Tuntuva lisämaksu ulkomaille matkustaville.
Ulkomaille mielivä matkailija tarvitsee todistuksen tuoreesta, negatiivisesta koronatestistä. Yleisimmin vaaditaan niin sanottu PCR-testi.
Mehiläisen testi lähetteineen ja sähköisellä todistuksella maksaa 279 euroa, Terveystalon 238 euroa. Norjassa Kry laskuttaa testistä ja todistuksesta noin 104 euroa. Ruotsissa Kry laskuttaa 123 ja Doktor24.se 165 euroa.
Valtiot eivät maksa korvausta matkaa varten otetusta testistä. Testi voi siis maksaa enemmän kuin lento etelään.
Kommentit (12)
Täytyy odottaa kunnes testejä ei enää vaadita.
Ei voi kuin nauraa ap:n harhaisille kuvitelmille. Itse menen julkiselle, sanon että oli kuumeinen olo ja saan ilmaisen todistuksen Kannasta printattua.
😂👌🏿
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin nauraa ap:n harhaisille kuvitelmille. Itse menen julkiselle, sanon että oli kuumeinen olo ja saan ilmaisen todistuksen Kannasta printattua.
😂👌🏿
Juuri näin. Ilmaiseen koronatestiin käsketään menemään pienistäkin oireista. Ja minä ainakin menen ennen Ruotsinristeilyä ensi kesänä.
Suomessa rahastetaan. Espanjassa maksaa lentokentällä 25€ ja tuloksen saa omaan sähköpostiinsa vartissa. Tanskassa testi on ilmainen ja tulos tulee max 48 h, yleensä alle vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
😂👌🏿
Noinhan tekee suurin osa.
mikä ihme tuo "valtio ei maksa.." nillitys taas on. Ei tietenkään maksa.
Nämä lisämaksut ovat kyllä todella rankkoja meille, joilla on perhettä ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä lisämaksut ovat kyllä todella rankkoja meille, joilla on perhettä ulkomailla.
Voitte aivan vapaasti jättää menemättä jos tuntuu liian rankalta. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa teidän henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Siksi pitäisikin ottaa rokotepassi käyttöön vasta siinä kohtaa kun nuoremmillakin on ollut mahdollisuus rokotteen ottamiseen. Muuten on epätasa-arvoista jos vanhat tai sairaat pystyvät välttymään tuolta kululta, mutta terveet ja nuoret eivät.
Montako kertaa sitä pitää toistaa, että menee hitaammillekin perille?
Rokotus ei suojaa aina koronaan sairastumiselta, mutta se suojaa lähes aina rokotetun sairastumista niin vakavasti, että joutuisi teholle ja tai hengen menoon asti.
Eli se, että jos ja kun olet rokotettu, voit silti sairastua ja levittää sitä jonkin aikaa tietämättäsi. Rokotustodistukset ei auta tähän ongelmaan.
Negatiivinen koronatestin tulos tarkoittaa, että testauksen hetkellä et sairastanut. Sen jälkeisestä ajasta se ei kerro mitään. Saatat esim. saada tartunnan lähes välittömästi jo testin jälkeen toiselta testistä poistuessasi. Ja sitten siitä päivän parin päästä levität itse tietämättäsi, ennen kun saat oireita.
Testit eivät ole lisäksi täysin luotettavia, ne on hyvin varmoja, mutta ei kuitenkaan 100% aina oikeita todellisia tuloksia antavia. PCR testit ovat kuitenkin parasta mitä meillä on, nopeita pikatestejä on myös tulossa, ne on hieman heikommin varmoja, mutta silti käyttökelpoisia esim. testaukseen juuri ennen matkustamista.
Valvottu karanteeni on ainoa varma tae, että sinulla ei ole koronaa. Sitä edellytetään mm. Kiinassa. Siellä saapuvat majoittuvat valvottuna omalla kustannuksella karanteeniin sitä varten varattuihin hotelleihin. Lue juttu, miten Kirsi Crowley, YLE:n kirjeenvaihtaja pääsi maahan.
https://yle.fi/uutiset/3-11488786
Uudessa-Seelannissa on vastaava käytäntö, ja siksi sikäläiset on voineet lyhyitä jaksoja lukuunottamatta elää varsin normaalia elämää. Mistä me täällä sääntöjen kanssa sekoilevat olemme vain uneksinut reilun vuoden.
Vierailija kirjoitti:
😂👌🏿
Se ei käy ainakaan matkalla Saksaan tai Alankomaihin, koska siinä ei ole riittäviä yksilöintitietoja. Muuten toki ihan hyvä suunnitelma.
Sitten kun EU:n vihreä kortti tulee käyttöön, testeistä tulee ilmaisia.
Siksi pitäisikin ottaa rokotepassi käyttöön vasta siinä kohtaa kun nuoremmillakin on ollut mahdollisuus rokotteen ottamiseen. Muuten on epätasa-arvoista jos vanhat tai sairaat pystyvät välttymään tuolta kululta, mutta terveet ja nuoret eivät.