Kysymys teille, jotka asutte 1970-luvun betonielementtikerrostalossa?
Oletko tyytyväinen taloosi ja kotiisi vai tuntuuko jotenkin ankealta? Onko sellaista kodin tunnetta?
Kommentit (8)
Olen muuttanut tuollaiseen taloon juuri viime vuonna ja viihdyn ihan hyvin. Suunnitelmissa on kuitenkin muuttaa rivitaloon vähän myöhemmin, koska haluan pienen pihan.
Tällä alueella talot ovat max. 3-kerroksisia. Oma asuntoni on kaksikerroksisen talon ylimmässä kerroksessa. Minusta nämä eivät näytä ankeilta. Julkisivuremontti on tehty, joten yleisilme alueella on kuin uudisrakennuksissa.
Tykkään itse. Asun 1973 rakennetussa talossa. Hyvää on se, että mulla on iso yksiö, jossa parveke, erillinen keittiö ja eteinen. Iso ikkuna, joten asunto on valoisa. Pohjaratkaisukin on hyvä. Kylppärikin on kohtuukokoinen. Talossa on hissi.
Talo on rempattu, julkisivu on siisti, lisäksi parvekkeet on lasitettu. Myös ikkunat, lämmitys ja ilmastointi on rempattu viime vuosina. Asunto (seinät, lattiat, kylppäri, keittiö) rempattu silloin kun muutin tähän n. 20 vuotta sitten.
Huonointa tässä on asunnon kuumuus kesällä, johtuu ikkunasta, ja etenkin siitä että aurinko paistaa kesällä koko päivän (toistaalta muina vuodenaikoina valoisuus ja maisemat ovat plussaa). Ilmastointi on hieman heikko välillä, korvausilma-ratkaisu tehtiin ikkunarempan yhteydessä ja se ei ole ihan paras.
Oululaisena haluaisin asua Intiössä sellaisen ruman, mutta korkean 70-luvun talon yläkerroksessa. Olisi kyllä mukava tietää onko esim. äänieristys hyvä, ennen kuin menen ostamaan. Nyt asun 2000-luvun alkupuolella rakennetussa kerrostalossa (luojan kiitos vuokralla) ja ihan kaikki naapurin äänet kuuluvat, parhaiten liesituulettimen kautta. Tässä talossa ei salaisuuksia saa puhua.
Ihan ok kämppä on tähän hintaan. Lähellä keskustaa, metsä vieressä, lähikauppa 200m. Seinät ja listat on vähän rumat ja kaapeista lähtee kahvat irti :D mutta ei ole iso asia.
Parasta näissä oikeasti tilavat huoneet. Varsinkin 60-loppu ja 70-luvun alkupuolen talot. Toki vaatii enemmän sisustusta kuin sängyn ja pöydän ettei jää kolkoksi, mutta antaa monipuolisia tilojen käytön vaihtoehtoja. Ei useamman kokemuksen mukaan myöskään äänieristysongelmia, jopa hämmästyttävän hiljaista kerrostaloasumiseksi.
Olen asunut sellaisissa yhteensä parikymmentä vuotta. Kaikissa oli hyvä pohjaratkaisu, eikä naapurin äänet kuuluneet. Yhteiset tilat olivat runsaat, yhdessä oli uima-allaskin saunaosaston yhteydessä. Ulkoa päin kolkon näköisiä, mutta enhän minä niitä itse kadulta katsellut.
Koti tuntui hyvältä, mutta kaikki äänet kuului naapureista liian hyvin.
Olen tyytyväinen ollut täällä vuodesta 1993. Kerrostalo valmistunut 1977.