Mökin vuokralle laitto
Enpä olisi uskonut että tällaisen stressin tästä saisi aikaan! Joka paikka on nyt puunattu puhtaaksi (ainakin luulen?!), vielä pitää piha laittaa nätiksi. Muita mökkinsä vuokraajia, mitä vinkkejä antaisit? Esim mitä olette kokeilleet ja huomanneet turhaksi, minkälaisia puutteita olette huomanneet mökissänne olleen joita vuokralaiset ovat kaivanneet? Muita vinkkejä aloittelijalle? Mökkimme on mukavuuksilla (sisä-wc/suihku, sähköt tietty), pihasauna, palju. Pienen järven rannalla.
Kommentit (49)
Vielä kerran nosto. Kiitos jo tulleista vinkeistä! Ap
Jos mökki tulee satunnaisvuokraukseen / lyhyisiin vuokrauksiin, niin kannattaa varautua siihen, että ihmiset mm. kusee ja oksentaa kaikkialle, jotkut paskookin, jotkut panee joka paikassa ja eritteitä löytyy sieltä täältä yllättävistäkin paikoista. Jotkut perkaa kaloja SAUNASSA, heittää kalanperkeet nurmikolle tai muualle nurkkiin. Roskaa tulee myös melko varmasti löytymään tontilta, vaikka kuinka olisi jätehuolto kunnossa.
Sähköä käytetään surutta. Kylmällä ilmalla voi olla patterit ja lattialämmöt täysillä, mutta ulko-ovet auki, kun on niin kuuma. Jos on takka, niin siihen laitetaan tuli ja sitten saadaan savut sisälle.
Soutuveneen pohjatulppa ketjulla kiinni veneeseen, muuten se katoaa. Airotkin olisi hyvä olla ketjulla kiinni.
Tuhkakuppeja kannattaa ripotella joka nurkalle, muuten tumpit löytyy maastosta.
En laittaisi vuokralle mökkiä, jossa myös itse vietän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki tulee satunnaisvuokraukseen / lyhyisiin vuokrauksiin, niin kannattaa varautua siihen, että ihmiset mm. kusee ja oksentaa kaikkialle, jotkut paskookin, jotkut panee joka paikassa ja eritteitä löytyy sieltä täältä yllättävistäkin paikoista. Jotkut perkaa kaloja SAUNASSA, heittää kalanperkeet nurmikolle tai muualle nurkkiin. Roskaa tulee myös melko varmasti löytymään tontilta, vaikka kuinka olisi jätehuolto kunnossa.
Sähköä käytetään surutta. Kylmällä ilmalla voi olla patterit ja lattialämmöt täysillä, mutta ulko-ovet auki, kun on niin kuuma. Jos on takka, niin siihen laitetaan tuli ja sitten saadaan savut sisälle.
Soutuveneen pohjatulppa ketjulla kiinni veneeseen, muuten se katoaa. Airotkin olisi hyvä olla ketjulla kiinni.
Tuhkakuppeja kannattaa ripotella joka nurkalle, muuten tumpit löytyy maastosta.
Meillä jo viidettä vuotta vuokralla mökki jossa myös itse vietämme aikaa, eikä ole KOSKAAN ollut tuollaista menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki tulee satunn
Meillä jo viidettä vuotta vuokralla mökki jossa myös itse vietämme aikaa, eikä ole KOSKAAN ollut tuollaista menoa.
Meillä on oma mökki. Naapurimökki oli vuokralla ja tiedän varmuudella näiden kaikkien asioiden tapahtuneen, jotka listasin. Osa enemmän toistuvia juttuja ja osa vähemmän.
Naapurimökki siis OLI vuokralla, kunnes isäntä päätti, ettei vuokraa kuin vähintään vuodeksi kerrallaan. Sikailu ja häiriöt loppui siihen.
Normaali vuokralainen hakeutuu mökille olemaan tuhannen päissään. Kannattaako itse puunata niin viimeisen päälle, kun vuokraviikonlopun jälkeen porraskaiteet on murrettu maahan, huonekalut löytyy mudassa pyöriteltyinä, tupakantuhkaa, alkoholitahroja, oksennusta (hyih!) ja roskia joka paikka levällään.
Vuokrauksessa kannattaa mainita erillinen siivousmaksu, jonka vuokraaja voi veloittaa käyttämällä omaa arviointikykyään hyväksi. Jos eivät vuokraa - no silloin vuokraajalla olisi ollut lähtökohtaisesti pelko jo sotkemisen jäljistä.
Sivusta katsellut millaiseen kuntoon ihan normaalin näköiset ihmiset jättävät mökin. Laittakaa vuokrasopimukseen maininta loppusiivouksesta ja ekstrahinnoista (oksennukset, ihmisten tai eläinten ulosteet), paikkojen särkemisestä ja vahingoittamisesta (nuotiota voi pitää puukuistillakin, ilmeisesti jonkun mielestä). Ja ne astiat tosiaan lähtee mukaan helposti. Ihmeellistä miten noin voi käyttäytyä, kun muutaman kerran olen ollut apuna siivoamassa mökkijärvemme vuokramökkejä en ikinä omaamme vuokralle laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki tulee satunn
Meillä on oma mökki. Naapurimökki oli vuokralla ja tiedän varmuudella näiden kaikkien asioiden tapahtuneen, jotka listasin. Osa enemmän toistuvia juttuja ja osa vähemmän.
Naapurimökki siis OLI vuokralla, kunnes isäntä päätti, ettei vuokraa kuin vähintään vuodeksi kerrallaan. Sikailu ja häiriöt loppui siihen.
Mitä hintaluokkaa oli tuon mökin vuokra?
Vierailija kirjoitti:
Olen muutamaan otteeseen vuokrannut mökin viikoksi. Yleisin puute on ollut se, että ei ole ollut kunnollista paistinpannua.
Lisäksi joillakin mökeillä astioita on ollut turhan vähän. Jos mökillä majoittuu neljä ihmistä, ei riitä se, että on neljä matalaa lautasta, neljä syvää lautasta ja neljä kahvikuppia. Puhtaat astiat ovat jatkuvasti lopussa, jos niitä ei tiskaa joka ainoan aterian ja välipalan jälkeen.
...toisaalta jos astioita on paljon löytää mökin vuokraaja kaikki tiukkaan pinttyneenä tiskialtaasta viikon vuokrakauden jälkeen vaikka vieressä astianpesukone. Ihmiset kun on lomalla, tiskikoneen täyttäminenkin on työtä. OK, mutta vuokraajana kaikki tämä kannattaa ottaa huomioon, siivoamista ja korjaamista riittää mökkivuokraajien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki tulee satunn
Mitä hintaluokkaa oli tuon mökin vuokra?
Ihan normi. Esim. 350 - 600€/viikonloppu vuodenajasta vähän riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Aterimiksi Ikeaa, Hackmannit lähtee kävelemään helposti. Vuokrasoppariin lause että irtaimisto on inventoitu.
Itse olen uudelleen vuokrannut juuri niitä mökkejä , joissa irtaimistoonkin on panostettu.
Lisäksi ihan kouluissakin käytetään siksi laadukkaampia astioita että ne myös kestävät käyttöä. Halpisastiat saattavat naarmiintua helposti ja niitä on uusittava usein.
Yleensä vuokramökit on sen verran hintavia, että niiden vuokraajilla on kyllä varaa itselleen ostaa laadukkaat astiat, eikä niitä tarvitse varastaa mökeiltä.
Osalla ihmisistä kleptomania vain odottaa tilaisuutta ryöpsähtää valloilleen. Kun se on ilmaisesti hankittavissa, se hyödynnetään. Aterimet, pikkutavara, kynttilät...
Yhdeltä mökiltä oli vuokraaja yhyttänyt lähtijän pakkaamassa halkoja autonsa peräkonttiin "kun kerta ilman korvausvelvoitetta saa jotain mukaan". Ihmiset on uskomattomia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aterimiksi Ikeaa, Hackmannit lähtee kävelemään helposti. Vuokrasoppariin lause että irtaimisto on inventoitu.
Itse olen uudelleen vuokrannut juuri niitä mökkejä , joissa irtaimistoonkin on panostettu.
Lisäksi ihan kouluissakin käytetään siksi laadukkaampia astioita että ne myös kestävät käyttöä. Halpisastiat saattavat naarmiintua helposti ja niitä on uusittava usein.
Yleensä vuokramökit on sen verran hintavia, että niiden vuokraajilla on kyllä varaa itselleen ostaa laadukkaat astiat, eikä niitä tarvitse varastaa mökeiltä.
Näin sitä voisi kuvitella, mutta niin vain esim. puukot, kaulimet ja muut lähtee asiakkaiden matkaan helposti. Ne ikean halvimmat astiat on sentään niin halpoja, että niitä harva vie.
Tokmannin kirjavimmat ja rumimmat aterimet - tai sitten jotakin Frozen tms. brändättyä lastenastiastoa tarjolle. Pysyvät vähän paremmin tallessa mökillä kuin "sisustukseen sopivat hillityt sävyt".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä voisi kuvitella, mutta niin vain esim. puukot, kaulimet ja muut lähtee asiakkaiden matkaan helposti. Ne ikean halvimmat astiat on sentään niin halpoja, että niitä harva vie.
Tuli kuitenkin tästä keskustelusta sellainen olo, että täällä nyt yritetään tehdä mökin vuokraajista jotain alikansalaisia. Pistää miettimään tekeekö enää mieli vuokrata mökkiä. Meillä on omakin mökki , mutta on muille seuduille mennessä vuokrattu mieluummin mökkiä kuin menty esim. hotelliin.
Mutta jos vuokralle tulijat tuntuu näin ahdistavilta vuokraaijista niin tuntuu kyllä kurjalta tulla asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli kuitenkin tästä keskustelusta sellainen olo, että täällä nyt yritetään tehdä mökin vuokraajista jotain alikansalaisia. Pistää miettimään tekeekö enää mieli vuokrata mökkiä. Meillä on omakin mökki , mutta on muille seuduille mennessä vuokrattu mieluummin mökkiä kuin menty esim. hotelliin.
Mutta jos vuokralle tulijat tuntuu näin ahdistavilta vuokraaijista niin tuntuu kyllä kurjalta tulla asiakkaaksi.
Ei meidän mökkivuokralaiset ole ainakaan tällaisia sikailijoita olleet kukaan, ja useana kesänä ollaan jo vuokrattu ties kuinka monelle porukalle. Ihan normaaleja ihmisiä. Jotain on joskus hajonnut mutta tahalleen ei ole rikottu mitään ja vuokralaiset ovat eläneet ihmisiksi varastamatta ja sotkematta. Ei ole mitään ennakkoasennetta ainakaan meillä. Mielelläni odotan kesää ja vuokralaisia :)
Veitsenterotin ja kuivaustelinee. Älä laita 'taidekuvia' joistakin sisustuselemetteistä, vaan pohjapiirustus ja sellaiset kuvat, jotka antavat hyvän kuvan vuokrakohteesta. Hanki yhtä paljon keittiönpöydän tuolia ja ruokailuvälineitä kun nukkumapaika. Hanki tyynyjen ja patjojen suojaukset. Pese niitä ajoissa.
Tuurilla ne isotkin laivat seilaa, kun rytisee niin rytiseekin kunnolla.
Laita kunnon hinta tai palju lukkoon lisämaksusta, niin ne yleensä on. Palju vetää valitettavasti puoleensa bileporukkaa.