"Miesten ja naisten työt" työelämässä?
Aloitin kuukausi sitten uuden työn ja minulle heti alkuun vanhempi esimiesnainen teroitti, että tämä ja tuo on miesten homma ja tämä ja tuo naisten homma. Ei puhettakaan, että naisena osallistuu johonkin työhön, joka on vielä minulle tuntemattomasta syystä x delegoitu miehelle ja sama toisin päin - miehet eivät osallistu ns. naisten töihin. Itse haluan olla monipuolinen ja osata edes perusteet kaikesta talossa tapahtuvasta työstä, joten aikani seurailtuani otin asian puheeksi esimiehen kanssa. Vastaanotto oli kaikkea muuta kuin hyväksyvä! Näin on tehty aina ja näin tullaan tekemään jatkossakin, ihan sama vaikka minulla (muttei talon muilla naisilla) on täysin samat pätevyydet siinä missä yrityksen miehilläkin.
Onko muilla vastaavia kokemuksia tai vinkkejä, kuinka päästä tasa-arvoisemmaksi työelämässä vai pitääkö tässä alkaa katsoa uutta työnantajaa? En halua pakertaa ns. ruohonjuuritasolla, koska minulla on koulutusta ja taitoa. Nyt tuntuu, että ne kaikki menee hukkaan, koska talot miehet tekee sen mihin muut naiset ei tunnu olevan halukkaita osallistumaan.
Kommentit (10)
Ok. Sattuiko esinahkamiesnaisesi sattumoisin olemaan myös lohikäärme?
Vierailija kirjoitti:
Etsi uusi työ. Ei tule muuttumaan. Pahimmillaan sinut savustetaan ulos, koska osaat? Ilmeisesti enemmän kuin muut naiset ja samalla olet uhka miehille. Nimimerkillä kokemusta on.
Minä sain kärsiä siis lopulta joka päiväisestä työpaikkakiusaamisesta, kun aloin ehdottamaan muutoksia työnjakoon...
Tutulta kuulostaa. Aloitin reilu vuosi sitten vanhassa perinteikkäässä firmassa vanhojen perinteitä kunnioittavien työntekijöiden kanssa. Heti aluksi selvisi että työtehtävät on jaettu sukupuolen mukaan. Nyt olen pikkuhiljaa hivuttautunut osin jo sinne miesten tontillekin. Aluksi vähän hirvitti kun kuitenkin pidän työstä ja niistä työkavereista, että enhän vaan saa kenkää kun teen "väärin". Siis jos esim jokin työssä tarvittava laite jumiutuu, mun pitäisi kipittää lähimmän miespuolisen työkaverin luo apua pyytämään ja sitten vaan istua odottamassa peukku ahterissa kunnes masiina toimii taas. Sen sijaan olen pyytänyt apua. Tarkkaillut kuinka jumit selvitetään ja kysellyt lisätietoa.
Työkavereita ei onneksi näytä haittaavan. Samat säännöt eivät sitten kuitenkaan päde mieheen joka aloitti uutena työntekijänä mun kanssa. Sitä ei päästetä edes kokeilemaan "naisten töitä".
Up.
Tänään taas tuli ehdoton kielto osallistua "miesten töihin".. :/
Millaisista tehtävistä on kyse? Sanot, että haluat osata ainakin perusteet kaikista talossa tehtävistä töistä, mutta tämä harvoin on yhtään isommassa organisaatiossa mahdollista. Harvan toimenkuvaan ihan pikkufirmaa lukuunottamatta kuuluu kaikki, mitä firmassa tehdään.
Onko sinulta kielletty naisena jotain sellaisia tehtäviä, jotka kuitenkin luonnollisesti toimenkuvaasi kuuluisivat? Miten toimenkuvasi on laadittu?
Millä alalla oot töissä? Kuulostaa kyllä todella oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa. Aloitin reilu vuosi sitten vanhassa perinteikkäässä firmassa vanhojen perinteitä kunnioittavien työntekijöiden kanssa. Heti aluksi selvisi että työtehtävät on jaettu sukupuolen mukaan. Nyt olen pikkuhiljaa hivuttautunut osin jo sinne miesten tontillekin. Aluksi vähän hirvitti kun kuitenkin pidän työstä ja niistä työkavereista, että enhän vaan saa kenkää kun teen "väärin". Siis jos esim jokin työssä tarvittava laite jumiutuu, mun pitäisi kipittää lähimmän miespuolisen työkaverin luo apua pyytämään ja sitten vaan istua odottamassa peukku ahterissa kunnes masiina toimii taas. Sen sijaan olen pyytänyt apua. Tarkkaillut kuinka jumit selvitetään ja kysellyt lisätietoa.
Työkavereita ei onneksi näytä haittaavan. Samat säännöt eivät sitten kuitenkaan päde mieheen joka aloitti uutena työntekijänä mun kanssa. Sitä ei päästetä edes kokeilemaan "naisten töitä".
Olen ollut miesvaltaisella alalla ja suurin osa miehistä neuvoo mielellään naista omassa työssään. Nyt toimiston puolella naiset kauhistelevat, kun korjaan kopiokoneen ihan itse tai kannan kymmenen mappia kerralla, muut naiset tekevät mieluummin useamman reissun jottei varmasti tule hiki... Ja miehet ovat monesti pyytäneet opettamaan kahvinkeittimen lataamisen, mikä on naisten hommia. Ja sitten on rivi naisia ihmettelemässä kun Mikko sai kahvit keitettyä. Eli ne on ne naiset (ainakin mun maailmassa), jotka pitää yllä tuota patriarkaalista ajatusmaailmaa. Se on hyvä tietää, kun on ottanut tavoitteeksi päästä siitä mallista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut miesvaltaisella alalla ja suurin osa miehistä neuvoo mielellään naista omassa työssään. Nyt toimiston puolella naiset kauhistelevat, kun korjaan kopiokoneen ihan itse tai kannan kymmenen mappia kerralla, muut naiset tekevät mieluummin useamman reissun jottei varmasti tule hiki... Ja miehet ovat monesti pyytäneet opettamaan kahvinkeittimen lataamisen, mikä on naisten hommia. Ja sitten on rivi naisia ihmettelemässä kun Mikko sai kahvit keitettyä. Eli ne on ne naiset (ainakin mun maailmassa), jotka pitää yllä tuota patriarkaalista ajatusmaailmaa. Se on hyvä tietää, kun on ottanut tavoitteeksi päästä siitä mallista eroon.
Hölmöt. Jos eivät osaa keittää kahvia, ovat ilman kahvia.
T:pikakahvin juoja
Vierailija kirjoitti:
Millaisista tehtävistä on kyse? Sanot, että haluat osata ainakin perusteet kaikista talossa tehtävistä töistä, mutta tämä harvoin on yhtään isommassa organisaatiossa mahdollista. Harvan toimenkuvaan ihan pikkufirmaa lukuunottamatta kuuluu kaikki, mitä firmassa tehdään.
Onko sinulta kielletty naisena jotain sellaisia tehtäviä, jotka kuitenkin luonnollisesti toimenkuvaasi kuuluisivat? Miten toimenkuvasi on laadittu?
Kyse on ns. duunarialasta, ei siis toimistotyö, jossa ei välttämättä vaadita ammattia ja ala on laaja-alainen, mutta minulla on ammatti alalle sekä luokat ja pätevyydet käyttää eri koneita ja laitteita, joihin en saa nyt koskea, koska niiden käyttö on miesten hommaa. Noiden koneiden ja laitteiden käyttö on arkipäivää sukupuoleen katsomatta edellisessä työpaikassa, itseasiassa vaaditaan niiden käyttötaitoa, tässä nykyisessä työpaikassa niiden käyttö sitten delegoitu miehille, eikä niihin saa naiset koskea. Naisten keski-ikä on lähemmäs 60 vuotta, samoiten miesten. Ilmeisesti nyt nuorena tulin pakkaa sekoittamaan haluamalla osallistua kaikkeen, myös niiden koneiden käyttöön, ja sehän ei nyt sitten käy millään 🤷♀️
Etsi uusi työ. Ei tule muuttumaan. Pahimmillaan sinut savustetaan ulos, koska osaat? Ilmeisesti enemmän kuin muut naiset ja samalla olet uhka miehille. Nimimerkillä kokemusta on.