Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

58v äidin muistin raju heikkeneminen

Vierailija
03.05.2021 |

Saattaa kertoa mulle isojakin uutisia (esim että hänen ystävällä on syöpä) ja sitten kertoo saman asian seuraavana päivänä uudestaan. Pikku unohteluja tulee kaikille mutta äitini vaikuttaa unohtavan käytännössä kaiken mitä muille puhuu. Onko syytä epäillä Alzheimeria tms? Alkoholia kuluttaa paljon. Itse naureskelee vaan asialle.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tarvita ensisijaisesti apua tuohon alkoholiongelmaan.

Vierailija
22/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B12-vitamiinin puutos aiheuttaa muistiongelmia myös

Liittyy usein alkoholinkäyttöön. Tämä ei ole helppo kuvio kaikenkaikkiaan, mutta lapsena yrittäisin saada hänet tapaamaan lääkäriä ja juuri aluksi muistitesti olisi hyvä tehdä. Muistia voi olla vaikea kartoittaa, jos alkon käyttö koko ajan runsasta. Joten sekin olisi hyvä jäädä ja joku tuolla aikaisemmin jo väläytti masennusta. Kerro lisää, ap, alkoholistin omaisena olen kiinnostunut äitisi tilanteesta. Hän on vielä nuori. Ja vaikka Altzeimer voi alkaa nuorenakin, niin kyllä voi olla nyt muutkin tekijät vaikuttamassa.

Mitä haluat tietää? Alkoholisoituminen alkoi ehkä 8 vuotta sitten. Kulissit ovat kunnossa, työskentelee laitoshoitajana ja käy töissä, maksaa laskut, tosin ilmeisesti velkaa on jonkin verran ja jotain peliongelmaa kai. Viikonloput ryyppää eli perjantaina heti kun pääsee töistä niin korkki auki ja sitten vedetään sunnuntai-iltaan asti. Lauantaisin aamupalaksi olut, tämän tyyppistä. Suhtautuu siis todella kevyesti itse kaikkeen, naureskelee vaan että voi voi kun olen tällainen hatapää... Itse olen ilmaissut huoleni ihan avoimesti. 

Hän kuitenkin hallitsee asiaa vielä jonkin verran, kun on työssä ja alkoholin käyttö on viikonloppuna. Mutta useinhan se siitä riistäytyy käsistä. Jos teillä hyvät välit, yritä saada hänet terveysasemalle tai kokeeko hän itse alkoholinkäyttönsä ongelmalliseksi? Useinhan ihmiset suuttuvat, kun siitä sanotaan, mutta kyllähän mainitsemasi käytös on jo ongelma. Muistihäiriö voi kyllä johtua siitä. Pitääkö hän huolta puhtaudestaan?

Ei näe mitään ongelmaa, omasta mielestään ei juo kovin paljon ja muistamattomuus on vaan persoonallisuuden piirre. Peseytyy kyllä mutta ehostus on jäänyt, ennen oli hyvin kiinnostunut siitä. Parikymppinen veljeni asuu vielä kotona mutta muuttaa nyt pois, pelkään vähän että se tulee olemaan viimeinen niitti ja homma lähtee käsistä lopullisesti. AP

Joo, ei se helppoa ole sinulle katsoa vierestä, mutta voithan sanoa, että autat jos voit. Alkoholiogelmaa ei yleensä myönnetä silloikaan, kun se jo selvästi näyttäytyy ulkopuoliselle vaikeana. Ja niin ikävää kuin se onkin, ihminentekee omalla elämällään, mitä tahtoo. MInäkin luulen, että muistin heikkeneminen johtuu alkosta. Toki voit yrittää jutella asiasta ja kertoa tuen saamisesta, jos hän itse haluaa. Ja mennä seuraksi, jos hän haluaa apua tai hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis hyvä käydä magneettikuvassa että selviää onko kyseessä vaskulaarisen dementian alku.

Vierailija
24/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli joku tukipuhelin alkoholistien omaisille, löytynee varmaan netistä ihmisiä, jotka voivat olla sinulle avuksi.

Aloituksesi kysymys koski Altzeimeria, mutta uskon muiden lailla, että kysymys on alkoholista. Vaan me ei sitä tiedetä eikä kukaan mukaan itse potilasta tapaamatta. Mutta ehkä saisit viisaampaa tukea jostain tukipuhelimesta tai ryhmästä, joka on tarkoitettu alkoholistin omaiselle.

Voi toki se muistin heikkeneminen jostua muustakin.

Vierailija
25/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholidementia ennemmin kuin Alzheimer.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi