Opettajalla ei ole aikaa oppilaalle
On niin kiireinen muiden oppilaiden kanssa, ettei ehdi opettaa tätä. Vain kokeisiin lukemalla oppii kotona.
Kommentit (18)
Isot luokkakoot, luokkaan integroidut erityisoppilaat jne. Sitä on nyky arki. Päättäjät tekevät nämä päätökset, ei opettaja päätä näitä.
Jos luokassa on 25 oppilasta, jää jokaiselle aikaa noin 1 minuutti. Tunnin alussa menee hetki, että kaikki ovat tulleet paikalle, sitten on yhteisen opetuksen tai läksyjen tarkistuksen aika. Tähän menee helposti vähintään 15 minuuttia. Jäljellä on puoli tuntia, josta täytyy varata loppuun noin viisi minuuttia läksyjen antamiseen. Eli 25 minuuttia jää (parhaimmillaan) oppilaille.
Onneksi suuri osa oppilaista ei tarvitse sitä minuuttiakaan, jolloin enemmän tukea tarvitseville riittää hieman enemmän aikaa.
Mutta kyllä lapsen oppimisesta on päävastuu lapsella itsellään sekä pienempien kohdalla tietysti vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Isot luokkakoot, luokkaan integroidut erityisoppilaat jne. Sitä on nyky arki. Päättäjät tekevät nämä päätökset, ei opettaja päätä näitä.
Kuka vaan voi osallistua opetushallituksen kautta. Monta vuotta tehdään aina uutta ja käyttöönotto vie aikansa. Nyt on vielä Sipilän hallituksen ops tämä. Ja heidän koulutusleikkaukset vähentäneet opettajia vaikka niitä olisi tarvinnut uudistuksen myötä lisää. Erkkapedaa erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot luokkakoot, luokkaan integroidut erityisoppilaat jne. Sitä on nyky arki. Päättäjät tekevät nämä päätökset, ei opettaja päätä näitä.
Kuka vaan voi osallistua opetushallituksen kautta. Monta vuotta tehdään aina uutta ja käyttöönotto vie aikansa. Nyt on vielä Sipilän hallituksen ops tämä. Ja heidän koulutusleikkaukset vähentäneet opettajia vaikka niitä olisi tarvinnut uudistuksen myötä lisää. Erkkapedaa erityisesti.
Kuka tahansa ei tee kunnan budjettia eikä kuka tahansa palkkaa lisää opettajia. Se on hyvin pieni määrätty ihmisjoukko, joka päättää.
Omalla luokallani oli ikävuosina 7-16 e. oppivelvollsuteni ajan oppilaita 34-41, johon verrattuna 25 oppilaan luokka tunuu pieneltä. Mutta tuolloin ei ollutkaan tavoite, etä kaiksia tulee yksilöllsiä supermenestyjä.
Sellaista se on.
5 minuuttia menee alkujärjestelyihin.
5 minuuttia menee vähintään tunnista kurinpitoon.
10 minuuttia vanhan kertaamiseen ja läksytehtävien tarkistamiseen/selittämiseen.
10 minuuttia uuden opettamiseen.
12 minuuttia on opettajalla aikaa auttaa luokan 25 oppilasta. Alle 30 sekuntia/oppilas.
3 minuuttia menee läksyjen antoon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyisin enää anneta tukiopetusta?
Kai sitä jossakin annetaan. Sehän riippuu määrärahoista. Opettajalla saattaa olla lupa antaa 0,5-1h viikossa tukiopetusta. Muuten tulisi liian kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on.
5 minuuttia menee alkujärjestelyihin.
5 minuuttia menee vähintään tunnista kurinpitoon.
10 minuuttia vanhan kertaamiseen ja läksytehtävien tarkistamiseen/selittämiseen.
10 minuuttia uuden opettamiseen.
12 minuuttia on opettajalla aikaa auttaa luokan 25 oppilasta. Alle 30 sekuntia/oppilas.
3 minuuttia menee läksyjen antoon.
On hetkiä, jolloin huokaan syvään ja ajattelen, että onneksi on asioita, jotka omalta osaltani ovat takana päin. - Tiedä sitten oliko se ihan tuollaista omana aikanani. Kummasti sitä aika lienee tehnyt tehtävänsä, eikä ihan kaikkea enää muista.
Sinkkumies (lapseton)
Kyllä te pääsette takaisin ihan siihen lähikouluun sieltä hienosta, kahden tunnin koulumatkan päässä olevasta taidepainotteisesta koulusta, johon olette niin tyytymättömiä, että sitä pitää itkeä täällä palstalla joka päivä. Lähikoululla on oppilaaksiottovelvollisuus, nimim. kokemusta on. Alkaa vaikuttaa että tämä on äitihullun joku uusi mantra....
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on.
5 minuuttia menee alkujärjestelyihin.
5 minuuttia menee vähintään tunnista kurinpitoon.
10 minuuttia vanhan kertaamiseen ja läksytehtävien tarkistamiseen/selittämiseen.
10 minuuttia uuden opettamiseen.
12 minuuttia on opettajalla aikaa auttaa luokan 25 oppilasta. Alle 30 sekuntia/oppilas.
3 minuuttia menee läksyjen antoon.
Näin juuri. Lisäksi tätä nykyä ( = korona-aikana) tunnin alusta menee n.10 min. käsien pesuun ja meidän kunnassamme myös maskien laittoon. Ja lopputunnista maskit tulee poistaa ja pestä kädet. Yli 20 pikkuoppilasta = aikaa menee.
Ei siellä sun lapsellesi yksityisopetusta annetakaan.
Jos hän ei pärjää luokkaopetuksessa, täytyy sinun ottaa se opettajan kanssa puheeksi, että opettaja ehtisi antaa henkilökohtaista aikaa sinunkin lapsellesi.
Ainakin omassa kaupungissani on viime vuosina, ja tulevina vuosina taas lisää, vähennetty esim. resurssiopettajista eli opettajalla ei ole mitään apukäsiä koskaan luokassaan. Siinä ei siis ehdi opettaa yhtä oppilasta koskaan henkilökohtaisesti, ryhmää opetetaan ja auttamaan yritetään ehtiä, jos on mahdollisuus. Tukiopetuksesta on myös säästetty, sitä ei käytännössä ole ollenkaan. Ja ryhmäkokoja tullaan taas kasvattamaan.
Mikä siinä sinun kohtusi hedelmässä on niin spesiaalia, että juuri hänelle pitäisi opettajalla olla aikaa? Luokassa on muitakin oppilaita ja jos ei yhteisopetuksessa homma mene perille, niin pidä itse tukiopetusta lapsellesi. Ei ketään muuta kiinnosta hänen menestymisesä. Sinun pitäisi olla siitä eniten kiinnostunut ja hoitaa lapsesi osaaminen riittävälle tasolle. Heikko äo / geeniperimä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä sinun kohtusi hedelmässä on niin spesiaalia, että juuri hänelle pitäisi opettajalla olla aikaa? Luokassa on muitakin oppilaita ja jos ei yhteisopetuksessa homma mene perille, niin pidä itse tukiopetusta lapsellesi. Ei ketään muuta kiinnosta hänen menestymisesä. Sinun pitäisi olla siitä eniten kiinnostunut ja hoitaa lapsesi osaaminen riittävälle tasolle. Heikko äo / geeniperimä?
Eikös aloituksessa sanottu, että kokeisiin luetaan kotona.
Opattajahan on luokanopettaja, ei yksityisopettaja, mutta toki ohjeistaa minkä ehtii yksittäisillekin oppilaille. Moni opettaja varmasti haluaisi antaa jokaiselle oppilaalle enemmän aikaa, mutta...
Haasteena nykyisin luokissa yleisesti on suuret luokkakoot, työrauhan puute, auktoriteettiongelma (oppilaat eivät tottele opettajan ja koulun ohjeita), integroidut luokat eli ns. entiset tarkkilaiset, myös käytöshäiriöiset ja oppimisvaikeuksia kokevat oppilaat samassa luokassa ilman riittävää tukea eli erityisopettajan tai koulunkäynninohjaajan apua. Lisäksi jatkuva taloudellinen tiukkuus esim. oppimateriaaleiden suhteen eli ei tehtäväkirjoja, monistamisia ym. lisätyötä. Vastuu on suuri.
Opettaja on siis aika yksin ja kuormitettu kaikkien haasteiden keskellä. Luokissa on isot desibelit ja tiettyjen oppilaiden kanssa vuosien ajan sama vääntö samoista esim. käyttäytymiseen liittyvistä ongelmista (ja osaavat olla todella hankalia) plus opettajaa syyllistävät huoltajat toisinaan. Puhumattakaan homekouluongelmista ja jatkuvasta muutosvirrasta oppimissuunnitelmien ja yhä lisääntyvien lisävelvotteiden (projektit, lisävastuut) suhteen.
Yksikin haastava oppilas imee todella tehokkaasti opettajan ajan ja ns. tavalliset oppilaat jäävät tästä syystä liian pienelle huomiolle. Tämä ristiriita myös tekee opettajan työn raskaammaksi, koska ei voi toteuttaa pedagogiikkaa niin kuin pystyisi ja oikeaksi katsoisi, koska siihen ei kertakaikkiaan nykyään anneta mahdollisuutta. Koulumaailma tarvitsisi paljon enemmän opettajia, koulunkäynninohjaajia, erityisopettajia, koulupsykologeja, kuraattoreita ja erityisryhmiä takaisin, jotta tilanne parantuisi.
Luokaa ja suokaa opettajalle puitteet toteuttaa työ toisin, niin aikaa jää tasapuolisemmin kaikille oppilaille.
Todella naurettavaa edes olettaa, että luokanopettaja ehtisi kohdistaa huomiotaan erityisesti yhteen oppilaaseen. Heillä on varmasti täysi työ vetää tunnit läpi muutenkin. Menkää arvostelijat itse sinne silkohapsihelvettiin yrittämään, niin tiedätte paremmin. Terveisin opettajia arvostava aikuinen.
Voisiko se oppilas oppia siinä samalla kun toisia opetetaan? Ryhmäopetuksesta kun ilmeisesti kyse on.