Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!
Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!
Kommentit (1381)
Puolukkasurvos, runsaasti sokeria.
Mustikkapöperö eli haarukalla vähän murskattuja kotimaisia mustikoita,talkkunajauhoa ja sokeria sekoitettuna ja maitoa joukkoon. Ihanaa!
Ruisleipä ja pelkkää sinappia kerros päälle, on hyvää
Lidlin suklaa, vastaa Twixiä, monta patukkaa yhdessä pakkauksessa.
Teen itse pinaattilettuja ja laitan taikinaan myös pilkottua kylmäsavukirjolohta. Niitä kun syö sellaisen kermaviilikastikkeen kanssa, jossa on sitruunaa, sokeria ja tilliä, niin maiskis.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan joskus tehty pikku iltapaloja laittamalla cocktailtikkuun mustaleimaemeä tai port salutia, täytettyjä oliiveja, kinkkua tai meetua, rypäleitä, omenaa sekä maustekurkkua. Noista saa erilaisia variaatioita sherryn tai portviinin seuraksi.
Missä käytetään tällaista kieltä?
Banaani sinapilla ja hernekeitto mansikkahillolla.
Varmaan on tiedossa, mutta portugalilaiset natakset.
Yllättäen LIdlin paistopisteestä saa joskus ihan ok nataksen.
Naudan tai porsaan kieli, joka on keitetty kypsäksi. Viipaloituna paahtoleivän päälle.
Mie oon baklavan ystävä, vaikka eipä se mikään tuntematon herkku ole.
Vierailija kirjoitti:
Juustokeitto ternimaidosta
Meillä juhannusherkkuna
Mistä näitä löytää?
Vierailija kirjoitti:
Pulmentum iecoris
Mitä tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paahdettu tarantula-hämähäkki. Päältä rapea sisältä mehukas.
Sille hämähäkille on ihan suomalainen nimi: tarantella.
Itse asiassa ei ole. Tarantella on tanssi. Tarantula on hämähäkki. Suomenkielinen nimitys on lintuhämähäkki.
Leipäressu. Kuivaa ruisleipää paloitellaan kattilaan, päälle hiukan vettä tai maitoa ja reilu pala voita. Kiehautetaan pehmeäksi ja eikun nauttimaan!
Vierailija kirjoitti:
Skal djurs krydda.
Savustettua lohta, katkarapuja, sinisipukoita, perunaa, porkkanaa, kermaa ja loraus valkoviiniä, sekä sopivasti suolaa ja sokeria.
Juurekset voi ensin keittää ihan vedessä sopivina annospaloina, sitten veden tilalle kerma ja misotetaan osalla savulohta sopivan paksuksi ja sitten lorautetaan valkkari ja mausteet.
Savulohi, simpukat ja ravut asetellaan vasta lautasella juures kerma/viinin padan päälle ja osa alle. Vielä jos on tuoretta tilliä koristeeksi ja mauksi, niin kruunaat herkun
Siksi näin, että ravut ja simpukat sitkistyy jos niitä vielä keittelee, lohi hajoaa.
Toinen herkullinen ruuan lisä Ruotsista on porkkana raasteen tuunaus piparjuurella ja smetanalla, ihanan raikas ja piristävän maukas lisuke monelle ruualle. Porkkanoita voi aavistuksen höyryttä rassteena ihan vainka paistin pannulla, kuitenkin, niin, että pieni rapsakkuus säilyy.
Du menar kanske skaldjursgryta? Inte krydda.
Vierailija kirjoitti:
Stroopwafels, eli hollantilaiset karamelli-/kinuskitäytteiset vohvelit. Lidlistä ainakin löytyy.
Ja nämähän kannattaa/ kuuluu syödä niin että stroopwafel laitetaan kuuman juoman (esim iltatee) kupin päälle hetkeksi lämpiämään. Kuuma vesihöyry lämmittää ja pehmittää stroopwafelin ja ihan eri koostumus ja kokemus kun kovana vaan suoraan paketista, suosittelen! Näin minulle opetti hollantilainen isäntäperhe kun olin hollannissa lukioaikana pari viikkoa.
Täytetty kameli rosvonpaistina. Tarvitaan teurastettu kameli, täytteeksi lammas, kamelin pää ja koivet sorkkineen, viiriäisiä, taateleita. Nautitaan ruskean Danakilinsuolan kera, juomaksi kuumaa kanelilla ja hunajalla maustettua teetä ( tuaregien juhlaruoka )