Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!

Vierailija
03.05.2021 |

Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!

Kommentit (1381)

Vierailija
201/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Possunkylki on aliarvostettu ruhonosa. Siitä tulee esimerkiksi mahtavia aasialaisia ruokia. Sen voi valmistaa paistamalla nopeasti pannulla tai hauduttamalla palana uunissa.

Valitettavasti suomalainen pelkää rasvaa, joten täällä saa esimerkiksi kiinalaisissa ravintoloissa ja aasiabuffissa yleensä vain näitä "parempia" fileitä ynnä muita mauttomia kuminkappaleita. Autenttinen tavara on ihan muuta.

Ketjun perusteella tekee mieli vielä hommata alanuolet sanomalla, että opetelkaa laittamaan ruokaa. On tosi surkeaa, että lähes kaikki nämä ns. herkut ovat jotain eineksiä. Joo, voi niitä syödä, mutta eivät ne nyt mitään herkkuja ole oikeasti hyvään ruokaan verrattuna. Eikä sitä baklavankaan löytymistä tarvitse tosiaan tumput suorina odotella.

No byääh. Kyllähän monet ravintolakokitkin käyttää eineksiä. Täällähän on paljon lueteltu kaikkia chilipalloja yms. mitä on turha johonkin yksittäiseen naposteluun lähteä tekemään itse. Tosiaan se ei ole järkevääkään kun miettii, että haluaa nopeasti pienen määrän eikä käyttää valtavasti aikaa tekemiseen versus tekee liikaa ja syömällä syö.

Minusta esim. uppopaistetuissa ruoissa ei niin suurta eroa ole, että jos haluan sen pienen paketin x jotain syödä alan alusta asti tekemään itse. Jos on ahmimistaustaa ei ole järkevää haalia liikaa herkkuja, siitä kun tekee pellillisen jotain leivoksia ne vetää kuitenkin kerralla ja kohta on taas ahmimishäiriö ja pakkoliikunta tulilla. Suurin osa aikuisista on ylipainoisia joten kulinarismiin suuntautuminen on kaksiteräinen miekka.

Mikä ihmeen perustelu tuo on, että kokit käyttävät eineksiä? Niinpä, kotona saa parempaa, kun osaa tehdä. Ja ratkaisu ylipainoon ei ole syödä pahaa ruokaa vaan hyvää ruokaa hieman vähemmän.

Hyvää ruokaa syö mieluummin enemmän ja pahaa vähemmän. Maailmanlaajuista ylipaino-ongelmaa selitetään juuri herkkujen liiallisella tarjonnalla.

Herkku voi olla terveellinen - esim. ranskalaiset hoikkia, mutta syövät hyvin! 

Suomalaiset mättävät keskinkertaista ruokaa paljon - ranskalaiset panostavat laatuun, vivahteisiin, estetiikkaan yms. myös.

Ranskalaiset naiset elävät valtavan paineen alla olla äärimmäisen hoikkia - aamulla korkeintaan se croissant, painostaan tietoinen ottaa pelkkää kahvia. Päivä sinnitellään kahvilla ja tupakalla, ehkä joku vihersalaatti lounaalla. Illalla sitten syödään runsaan oloinen illallinen, mutta kuinka paljon lopulta sitten kukakin syö... Ranskalaiset ystäväni näyttävät 10 vuotta ikäisiään suomalaisia vanhemmilta, koska painoindeksi on niin alhainen ja tupakkaa menee ketjussa. Ovat hyvin pakkomielteisiä painostaan. En kadehdi tuota painetta.

Ranskalaiset naiset ovat tunnetusti jopa 50 v iässä nuorekkaita suomalaisiin norsunvittu-talvisaapas-villasukka-akkoihin verrattuna.

Sinä et ole Ranskaa nähnytkään, etkä tuskin käynyt edes naapurikaupungissa.

Vierailija
202/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lettijuusto eli kuivattua savujuustoa pitkinä soiroina. Maistuu erityisen herkulliselta oluen kanssa. Tätä herkkua saa parhaiten Venäjältä ja virosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusinamaito, lapsuuden herkku

Vierailija
204/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi, täältä kans ääni rönttösille! Maistoin niitä yhdellä kainuun reissulla muutama vuosi sitten ensimmäistä kertaa ja harmikseni niitä en muualta maasta ole löytänyt :/ Mutta aina kun mennään pohjoiseen tai vuokattiin, pakko ostaa rönikset :D

Rönttönen hihihi

Vierailija
205/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruissipsit ohuilla Aura-juusto sivuilla.

Miksi juuri Aura-juusto? On parempiakin sinihomejuustoja.

Kerrotko vaikka pari esimerkkiä, std. suomikaupasta löytyvää?

Itse en ole onnistunut auraa parempaa löytänyt.

-eri

Vierailija
206/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lettijuusto eli kuivattua savujuustoa pitkinä soiroina. Maistuu erityisen herkulliselta oluen kanssa. Tätä herkkua saa parhaiten Venäjältä ja virosta.

Täällä Tšekissä ja Slovakiassa myös hyvin suosittu. Todella suolaista mutta niin hyvää!

Vierailija
207/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannushera.

Vierailija
208/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen tähden Jaloviina meinaa jäädä aina sheriffin varjoon. Toinen unohdettu klassikko on Dry Vodka.

Vierailija
209/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wigrenin brunssinakki....no koiralle korkeintaan.

Vierailija
210/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampsut. Voikastikkeessa.

Vierailija
211/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kysyn ihan aidosti homejuustosta pitäviltä: miltä se mielestänne maistuu? Olen kokeillut sitä monta kertaa, mutta ainut maku jonka maistan on yrjö... 😬 Ja se pilaa koko ruoan, eli jos vaikka pizzan päällä on sitä klöntteinä, koko pizza maistuu siltä. Olisi siis kiva ymmärtää miltä se maistuu sellaisen mielestä joka siitä pitää.

Vierailija
212/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viininlehtikääryleet

Juu, Kreetalla. Ne kaupan säilykkeet on hirveetä pskaa. Sain kerran niistä kunnon ruokamyrkytyksen.

Vierailija
213/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kysyn ihan aidosti homejuustosta pitäviltä: miltä se mielestänne maistuu? Olen kokeillut sitä monta kertaa, mutta ainut maku jonka maistan on yrjö... 😬 Ja se pilaa koko ruoan, eli jos vaikka pizzan päällä on sitä klöntteinä, koko pizza maistuu siltä. Olisi siis kiva ymmärtää miltä se maistuu sellaisen mielestä joka siitä pitää.

Aura on hyvää. Muut eivät maistu. Aura on ihan omanlaistaan. Makua on mahdoton verrata mihinkään.

Vierailija
214/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen tähden Jaloviina meinaa jäädä aina sheriffin varjoon. Toinen unohdettu klassikko on Dry Vodka.

Varsinkin se punakorkkinen Dry Vodka, nam.

Vierailija
215/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Aura on hyvää. Muut eivät maistu. Aura on ihan omanlaistaan. Makua on mahdoton verrata mihinkään.

Auran suolainen maku, joka sekoittuu.. siniseen, sama ilmiö, kuin fazerin sinisessä. Se kutkuttaa makuhermoja. Muissa sinihomejuustoissa en ole saanut samaa makunautintoa.

Tämä on varmasti yksilöllinen juttu, niinkuin minulla kaikki valkoviinit maistuu etikalle, ei niitä ole juotavaksi tarkoitettu.

Vierailija
216/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Mutta millainen se maku on? Ei tarvi verrata vaan kuvaile. Suolainen? Hapan? Kirpeä? Terävä? Pehmeä? Kermainen? Mikä siinä on nautinnollista? En todellakaan tiedä kun itselleni maistuu vain se yksi asia :D.

Vierailija
217/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nam kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Auran suolainen maku, joka sekoittuu.. siniseen, sama ilmiö, kuin fazerin sinisessä. Se kutkuttaa makuhermoja. Muissa sinihomejuustoissa en ole saanut samaa makunautintoa.

Tämä on varmasti yksilöllinen juttu, niinkuin minulla kaikki valkoviinit maistuu etikalle, ei niitä ole juotavaksi tarkoitettu.

Kiitos, yritän kuvitella :D. Ja hassua, valkkarihan on just hyvää, en tiedä miten siihen saa mitään etikkaan viittaavaakaan... :)

Muuten, tykkäätkö korianterista? Mä rakastan sitä ja voin syödä sitä tuoreena, pelkästään ja vaikka joka päivä. Mutta osa ihmisistä sanoo että se maistuu saippualta.

Vierailija
218/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskanperunat dipattuna Sunday-pehmikseen ja kastikkeeseen, mieluiten kinuski. On todella hyvä yhdistelmä.

Vierailija
219/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exää ällötti kun mä halusin leffanaposteluksi atrian kuorettomia limanakkeja ja ranskankermaan sekoitettua ranch-dippiä.

Harmi kun täällä ei saa vastaavia dippejä ja nakkeja.

T. Ulkosuomalainen

Vierailija
220/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nam kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kiitos, yritän kuvitella :D. Ja hassua, valkkarihan on just hyvää, en tiedä miten siihen saa mitään etikkaan viittaavaakaan... :)

Muuten, tykkäätkö korianterista? Mä rakastan sitä ja voin syödä sitä tuoreena, pelkästään ja vaikka joka päivä. Mutta osa ihmisistä sanoo että se maistuu saippualta.

Olen tuo valkkari=etikka, korianteri on häväistys, ei mauste. Ruoka on pilalla, jos siinä on korianteria.