12 v "leikkikaverit"
Huh,
Lapseni 5 luokalla ja 12v.
Luokkalaisen äiti helikopterina kuvittelee että tuon ikäisten tulisi leikkiä kaikkien kanssa välitunnilla.
Lapsellani on kavereita ja yksi lapsi vetoaa kokoajan että kaikkien pitäisi leikkiä hänen kanssaan.
Mieleistäni ikää jo lapsilla sen verran että jokainen lapsi on itse vastuussa siitä miten kavereiden kanssa ollaan ja käyttäydytään.
Tämä toinen lapsi valittaa äitinsä kautta että kukaan ei muka leiki ja mököttää kuulemma yksin välitunnit.
Opettaja sanoi että muut pyytää kyllä mukaan mutta hän ei useinkaan lähde. Kuulostaa lapseni puheiden mukaan aika draamailijalta joka pyörittää vanhempiaan näihin uhri puheisiin...
Olen sanonut että aikaa ei liikaa pidä käyttää siihen jos joku haluaa draamaa...
Kommentit (8)
Nämä ovat yllättävän hankalia juttuja. Nykyään ihan yleisesti puhutaan että olet kiusaaja jos et suostu olemaan kaveri ihan kaikkien niiden kanssa jotka haluvavat olla sinun kavereitasi. Pätee siis lapsiin, aikuisilta ei kukaan tietystikään tuollaista koskaan vaatisi.
On tärkeää että teet selväksi lapsellesi että hänellä on oikeus valita seuransa eikä hän ole kiusaaja vaikka jotain muuta hänen valintansa ärsyttäisivätkin.
Noin hinttapulimaisella pojalla on loistava tulevaisuus jonkun tanssikoulun opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kymmenvuotias tyttö nelosella. Ei enää leiki. Kuulemma yksi luokan tytöistä vielä leikkii, mutta tekee sen yksinään.
Vähän lisää ikää niin kaikki muutkin leikkii itsensä kanssa.
Ikävintä näissä "ei ole pakko leikkiä ja olla kaveri" kuvioissa on se, että yksi jätetään ulkopuolelle. Koulussa ei oteta peleihin ja mihinkään välkällä, vaikka luokan muut tytöt otetaan. Usein se "minun ei tarvi olla sun kaveri" on luokassa pikku pomo, joka vetää muut mukaansa ja jätättää yhden yksin. "Saan kutsua kenet haluan" ja luokan muille tytöille tuodaan synttärikutsu ja yksi jää ulos.
Monet itkut on itketty ja kaverittomat synttärit vietetty.
Ja tämä tuli yllätyksenä lasten vanhemmille?
Tätä syrjättämistä tapahtuu varsinkin tyttöjen kesken aika julmastikin,
BFF-aatteen hengessä.
Pojat taas muodostavat ryhmiä hieman toisella tavalla ja usein hieman ujommatkin pääsevät edes jotenkin mukaan.
12v leikkii koulussa? Omat lapset on maalaiskoulussa eli sellaisia turvenuija-jälkeenjääneitä tapauksia, mutta ei tuossa iässä enää leikitä.
Minulla kymmenvuotias tyttö nelosella. Ei enää leiki. Kuulemma yksi luokan tytöistä vielä leikkii, mutta tekee sen yksinään.