija
19/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap ymmärtänyt väärin. Munasolujen pakastus (ja ensimmäisen vuoden säilytys) maksaa enimmillään pari kolme tonnia, halvemmallakin pääsee paikasta riippuen.

Vierailija
20/30 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on AMH?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi