Maisterista lähihoitajaksi
Kerrotko kokemuksesi? Olen itse tehnyt tämän liikkeen turvatakseni jokapäiväisen leipäni joten kuten. En halua olla enää työttömänä. Olen onnellinen ja opinnot peruskauraa lukuun ottamatta kiinnostavia, ja etenkin vanhustyössä nautin. Olen luonteeltaani hoivaaja. Ei siis hassumpi valinta. Eikä sulje pois maisterin töitä myöhemmin, tutkinto kielitieteistä.
Kommentit (39)
Tsemppiä opintoihin! Minäkin olen humanistisen alan maisteri ja vaihdoin paremmin työllistävälle alalle, tosin liiketalouteen. Vanhoista opiskelukavereista hyvin harva tekee alan töitä, sen verran vähän paikkoja on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei samalla vaivalla sairaanhoitajaksi, kun vain vuosi enemmän opiskeluaikaa?
Sairaanhoitajaopintoihin ei välttämättä pääse sopivaan kaupunkiin, sinne on kovat pisterajat toiskertalaisilla. Useimmilla ei myöskään ole opintotukikuukausia jäljellä niin, että toisen korkeakoulututkinnon opiskelu olisi mahdollista.
Itse opiskelen sairaanhoitajaksi monimuotona ja koulupäiviä on kaksi viikossa. Teen samalla lähihoitajan töitä. Ensimmäisen harkan sain jo ahotoitua työkokemuksella ja aion koittaa ahotoida myös mielenterveys- ja päihdetyön harkan.
Mulla on 20 vuoden takaa kesken jäänyt amk-tutkinto joka kulutti lähes kaikki tukikuukaudet. Nyt mulla on työhistoriaa sen verran, että saan työllisyysrahastosta aikuiskoulutustukea. Sitä saa 15kk ja en sitä nyt tarvitse vielä ainakaan ensimmäisen vuoden aikana. Olen siis aloittanut opinnot tammikuussa. Tuleviin harkkoihin pitää ottaa palkatonta ja sitten hakea aikuiskoulutustukea.
Kiitos, ap ja muutkin hoiva-alalle vaihtaneet tai alunperinkin hoivatyöhön suuntautuneet. Teette valtavan tärkeää työtä.
Helppoa rahaa ihmiselle, jos on vähänkään normaalin oloinen noin niinkuin kyvyiltään...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, ap ja muutkin hoiva-alalle vaihtaneet tai alunperinkin hoivatyöhön suuntautuneet. Teette valtavan tärkeää työtä.
Kiitos itsellesi! Ihanaa lukea joskus tällaistakin eikä sitä iänikuista näykkimistä ❤️
Ei ole kokemusta, mutta tekisin saman heti, jollen olisi allergikko ja atoopikko, jolla käsien iho ei kestä suunnilleen mitään muuta kuin vettä eikä sitäkään suurissa määrin.
Mullakin on maisteri kielitieteistä ja olen ajatellut, jos hakisin sairaanhoitajaksi, koska ainakin sillä löytää helposti duunia. Onko täällä kellään kokemuksia sairaanhoitajaksi opiskelusta aikuisiällä ja etenkin monimuotona?
ap vastaa vielä, että tuntuu ihanalta kun maisterina ollessani työttömyyden ahdistavavuuden kokiessani tältä alalta viedään töihin suunnilleen käsistä. JOKA suunnalta pukkaa työtä työn perään jo opiskelijana, helposti saat vaikka 3500 bruttona, jos perhetilanne sallii keikkailun. Tuntuu ihmeelliseltä tämä työllistymisnäkymä ja se, että työtä on monenlaista, vrt. mielenterveyspotilaat, vammaiset, lapset, nuorikotinuoret, vanhukset, päihdetyö jne.
Vierailija kirjoitti:
ap vastaa vielä, että tuntuu ihanalta kun maisterina ollessani työttömyyden ahdistavavuuden kokiessani tältä alalta viedään töihin suunnilleen käsistä. JOKA suunnalta pukkaa työtä työn perään jo opiskelijana, helposti saat vaikka 3500 bruttona, jos perhetilanne sallii keikkailun. Tuntuu ihmeelliseltä tämä työllistymisnäkymä ja se, että työtä on monenlaista, vrt. mielenterveyspotilaat, vammaiset, lapset, nuorikotinuoret, vanhukset, päihdetyö jne.
ja lisään vielä, että omat lapset on jo tehty, kielitieteilijän tutkinto ei ole ihmisläheistä työtä, jos ei halua olla opettaja. Nyt on aikaa ja voimavaroja tarjota omaa välittämistään yhteiskunnan apua tarvitseville. Kun vuosia tulee lisää (lähempänä 40) oon entistä vakuuttuneempi siitä, että ihminen on tehty toista ihmistä varten ja jakamalla omasta henkisyydestään, jakaa samalla iloa ja voimaa toisille ja saa itse takaisin samalla mitalla.
Lähihoitaja on hyvä ammatti. Arvostettu, kunniallinen työ. Lisien kanssa helposti 3000 kuussa. Monia mahdollisuuksia. Kiiinnostava koulutus.
Itse hakeutuisin todennäköisesti keikkailuun ja lähinnä yötyöhön. Omien vuorojen valutseminen ja helpompi työ ei kuulosta pahalta ollenkaan.
Minä, työtön hissanope, hain lähihoitajakoulutukseen. En päässyt. Ei riittänyt paukut eli äly alalle, kai. Toisaalta olin jo reilusti yli 40, ja molemmat kädet rannakanavaoireisina leikattu. Silti kirpaisi pahasti, koska todella olin vuosia työttömänä paikkakunnalla, missä ei yhtäkään hissan ja yhteiskuntaopin opettajan paikkaa tarjolla. En päässyt edes päiväkotiin töihin, koska olen aineenopettaja. No, sittemmin työllistyin omalle alalle, teen siltikin pätkätyötä. Olisin mielelläni tehnyt myös hoivatyötä, ehkä. Toisaalta nautin suunnattomasti opetustyöstä. Mietin vaan että miksi
minua ei huolittu alalle? Olinko liian epätoivoinen työttömyydestäni?
Vierailija kirjoitti:
Minä, työtön hissanope, hain lähihoitajakoulutukseen. En päässyt. Ei riittänyt paukut eli äly alalle, kai. Toisaalta olin jo reilusti yli 40, ja molemmat kädet rannakanavaoireisina leikattu. Silti kirpaisi pahasti, koska todella olin vuosia työttömänä paikkakunnalla, missä ei yhtäkään hissan ja yhteiskuntaopin opettajan paikkaa tarjolla. En päässyt edes päiväkotiin töihin, koska olen aineenopettaja. No, sittemmin työllistyin omalle alalle, teen siltikin pätkätyötä. Olisin mielelläni tehnyt myös hoivatyötä, ehkä. Toisaalta nautin suunnattomasti opetustyöstä. Mietin vaan että miksi
minua ei huolittu alalle? Olinko liian epätoivoinen työttömyydestäni?
Voivat ajatella ettei motivaatio riitä, kun on akateeminen tutkinto. Tuon takia en itse päässyt kauppaan töihin. Perustelivat ettei ehkä motivaatiota perusduunariksi, koska akateeminen pohja. Typerää. Työ on kuitenkin vain työtä.
Minulla kulttuurialan AMK. Nyt olen töissä lähihoitajaja päiväkodissa. Tykkään!
Mulla oli jo ennestään kouluasteen tutkinto ja pitkä työkokemus hoitoalalta, joten yliopistotutkintoani vastaavien opetustöiden loputtua palasin hoitotyöhön. Sairaanhoitajan työ ei kiinnosta, joten en aio opiskella sairaanhoitajaksi.
Kertokaahan vielä lisää kokemuksianne, kiinnostavaa keskustelua.
Lähihoitaja, jolla on myös opettajan tutkinto, voi sijoittua eri järjestöjen palvelukseen koordinaattoriksi, valmentajaksi tai suunnittelijaksi. Myös mm etsivä nuorisotyö ja kuntoutustoiminta sopisivat. Tutkinnot voi molemmat hyödyntää. Ei ole pakko mennä vanhainkotiin hoiva-osastolle työhön, jos on rannekanavissa tai selässä heikkoutta.
Nämä on erilaisia töitä ja jos haluaa esim. hammashoitajaksi, niin ei siinä auta sh:n koulutus. Ap:lla kestää lähihoitajan koulutus parisen vuotta kun on pohjalla koulutus. Sh:n koulutus kestää 3,5 vuotta jos tekee normaalissa ajassa.