Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

58v äidin muistin raju heikkeneminen

Vierailija
03.05.2021 |

Saattaa kertoa mulle isojakin uutisia (esim että hänen ystävällä on syöpä) ja sitten kertoo saman asian seuraavana päivänä uudestaan. Pikku unohteluja tulee kaikille mutta äitini vaikuttaa unohtavan käytännössä kaiken mitä muille puhuu. Onko syytä epäillä Alzheimeria tms? Alkoholia kuluttaa paljon. Itse naureskelee vaan asialle.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huolestuisi. Minulla samaa, työstressiä ja en yksinkertaisesti aina muista olenko jo kertonut jonkin jutun perheelle. Liikaa kuormitusta päässä jatkuvasti.

Vierailija
2/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille vaan lisää viinaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sinuna huolestuisin, ja huolestuisin jo siitä, jos alkoholinkäyttö on karannut/karkaamassa käsistä. Sekin voi jo aiheuttaa muistin vaikeuksia. Toivottavasti saisit hänet suostuteltua lääkäriin. 

Vierailija
4/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se täältä selviä, voi olla tai sitten ei. Roima alkoholinkulutus harvoi myönnetään, mutta sekin voi vaikuttaa muistiin. Alkava Altzeimer, lääkärikään ei pysty tuoho vastaamaan heti, mutta jos saisit äitisi lääkärille tai terveydenhoitajalle, joka alkajaisksi tekisi muistitestin, se olisi alku.

Joskushan myös muisti paranee, jos alko jää, mutta sehän ei itsestään jää vaan tarvitsee tahtoa. Onko äitisi työelämässä. MItä teekee päivisin, onko ystäviä. Onko kukaan muu huomannut samaa asiaa. Toivottavasti apua löytyy, äitisi on vielä nuori. PItääkö huolta ulkonäöstään ja puhtaudesta?

Vierailija
5/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

An se alzheimer mahdollinen. Kyllä sen voi saada jo tuossa iässä, vaikka se ei kovin tavallista ole. Riskitekijöitä ovat dementia lähisuvussa, alhainen koulutus, aiemmin podettu masennus ja liiallinen alkoholinkäyttö.

Vierailija
6/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vanhempani sairastui dementiaan 52- vuotiaana. Koita saada äitisi lääkäriin ja mene itse mukaan vastaanotolle.

Vierailija
7/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää tarkemmin mistä muistioireissa on kyse. Ole yhteydessä terveysasemalle ja pyydä päästä alkukartoitukseen. Täytä etukäteen ”muistikysely läheiselle”-lomake ja ota se vastaanotolle mukaan.

Vierailija
8/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa selvittää tarkemmin mistä muistioireissa on kyse. Ole yhteydessä terveysasemalle ja pyydä päästä alkukartoitukseen. Täytä etukäteen ”muistikysely läheiselle”-lomake ja ota se vastaanotolle mukaan.

Lisään vielä tähän, että toki tarvitset äidiltäsi luvan ajanvaraukseen. Voitte tehdä sen kirjallisena tai sitten yhdessä soitatte terveysasemalle.

Vierailija
9/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinin puutos aiheuttaa muistiongelmia myös

Vierailija
10/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut dementiaa aiheuttavat sairaudet voivat alkaa jo kolmekymppisenä, onneksi tosin hyvin harvinaista.

Vierailija
11/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyy usein alkoholinkäyttöön. Tämä ei ole helppo kuvio kaikenkaikkiaan, mutta lapsena yrittäisin saada hänet tapaamaan lääkäriä ja juuri aluksi muistitesti olisi hyvä tehdä. Muistia voi olla vaikea kartoittaa, jos alkon käyttö koko ajan runsasta. Joten sekin olisi hyvä jäädä ja joku tuolla aikaisemmin jo väläytti masennusta. Kerro lisää, ap, alkoholistin omaisena olen kiinnostunut äitisi tilanteesta. Hän on vielä nuori. Ja vaikka Altzeimer voi alkaa nuorenakin, niin kyllä voi olla nyt muutkin tekijät vaikuttamassa.

Vierailija
12/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vanhempani sairastui dementiaan 52- vuotiaana. Koita saada äitisi lääkäriin ja mene itse mukaan vastaanotolle.

Karmea varmaan sun 123ajatella saman sulla olevan edessä.

Vierailija
13/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua liiallisesta alkoholin käytöstä. Vanhemmiten kroppa ei enää siedä alkoholia kovin hyvin.

Vierailija
14/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttö rapauttaa muistia, olen pahoillani. Tiedän yhden naisen töistä, joka joutui jäämään pois ennen eläkeikää ja päätyi hoitolaitokseen tosi pian sen jälkeen.

Vierailija
15/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän Alkon kuluttajan joka dementoitui varhain. Oli töissä.

Vierailija
16/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienikin määrä alkoholia vaikuttaa muistin toimintaan, koska alkoholi lamaannuttaa hermosoluja. Työmuistin toiminta heikkenee juodessa ja asioiden siirtyminen pitkäaikaiseen muistiin vaikeutuu.

– Runsas ja pitkäaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa aivoatrofiaa eli aivojen otsalohkon kutistumista. Kun aivojen hermokudosta tuhoutuu, siitä voi seurata pysyviä aivotoimintojen muutoksia ja dementiaoireita, sanoo yleislääketieteen erikoislääkäri Ari Rosenvall."

Vierailija
17/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyy usein alkoholinkäyttöön. Tämä ei ole helppo kuvio kaikenkaikkiaan, mutta lapsena yrittäisin saada hänet tapaamaan lääkäriä ja juuri aluksi muistitesti olisi hyvä tehdä. Muistia voi olla vaikea kartoittaa, jos alkon käyttö koko ajan runsasta. Joten sekin olisi hyvä jäädä ja joku tuolla aikaisemmin jo väläytti masennusta. Kerro lisää, ap, alkoholistin omaisena olen kiinnostunut äitisi tilanteesta. Hän on vielä nuori. Ja vaikka Altzeimer voi alkaa nuorenakin, niin kyllä voi olla nyt muutkin tekijät vaikuttamassa.

Mitä haluat tietää? Alkoholisoituminen alkoi ehkä 8 vuotta sitten. Kulissit ovat kunnossa, työskentelee laitoshoitajana ja käy töissä, maksaa laskut, tosin ilmeisesti velkaa on jonkin verran ja jotain peliongelmaa kai. Viikonloput ryyppää eli perjantaina heti kun pääsee töistä niin korkki auki ja sitten vedetään sunnuntai-iltaan asti. Lauantaisin aamupalaksi olut, tämän tyyppistä. Suhtautuu siis todella kevyesti itse kaikkeen, naureskelee vaan että voi voi kun olen tällainen hatapää... Itse olen ilmaissut huoleni ihan avoimesti. 

Vierailija
18/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluat tietää? Alkoholisoituminen alkoi ehkä 8 vuotta sitten. Kulissit ovat kunnossa, työskentelee laitoshoitajana ja käy töissä, maksaa laskut, tosin ilmeisesti velkaa on jonkin verran ja jotain peliongelmaa kai. Viikonloput ryyppää eli perjantaina heti kun pääsee töistä niin korkki auki ja sitten vedetään sunnuntai-iltaan asti. Lauantaisin aamupalaksi olut, tämän tyyppistä. Suhtautuu siis todella kevyesti itse kaikkeen, naureskelee vaan että voi voi kun olen tällainen hatapää... Itse olen ilmaissut huoleni ihan avoimesti. 

Hän kuitenkin hallitsee asiaa vielä jonkin verran, kun on työssä ja alkoholin käyttö on viikonloppuna. Mutta useinhan se siitä riistäytyy käsistä. Jos teillä hyvät välit, yritä saada hänet terveysasemalle tai kokeeko hän itse alkoholinkäyttönsä ongelmalliseksi? Useinhan ihmiset suuttuvat, kun siitä sanotaan, mutta kyllähän mainitsemasi käytös on jo ongelma. Muistihäiriö voi kyllä johtua siitä. Pitääkö hän huolta puhtaudestaan?

Vierailija
19/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikausia jatkunut runsas alkoholinkäyttö voi aiheuttaa muistihäiriöitä.

Vierailija
20/25 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kuitenkin hallitsee asiaa vielä jonkin verran, kun on työssä ja alkoholin käyttö on viikonloppuna. Mutta useinhan se siitä riistäytyy käsistä. Jos teillä hyvät välit, yritä saada hänet terveysasemalle tai kokeeko hän itse alkoholinkäyttönsä ongelmalliseksi? Useinhan ihmiset suuttuvat, kun siitä sanotaan, mutta kyllähän mainitsemasi käytös on jo ongelma. Muistihäiriö voi kyllä johtua siitä. Pitääkö hän huolta puhtaudestaan?

Ei näe mitään ongelmaa, omasta mielestään ei juo kovin paljon ja muistamattomuus on vaan persoonallisuuden piirre. Peseytyy kyllä mutta ehostus on jäänyt, ennen oli hyvin kiinnostunut siitä. Parikymppinen veljeni asuu vielä kotona mutta muuttaa nyt pois, pelkään vähän että se tulee olemaan viimeinen niitti ja homma lähtee käsistä lopullisesti. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme