Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!
Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!
Kommentit (1381)
Vierailija kirjoitti:
Skyr suolainen kinuski + pakastepuolukat😋
Skyr ei maistu yhtä hyvältä täällä kuin Islannissa, olen itse tätä mieltä ja niin ovat muutkin olleet.
Vierailija kirjoitti:
Ananas ja raejuusto sekoitettuna. En ole suuri anaksen ystävä, mutta tämä makuyhdistelmä on loistava!
Tätä söin usein joskus kauan sitten nuorena sinkkutyttönä. Oli helppo herkku. Pitäisikin taas kokeilla.
Väliuutisia Elokuu Ja syksy lähestyy jälleen kohta tulee Talvi nauttikaa nyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risalamande, tanskalainen kermainen riisi-manteri vanukas kirsikkahillolla. On heidän joulujälkiruoka.
Siis niin taivaallisen hyvää!!! :)[/quote
Tanskalainen vävy tekee tätä jouluna :)
Tulin kertomaan raejuustosta ja ananaksesta, mutta näköjään on tunnettu juttu :) Myös raejuusto ja Valion vadelma-persikka- mehukeitto on hyvä yhdistelmä.
Yksi suosikkini on turkkilainen tai kreikkalainen jogurtti johon sekoitan vaniljasokeria ja auringonkukan siemeniä. Osuu makuhermoon.
Vierailija kirjoitti:
Mokkapalat. 80-luvulle unohdettu herkullinen kahvileipä. Jostain vanhemmasta reseptikirjasta varmaan löytyy ohje, etsikää toki.
Minä taas tykkän, kun sen mokkapalan päälle laitetaan pari tuntia ennan syöntiä tuoretta mansikkaa paloina, sopii hyvin, suosittelen kokeilemaan.
Älkää ottako vakavasti, vaan alkupalaksi "surströmming" ja sitten durian jälkkärinä.
Kiinalaiset sienet tölkissä! Purkissa ei oo suomeksi mitään joten jää arvoitukseksi mitä sieniä ovat?
Osterivinokkaita,siitakkeita? Kiinalaisissa ravintoloissa oon jossakin noihin ihastunut kuitenkin. Noita saa jostain etnisistä kaupoista ainakin Hakaniemessä
Speculoos-keksilevite! Se tahna joko leivän tai vohveleiden jne päälle. Tai ihan suoraan purkista 🤭Belgian reissulla lapsena tuli hyvin tutuksi...
Nykyään taitaa saada suomestakin jostain cittarista,tiiä sitten onko samaa tavaraa. En oo viittiny maistaa koska pettymys on karu jos ei maistukaan samalta kun lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toppaleivät: 1) paistetaan sian hyvin suolattuja läskisiivuja rautapannulla. 2) leikataan ruisesta reikäleivästä pilppuja (ei isoja sektoreita, vaan kapeita suikaleita) 3) kastetaan eli topataan pilppu sulaneeseen, kuumaan sianrasvaan.
Just tunti sitten söin. :)
Ihme sanoja, joita en ole koskaan kuullutkaan toppaleipä ja pilppu.
Jos herkuista puhutaan niin "Urpon läskiherkut" Youtubessa esittelee kyllä aika kovia juttuja!
Viikunakakku itse tehtynä, paras herkkuni kahvin kanssa jota ensin tein vain jouluksi mutta nykyään muulloinkin. mummo 68v.
Itse tehty lemon curd, Valion reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toppaleivät: 1) paistetaan sian hyvin suolattuja läskisiivuja rautapannulla. 2) leikataan ruisesta reikäleivästä pilppuja (ei isoja sektoreita, vaan kapeita suikaleita) 3) kastetaan eli topataan pilppu sulaneeseen, kuumaan sianrasvaan.
Just tunti sitten söin. :)
Kalke Päätalo fiilisteli tällä metsätyömiesaikojensa herkulla, jankilla, kun kävi Tampereelta kotiseudullaan.
Vierailija kirjoitti:
korvasieni, menkää ihmiset keräämään niitä nyt on satokausi
mutta muistakaa oikea käsittely, ryöppäys!
Yäk
Vierailija kirjoitti:
Tulin kertomaan raejuustosta ja ananaksesta, mutta näköjään on tunnettu juttu :) Myös raejuusto ja Valion vadelma-persikka- mehukeitto on hyvä yhdistelmä.
Yksi suosikkini on turkkilainen tai kreikkalainen jogurtti johon sekoitan vaniljasokeria ja auringonkukan siemeniä. Osuu makuhermoon.
Raejuustoa mehukeittoon? Huhhuh
Misotahna sopii melkein mihin vaan, jos haluaa suolaista ja täyteläistä makua. Itse laitan sitä muun muassa kaurapuuroon.
Vierailija kirjoitti:
Leipäressu. Kuivaa ruisleipää paloitellaan kattilaan, päälle hiukan vettä tai maitoa ja reilu pala voita. Kiehautetaan pehmeäksi ja eikun nauttimaan!
Tunnen tämän leipäkeittona 😊
Kombuchaa oli jo 70- luvulla, silloin se kulki nimellä Volgan sieni. Sitä tehtiin itse kotona, saatiin vain joltakulta toiselta sitä "sientä" ja sitten se lähti siitä sitten valmistumaan.