Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten/milloin määritellään identtisyys?

17.08.2006 |

Olen yrittänyt netistä kaivaa tietoa kaksosista mm. identtisyydestä. Ainoa minkä ymmärrän jo omalla pirttijärjellä on se, että lasten täytyy olla samaa sukupuolta ollakseen identtisiä. Mutta mikä sen sanoo ovatko saman- vai erimunaisia? Kun minun lapsukaiseni ovat omissa pusseissaan omine istukoineen, niin voiko tästä päätellä sen, että eivät ainakaan identtisiä ole? (sukupuolesta ei hajuakaan tässä vaiheessa). Apinaorkesteri kiittää jo etukäteen saamastaan valaistuksesta!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon itse kans miettinyt tota identtisyys asiaa, ja aikas sekavalta tuntuu...

oon ymmärtänyt, et jos lapsilla on jotain yhteistä esim istukka, kalvoja ym. niin oisivat identtisiä. (mahtaako tämäkään tieto varmaa olla..)

sit oon kuullut testeistä jo raskausaikana. joku maitotesti tai jotain.. sillä sit pitäis selvitä..

mut loppujen lopuks onko sillä mitään merkitystä. ei mulle ainakaan! kuhan terveitä vauvoja olisivat!

Vierailija
2/4 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 100% varmuutta ei-identtisyydestä ei tämäkään asia anna, jos vauvat ovat samaa sukupuolta. Jos vauvoilla on todella omat istukat, ei raskausaikana tietääkseni ole ainakaan ultralla mahdollisuutta tietää millainen pari on tulossa, ellei tosiaan eri sukupuolet paljasta asiaa. Todennäköisintä tietysti silloin on että kyseessä on epäidenttiset kaksoset, kun niitähän kai muutenkin on 2/3 kaikista kaksosista.

Meillä ilmeisesti identtiset tulossa. Yhteinen istukka ja vesipussien ohut kalvoraja ovat olleet syyt, miksi näin on päätelty. Meille sanottiin, että identtisyyden/epäidenttisyyden toteaminen pyritään tekemään mahdollisimman aikaisin, koska se vaikeutuu viikkojen lisääntyessä. Raskausaikana sillä on merkitystä lähinnä seurannan kannalta, koska yhteisen istukan myötä riskejä on paljon enemmän kuin että jos molemmilla on omat eväspussit...Jos on omat istukat, niin sittenhän ei identtisyydellä ole väliä seurannan kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni identtisyydestä ei voida olla raskauden aikana 100% varmoja (paitsi jos vauvoilla sama vesi-ja sikiöpussi?). Synnytyssalissa kätilöt tekevät usein istukalle nk maitotestin selvittääkseen, onko istukka ollut yhteinen. Mutta tämäkään ei siis vielä kerro varmuutta identtisyydestä, vaan vain siitä, onko istukka mahdollisesti ollut yhteinen. Meillä raskausaikana lääkärit sanoivat, että istukka on yhteinen, kuten ulompi kalvo myös (monokoriaais-diamniaalinen raskaus). Mutta maitotestillä taas näytti, että istukat olisivat olleet omat. Tiedä sitten, miten asia oli. Mutta meillä lääkärit sanoivat, että ainoastaan dna-testillä voidaan saada täytsi varmuus, jos asia halutaan selvittää. KTL tekee näutä tutkimuksia (mm. lasten syljestä). Mutta idesnttisyyden voinee siis varmistaa vasta syntymän jälkeen.

Itse ei olla vielä päätetty, tehdäänkö tuota dna-testiä. Eipä sillä muuten kai niin väliä, mutta siitä AINA kysytään. Ja voihan olla lapsille itselleen tärkeä tietää, ovatko vai eivät. Lapset nyt 9kk, joten ei vielä olla asiaa sen enempää pohdittu.

Tuossa vielä linkki KTL:n sivuille, josta asiasta tietoa

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/mlo/palvelut/isyystutkimuslabora…

Vierailija
4/4 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on juttu kaksosraskaudesta, ja siellä haastateltu lääkäri väittää että ovat AINA identtiset jos istukka on yhteinen, ja että tämän voi määritellä ultrassa viikolla 12.... Mutta, itse olen lukenut ettei voi 100% varmuudella sanoa onko istukka yhteinen vaiko kaksi yhteen kasvanutta, ja että selviää vasta synnytyksessä kun istukkaa tarkastetaan. Eli yhteinen istukka ei raskausvaiheessa vielä vahvista identtisyyttä. Muutenkin olen kuulut että identtisyys on 100% varmaa vasta DNA kokeen jälkeen, ellei varmasti tiedetä että alkio on jakautunut, kuten meidän tapauksessa.

Lääkäreille tämä myös näköjään mysteeri kun kuulee niin eri juttuja...

- avellana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi